Cămaşa românească, sau ia, este unul dintre obiectele vestimentare care au renăscut în ultimii ani. Le-am redescoperit valoarea şi unicitatea, iar designerii (români sau internaţionali) se lasă inspiraţi de motivele iei româneşti. În acest weekend vă propunem să vedeţi o expoziţie despre 40 de ii. Semne Cusute, în colaborare cu Muzeul Ţăranului Român, vernisează sâmbătă, 3 decembrie, de la 12:00, expoziţia IA AIDOMA, care are loc în Sala Tancred Bănăţeanu.
40 de cămăşi romaneşti, ce se află peste graniţe, la păstrare – în marile muzee ale lumii, au fost aduse „acasă” prin replici. Fiecare cămaşă a primit o surată geamănă, numită „aidoma”. Iile originalele nu sunt expuse în expoziţiile permanente, ci sunt păstrate în depozitele acestor muzee internaţionale, astfel că în acest moment replicile sunt singura modalitate prin care aceste cămăşi pot fi admirate de către public.
Cele 33 de autoare care le-au readus la viaţă sunt membre ale comunităţii Semne Cusute în Acţiune, grup constituit pe FaceBook în martie 2014, la iniţiativa arh. Ioana Corduneanu, o comunitate care numără acum peste 15.500 de membri. În prima fază, cămăşile au fost identificate în colecţiile Metropolitan Museum din New York, Muzeul de Textile – Canada, Muzeul Etnografic Geneva, Muzeul de Textile Lyon, Muzeul Horniman – Marea Britanie, Muzeul de Etnografie – Sankt Petersburg, dar şi în colecţii private.
Expoziţia a fost o adevărată provocare, cu atât mai mult cu cât reconstituirea modelelor s-a realizat după fotografii, unele dintre ele fiind alb-negru, din anii 1920. În realizarea cămăşilor un punct cheie a fost rezolvarea ecuaţiei ce ţine compoziţia în echilibru: adaptarea modelului în funcţie de pânză şi de fibre, găsirea pasului ideal de cusătură, ritmarea şi încadrarea modelelor astfel încât să rezulte proporţiile corecte. Un alt efort a fost respectarea cromaticii şi a materialelor folosite şi în trecut: arnici, mătase, lâniţă, fir de aur şi argint, panglică fină de cupru suflată cu argint, fluturi de aur. Cămăşile s-au lucrat cu puncte de cusătură vechi, folosite la noi înainte de apariţia cruciuliţelor şi a stilului „artizanat”.
Expoziţia îşi doreşte să deschidă un orizont nou în ceea ce priveşte arta ţărănească, demonstrând că, în 2016, broderia este un „hobby” cât se poate de românesc, de firesc şi de urban. În cadrul expoziţiei va fi explicat procesul frumos şi laborios prin care trece pânza pentru a deveni ie. Se vor prezenta tehnici de cusut declarate ieşite din uz acum 100 de ani, ce au fost recuperate şi readuse în actualitate, în cadrul grupului de cusut. Alături de replicile veţi putea admira în cadrul expoziţiei şi fotografii ale iilor originale.
Ia Aidoma: expoziţie cu 40 ii româneşti şi replicile lor, la MŢR, sala Sala Tancred Bănăţeanu, până pe 17 decembrie, în fiecare zi între orele 10:00 -18:00. Intrarea liberă. Detalii aici.