Căutare

Share this article

Pe 14 şi 15 iunie are loc cea de-a opta ediţie ICEE.fest, cel mai amplu festival regional dedicat impactului digitalului şi tehnologiei în business şi societate. ICEE.fest este “urmaşul” RoNewMedia, festival care targeta piaţa locală şi a cărui primă ediţie a avut loc în urmă cu 10 ani.

Fondatorul întregului proiect (care mai include ICEE.news şi platforma de learning ICEE.academy) este Dragoş Stanca, expert digital media şi antreprenor  cu peste 20 de ani de experienţă în media.

Am stat de vorbă cu Dragoş despre festival, piaţa de online locală, impactul digitalului în industria de sănătate, aplicaţii favorite de lifestyle şi travel.

Ultimele detalii despre ediţia din acest an a ICEE.fest, dar şi legate de modalitatea de achiziţie a biletelor găseşti aici.

ti un pionier al online-ului românesc. Din perspectiva pieţei de online, în ce an se găseşte România?

Pionier e sinonim, mai nou, cu dinozaur? (zâmbeşte).

Digitalul şi tehnologia au schimbat enorm de multe paradigme în ultimii ani iar una dintre acestea este chiar conceptul de pieţe locale – cu consecinţe pozitive şi nu prea. Din această perspectivă, piaţa de digital din România e în acelasi an cu toată planeta – câtă vreme platformele globale pot fi accesate şi utilizate în acelaşi fel şi de la Calafat şi de la New York.

Din punct de vedere al playerilor strict locali, suntem cu probabil 4-5 ani în urmă. Nu mai mult.

Din perspectiva politicului, “arma digitală” (exprimarea aparţine unei prezentări din programul vostru) este similară celei folosite internaţional? Sau publicul este diferit şi este nevoie de alt tip de acţiune/discurs?

Instrumentele sunt aceleasi, bugetele din acest domeniu nu se compară, însă. Există companii pornite din România care joacă în liga mare, în acest domeniu – de exemplu Majoritas.

Însă nimeni nu poate face minuni în acest domeniu cu bugetele modice care sunt cheltuite, încă, în ultimul moment şi mai ales pe campanii şi metode mai puţin etice. Postaci, campanii negative şi altele.

Nu există în acest moment nici viziunea, nici resursele, nici bugetele unor campanii serioase pe plan local în acest domeniu. Si, dacă analizăm structura demografică actuală, probabil că nici nu vor fi foarte curând – asta chiar dacă, în conformitate cu SNA Focus realizat de BRAT, mai mulţi români au acces la Internet (59%) decât toaletă în incinta casei (28%).

Internetul e folosit mai degrabă pentru streaming live pe Facebook de la grătarul din curte decât pentru informarea corectă. Pentru dezinfomarea corectă, da, e folosit din plin.

În acest domeniu, apropo de întrebarea ta, probabil că merg în continuare mai bine petrecerile câmpenesti cu mici şi bere gratis (vorba vine, că sunt plătite de la buget) decât mesajele civice sau politice targetate perfect, online.

În ce an consideri ca este Ro din perspectiva pietei de online advertising? S-a adaptat aceasta real noului mediu al trendului de consum?

Din punct de vedere tehnic şi know-how suntem în 2018. Din punct de vedere al eticii de business, al orientării stricte spre client, a înţelegerii impactului şi fenomenelor din digital suntem încă în 2008. Cu excepţii, desigur.

Se fac progrese importante şi cel puţin eu, unul, atât cu pălăria mai nouă de preşedinte BRAT cât şi cu cea mai veche de organizator iCEEfest şi de partener în Think Digital Group, mă străduiesc să fac eforturi de-a aduce lucrurile la zi.

De exemplu, România are probabil cea mai curajoasă iniţiativă globală (şi nu spun cuvinte mari) prin proiectul DMP SATI – o platformă de colectare de date a tuturor publisherilor proiect realizat de o asociaţie profesională, BRAT, unic ca şi model de operare cel puţin din ce ştiu eu.

Avem şi unul dintre primele marketplace-uri de date operate de o companie privată, Project Agora, şi alte proiecte avansate din punct de vedere tehnic şi strategic. Stăm bine aici.

Unde nu stăm aşa de bine e la vizunea corectă pe tot lanţul client-publisher, la bugete, la strategia pe termen lung şi foarte lung. Aici mai e de lucrat.

Ce parere ai despre influenceri?

Depinde de influenceri. Despre mine am o părere bună. Serios vorbind, există multe categorii şi tipuri de influenceri – şi jurnalistii cunoscuţi ori specialiştii din diverse domenii activi social media sunt influenceri, nu doar fetele vesele care postează 200 de story-uri pe zi cu plasare de produse. Folosiţi în mixul corect, cu strategia potrivită, influencerii pot livra rezultate bune.

Câte aplicaţii ai în telefon?

Stai să le număr… 165. Media globală este, conform Social Bakers, 80. Deci sunt “puţin” peste medie. Sigur, multe dintre ele le instalez şi din raţiuni profesionale, din curiozitate, sau să studiez modelul de business – apoi le abandonez.

Care sunt cele mai vechi?

Probabil cele instalate o dată cu telefonul. Mail, calendar… clasice.

Care este cea mai utilizată?

Mail, apoi Facebook, Whatsapp, Chrome şi iCEEfest App.

Top 3 aplicaţii de lifestyle din perspectiva personală/a succesului?

Sleep Cycle pentru monitorizarea somnului şi Podio pentru project management.

Top 3 aplicaţii de entertainment utilizate de tine?

Youtube, Facebook şi Instagram.

Cele mai aşteptate de tine 5 prezentări din programul ICEE.fest

Ziua mea preferată e a doua, unde vor fi zeci de prezentări despre impactul tehnologiei în societate, despre creativitate, VR/AR realitate mixată, experiential marketing, plus cele de pe scena dedicată antreprenoriatului. Îmi e imposibil să numesc 5 din 178. Oricum, eu le văd după. De aceea am lansat platforma iCEE.academy J

Care era profilul participantului la festival la primele ediţii şi care este acum?

În 2012 erau exclusiv oameni din conţinut si marketing, agenţii etc. Acum, o dată cu adăugarea unor noi linii de conţinut precum e-commerce, retail, fintech, ehealth, antreprenoriat, investiţii avem mulţi oameni din alte industrii.

Acesta e şi motivul pentru care am renunţat la brandul RoNewMedia în 2012 – niciuna din componentele brandului nu mai era validă: nu mai era vorba nici doar despre România, nici despre media şi atât şi cu siguranţă nu mai era nimic nou în media online.

A devenit media, punct. Şi, de fapt, mediu – media fiind doar o parte din ce înseamnă digital.

Cifra de afaceri a festivalului?

Egală sau mai mica vesus costuri. Depăşim, probabil, 600 de mii de euro anul acesta, la care se adaugă bartere. Vom şti exact după.

Cât la sută participanţi expaţi ?

35% anul trecut. Spre 40% anul acesta, cred.

Cât la sută dintre participanţi îşi plătesc singuri biletul?

Companiile cumpără spre 70% din bilete.

Highlights ICEE.fest 2018 pentru industria de publishing (din perspectiva ta, cele mai aşteptate de tine)?

Toată scena Focus 1 în ziua a doua, 15 iunie, este dedicate publishingului – plus workshopul BRAT / CSENSE tot din ziua a 2-a. Ziua e structurată în partea de content dimineaţa şi cea de adtech şi monetizare, după-amiază. Orice publisher matur ar trebui să se “blocheze” acolo, în opinia mea, în ciuda “blink-blink”urilor de pe alte scene.

ICEE.fest are o componentă importantă pe zona de health; cum vezi această industrie în 10 ani? Va ajuta la creşterea speranţei de viaţă?

Durata de viaţă medie a copiilor care se nasc azi în ţările civilizate va depăşi 100 de ani, arată toate semnele.

În ritmul dezvoltării exponenţiale a tehnologiei, în perspectiva apariţiei quantum computing (adică viteze de procesare de 100 de milioane de ori mai mari decât computerele de azi, binare)… doar un nebun ar putea să se aventureze în predicţii pe un termen atât de lung.

Ce pot spune cu siguranţă e că interesul marilor player globali în domeniu este crescut şi eu nu cred că vor trece mai mult de 30 de ani până când moartea va fi doar o chestiune fizică şi, deci, relativă. Hai, poate 50.

Evident, transferul memoriei fizice în “cloud” e o provocare masivă la care vor avea acces doar cei foarte bogaţi dar… orice devine accesibil la un moment dat. Şi computerul care a trimis omul pe lună era extrem de scump. Dar era mai slab din punct de vedere tehnic decât e azi un smartphone mediu. Şi, de atunci, au trecut doar 49 de ani.

În acelasi spirit, foloseşti aplicaţii health related?

În afară de Sleep Cycle, din păcate, nu. Din fericire, stau bine momentan cu sănătatea şi nu mi-am format încă acest obicei. Din păcate, din nou, cred c-ar trebui să încep să folosesc mai multe.

Ai fi de acord cu colectarea datelor tale de sănătate în scopul cercetarii?

Categoric, da.

Care consideri că sunt cele mai importante inovaţii pe zona de VR? Am văzut că în agenda festivalului este o prezentare legată de terapii VR pentru bolnavi.

Realitatea virtuală, mixtă şi augumentată în domeniul medical, în stiinţă şi în cercetare – aici cred că sunt zonele cele mai serioase de întrebuinţare, pe termen lung.

Joci jocuri pe computer? Ai trecut la zona “VR games”?

Nu, deloc. A trecut pe lângă mine total zona de gaming. Cel mai probabil de asta nu există încă nici la festival. La fel şi fotbalul, mă lasă complet rece. Şi maşinile. Uneori, mă întreb dacă sunt bărbat.

Cum vezi viitorul online-ului în Ro? Ştiu că te gândeşti ca anul viitor să organizezi festivalul în altă ţară, are legatură cu faptul că piaţa nu ţine pasul cu amploarea acestui festival sau cu piaţa de online în sine?

Această posibilă decizie nu are legătură cu altceva decât cu faptul că, după aproape 10 ani de evenimente de genul, dacă nu se supără nimeni, aş vrea să fac şi un profit mai consistent cu această activitate şi cu energia pe care o depun. Plus că există oferte de relocare pe care le iau în calcul.

E încă o problemă de piaţă (pretenţii uneori prea mari la bugete mici din partea partenerilor) şi de mentalitate (“cum fac şi eu rost de o invitaţie, boss?”). Publicul însă, în general, merită efortul.

Totuşi, nu am luat o decizie – să vedem cum se termină ediţia asta, dorm 3 zile, apoi mă mai gândesc.

Cât timp îţi ia organizarea festivalului? Când începi pregătirile pentru 2019?

La proiect se lucrează non-stop, unii speakeri din acest an sunt invitaţi în 2015… cu un vârf de efort maxim începând cu luna februarie. Stiu că sună SF dar proiectul nu are o echipă dedicată. Dacă ar avea, nu s-ar mai putea face.

Unde pleci în vacanta când se termină festivalul şi ce aplicaţii de travel foloseşti/sunt favoritele tale?

Nu plec niciodată vara în vacanţe, mi-am făcut un obicei să chiulesc între 15 decembrie şi 10 ianuarie, an de an. Cât mai departe. Anul trecut de exemplu am fost în Noua Zeeleandă. Mă gândesc, totuşi, la câteva zile în Vamă. Folosesc TripAdvisor – nu doar pentru că suntem reprezentanţii lor în CEE, prin Think Digital, o foloseam şi înainte – AirBNB şi, mai rar, Kiwi.

Cea mai lungă perioadă petrecută fără internet?

În ultimii 10 ani… cred că 2 săptămâni în Noua Zeelandă, iarna trecută.

Dar fără social media? Cum ai rămas conectat în acel interval, cu ce ţi-ai satisfăcut nevoia de social info?

Tot atunci. Nu mi-am satisfăcut-o. Şi a fost extrem de bine. Când revii online, după o perioadă mai lungă în mijlocul naturii, te paşte depresia. Am chiar o idee de business în domeniul dezintoxicării digitale. Sper să şi apuc să o pun în practică.

read
next
promoted
articles
loading...

Abonează-te la newsletter-ul LIFE.RO