Life Stories
Life Stories
6 pericole ascunse din ofertele agenţiilor de turism
Tana Pazara
|Reading time: 7 mins
Share this article

Începe vremea vacanţelor şi piaţa este invadată de oferte dintre care unele cu diferenţe mari de cost pentru acelaşi hotel din aceeaşi destinaţie. Ce anume determină diferenţele de cost şi mai ales care sunt pericolele ascunse din spatele ofertelor agenţiilor de turism? Discutăm cu Adriana Goicea, managing partner Cocktail Holidays, agenţie turoperatoare cu peste 25 de ani de experienţă, peste 30.000 de turişti anual şi afaceri de aprox 16 milioane euro în domeniul turismului.

Piaţa este invadată de oferte turistice care mai de care mai atractive din punct de vedere preţ. Pentru aceeaşi destinaţie (de pildă Turcia), preţurile unei săptămâni all inclusive pot diferi de la simplu la triplu. La ce elemente (în afară de cost) trebuie să fie atent turistul? 

Cel mai bun lucru pentru ca un turist să fie păzit este să fie fidel unei agenţii care să îi cunoască istoricul călătoriilor. Conceptul de „client fidel” dă o mare stabilitate atât agenţiei de turism dar şi clientului.

Astăzi s-a ajuns să se facă de fapt o licitaţie mascată a unor preţuri pe care le dictează clientul fără să ţină cont de nimic altceva decât de stricta lui dorinţă pentru un pachet de servicii la un buget pe care şi l-ar permite el dar fără nici o legătură cu realitatea.

În acest trend sunt agenţii care dau curs cererii (chiar nefondate a clientului) în speranţa că prind ceva şi până la final vor acoperi golul sau alţii care refuză politicos. Primii dau curaj clientului să mai procedeze aşa până când vine momentul scadenţei şi pierd bani. Această sumă de fapt reprezintă toate reducerile obţinute şi necuvenite. În a doua categorie sunt agenţiile care refuză şi care vor fi catalogate negative sau foarte scumpe de către client. Aceste agenţii trebuie însă să fie răbdătoare deoarece pot să fie din nou abordate după ce turiştii au parte de un mare eşec.

În ceea ce priveşte comparaţiile pachetelor, acestea se fac mai greu având diverse tipuri de programe cu diferite servicii incluse sau neincluse: city breakuri, circuite/tururi, pachete vacanţă sau sejururi. De aceea este bine întotdeauna să ai un consultant de turism în care ai încredere şi care să ştii că iţi oferă întotdeauna cele mai bune servicii fără costuri ascunse.

Ce elemente ar trebui să fie incluse în pachetul  “basic”? Fără de care turistul nu îşi poate petrece vacanţa liniştit.

În primul rând, la vacanţele de tip pachet, multe agenţii scot anumite servicii din tariful pachetului – precum taxele de aeroport sau servicii obligatorii din pachet şi promovează un tarif incorect, deoarece fără achitarea acestora nu îţi poţi efectua programul turistic. Aşadar noi recomandăm ca în primul rând un pachet “basic” să fie acel pachet al cărui tarif îl achiţi şi poţi pleca direct în vacanţă, fără alte costuri ascunse. 

Totodată vizitele şi modul lor de organizare în cazul circuitelor spre exemplu este foarte important. Dacă un circuit cu autocarul este mai atractiv datorită preţului mai scăzut, cel cu avionul îţi poate oferi mult mai mult timp la destinaţie pentru a-ţi îndeplini scopul principal şi anume acela de a vizita anumite obiective/destinaţii. De multe ori circuitele cu autocarul bifează destul de multe ţări, dar turiştii nu reuşesc să le descopere cu adevărat. Susţinem circuitele cu autocarul, dar recomandăm ca turiştii să fie atenţi la organizarea acestora. Să îşi aleagă doar acele variante care le oferă destul timp la destinaţie.

Un pachet este cu atât mai valoros, cu cât raportul dintre numărul de zile şi activităţile de la destinaţie este mai armonios.

Nu în ultimul rând, recomandăm ca turiştii să includă în pachet şi o asigurare medicală.

Ce costuri pot fi obligatorii pentru turistul odată ajuns cu bagajul la aeroport/gară/staţie de autocar şi totuşi nu au fost incluse în ofertă şi nici menţionate ca fiind datorate ulterior?

Aici am putea menţiona bacşişurile sau poate anumite excursii opţionale pe care să le facă la destinaţie. Şi este posibil ca cei care merg pe varianta cea mai ieftină şi nu au excursiile cele mai importante incluse, local să le găsească la nişte tarife mai ridicate. Preţul acestor excursii variază foarte mult în funcţie de numărul total al participanţilor, intrările la obiectivele turistice etc.

Cum poate fi verificată legitimitatea unei agenţii de turism? Au fost cazuri când agenţii nelicenţiate au vândut pachete pentru ca mai apoi să dea faliment. Sau erau licenţiate pentru ca până la momentul plecării să îşi piardă licenţa/dea faliment.

Recomandăm întotdeauna ca turiştii să verifice în primul rând actele obligatorii pentru înfiinţarea firmei precum licenţa, brevet şi asigurare. Apoi este foarte important să încerce atât în discuţiile cu agentul de turism cât şi cu alţi turişti care au mai încercat serviciile acestei agenţii să verifice bonitatea companiei pe piaţă dar şi încrederea şi experienţa pe care o prezintă agentul respectiv. Nu recomandăm să aleagă agenţia strict pe criteriul preţ deoarece este posibil să aibă parte de surprize până la data plecării.

Există elemente de care turistul să ţină cont în privinţa zborului sau transportului cu autocarul în situaţia vacanţelor cumpărate prin agenţii de turism? Acestea îşi asumă o eventuală grevă/faliment a transportatorului sau dacă acestea se petrec, efectele cad în povara turistului?

În cazul deficienţelor care pot apărea pe parcursul unei excursii, diferitele probleme sunt preluate în funcţie de gravitate şi responsabilitate de către compania transportatoare, agenţia touroperatoare, hotelul sau partenerul la sol.

În cazul serviciilor auxiliare, dar neincluse în pachet, cum ar fi un transport din oraşul de reşedinţă către aeroportul de plecare, turiştii nu sunt acoperiţi şi trebuie deci să îşi asume riscul în situaţia pierderii transportului. Pentru astfel de situaţii există produse de asigurare, pe care le pot avea în schimbul unui supliment faţă de pachetul original ce include deja asigurarea personalizată şi pot beneficia şi de asigurarea acestor conexiuni, dar şi alte servicii. 

În ceea ce priveşte falimentul transportatorului, noi am avut o astfel de situaţie în care din respect faţă de turişti, i-am rerutat şi am acoperit noi toate costurile cu acel zbor pentru a fi siguri că turiştii îşi petrec vacanţa mult aşteptată.

Deţineţi una dintre cele mai vechi agenţii româneşti? Care a fost secretul? Câte dintre agenţiile pornite în aceeaşi perioadă au rezistat?

După cum se poate vedea au pornit destul de multe, dar cele care au rămas sunt destul de puţine, fiind foarte dificil să te aliniezi la condiţiile de piaţă actuale. Noi spre exemplu suntem de 25 de ani pe piaţă şi în toată această perioadă a trebuit să ne reinventăm strategia de a face business de multe ori. Dar având în vedere că am avut la bază o politică sănătoasă şi corectă faţă de turişti, iată că suntem unul dintre cei mai importanţi tur operatori de pe piaţă la ora actuală. 

În toate domeniile de activitate există falimente, care sunt mai mult sau mai puţin răsunătoare. Turismul în România nu reprezintă o excepţie. Dar atâta timp cât aparatul legislativ este bine pus la punct, aceste evenimente nu ar trebui să afecteze major bunul mers al lucrurilor şi implicit clientul final. De aceea la noi aceste situaţii au fost destul de răsunătoare, existând o lipsă a legislaţiei care să prevină pe cât posibil şi să acopere daunele/efectele negative în cea mai mare parte.

Putem spune ca în anumite cazuri au existat companii care au vândut sub costuri din nevoia de a avea cash flow (mai mulţi bani la dispoziţie cu timp înainte de derularea pachetelor turistice). Pe o anumită perioadă funcţionează poate aceasta strategie, dar doar în contextul în care există anumite bugete special alocate pentru a câştiga o cotă de piaţă cât mai mare.

Ce trebuie turiştii să ştie şi să ia aminte este faptul ca în cazul circuitelor turistice nu exista reduceri de tip Early Booking. Totodată, comisioanele agenţiilor nu sunt nici pe departe atât de mari încât să îşi permită să facă reduceri de 40%-50% din preţurile pachetelor.

În cazul pachetelor de vacanţă de tip sejur pot exista diferenţe între turoperatori datorită unor aranjamente speciale cu anumite hoteluri. Aşadar sunt foarte multe elemente care trebuie luate în considerare pentru a putea face o comparaţie corectă şi lipsită de riscuri. Rămâne valabilă deci ideea loialităţii faţă de o agenţie de turism (cea recomandată de prieteni, cea apropiată de casă, care o fi ea) care te va ajuta întotdeauna să iei cea mai bună decizie şi va şti să îţi ofere întotdeauna cea mai bună şi mai sigură variantă de călătorie.

După 6 luni sau 1 an de zile de muncă, un concediu trebuie să ne relaxeze şi nu să ne aducă mai mult stres (mai ales când este vorba doar de o diferenţă de 20-30 euro). 

Au fost cazuri când agenţiile au fost create pur şi simplu pentru a da o ţeapă şi mai apoi au dat faliment?

Nu consider că acesta este motivul apariţiei unei firme într-o economie de piaţă, în special în domeniul turismului. Din punctul meu de vedere multă lume subestimează activitatea şi consideră că oricine poate deveni un consultant de turism de succes. Odată începută activitatea, se fac anumite investiţii şi aici intervin problemele şi posibilele falimente.

Life Stories
Share this article