Căutare

Share this article

Atunci când eşti invitat să vorbeşti în public, încep să te cuprindă emoţiile, mâinile îţi transpiră, vocea îţi tremură, ţi se pare că toată lumea se uită la tine, devorându-te cu privirile lor. Nu mai eşti sigur de nimic din ce spui sau ce faci.

Stai liniştit, cei mai mulţi oameni sunt exact în situaţia ta. Iar dacă eşti o persoană timidă sau introvertită, toate aceste slăbiciuni sunt augmentate. Şi cu toate astea, invitaţia rămâne şi ar trebui să îţi învingi aceste frici, să te urci pe scenă şi să le oferi oamenilor care au venit să te vadă cel mai bun discurs posibil.

Aşadar, pentru curaj şi inspiraţie, îţi facem câteva recomandări care te vor ajuta să îţi învingi această frică şi să te bucuri de aplauzele furtunoase de la final.

1. Fii stăpân pe informaţiile pe care le prezinţi

Oamenii din public au venit să te vadă, nu îi dezamăgi. Încearcă să le oferi informaţii noi, clar explicate şi foarte bine documentate. Arată-le că eşti expertul pe care au vrut să îl vadă şi pune pasiune în lucrurile de care vorbeşti. Chris Anderson spune că toate discursurile de la TED care îţi rămâne în minte au un lucru în comun: job-ul tău este acela de a-i oferi ascultătorului cel mai frumos cadou – o idee.

De asemenea, nu uita că totul trebuie să fie o poveste. Ştii vorba aia din Filantropica lui Nae Caranfil: orice mână întinsă care nu spune o poveste, nu primeşte pomană. Sau, în cazul nostru, aplauze. Aşadar, gândeşte totul ca pe o poveste, cu început, mijloc şi final.

Un al lucru important: discursul tău trebuie să fie clar. Gândeşte-l şi structurează-l de la început. O să te ajute să îţi pui ordine în gânduri şi să fii stăpân pe informaţiile pe care le oferi. Iar dacă vei avea întreruperi care să te facă să deraiezi de la ordinea prestabilită, planul de la început o să te ajute să ştii cum să te reabilitezi.

Recomandare: începe cu ceva care să atragă atenţia publicului (poate cu o anecdotă, o glumă,  o povestioară) şi care să te ajute să stabileşti o legătură personală cu ei (poate chiar să le povesteşti ceva personal).

2. Foloseşte toate resursele disponibile

Atenţia noastră este foarte limitată (poate că într-o situaţie de genul acesta, atenţia noastră este mult mai mare decât a peştişorului de aur, respectiv 12 secunde, aşa cum este în comportamentul din lumea digitală). Aşa că, trebuie să îţi ajuţi publicul.  

Foloseşte o prezentare (PowerPoint este doar un program care o să te ajute în acest sens) ca suport al informaţiilor pe care le vorbeşti. Dar ţine cont că aceasta este doar un suport, nu prezentarea propriu-zisă. Fă-o foarte vizuală (ştii vorba aia, o imagine poate spune cât o sută de cuvinte), foloseşte-te de toate materialele multimedia (audio, video). Pune puţin text – doar ideile principale, adică ceea ce trebuie să reţină publicului.  Foloseşte ilustraţii, simboluri şi ai grijă cum alegi culorile potrivite.

Recomandare: nu folosi animaţii decât dacă acestea au un scop precis – vor să creeze suspans sau vrei să ordonezi informaţiile într-un anumit fel.

3. Cunoaşte-ţi audienţa

Poate cel mai important ingredient: trebuie să-ţi cunoşti audienţa. Ai putea ţine acelaşi discurs de zeci de ori şi de fiecare dată să fie diferit şi asta pentru că publicul tău îl va primi diferit, iar discursul tău o să se schimbe în funcţie de nevoile şi de reacţia lor. Aşa că, întreabă-te încă de la început, cine este publicul meu, ce vrea să asculte şi care sunt informaţiile de care are nevoie.

Introvertiţii sunt, în general, foarte interesaţi de lucrurile de care au nevoie oamenii din jurul lor. Foloseşte acest lucru ca un mare avantaj în această luptă.

Recomandare: ca să îţi învingi orice teamă de vorbit în public, imaginează-ţi toţi oamenii din public dezbrăcaţi. Nu s-a dovedit că te ajută cu adevărat, dar sigur o să fie foarte amuzant.

4. Repetarea este mama învăţăturii

Expresia asta o tot auzeam atunci când eram mici, ei bine, în cazul acesta este chiar adevărată. Se spune că 74%  dintre oameni suferă de anxietatea vorbitului în public, iar pentru a depăşi acest lucru ai nevoie de mult exerciţiu.

Cu siguranţă, adrenalina momentului o să te facă să apeşi pedala acceleraţiei. Aşa că este foarte important să te pregăteşti înainte. Să ştii ce vrei să spui, cum vrei să faci acest lucru. Unde să îţi pui pauzele în discurs şi unde să inserezi gluma care să dezamorseze tensiunile.

Să te ajute la acest antrenament, încearcă să îţi exersezi prezentarea în timp ce te bucuri de o plimbare în parc. Cercetătorii au descoperit că performanţele memoriei noastre sunt puternic îmbunătăţite atunci când mergem.

Recomandare: un bun speaker reuşeşte să transmită mesajul folosind nu doar vorbele, ci şi corpul sau vocea, aşa că poţi încerca să îţi exersezi discursul şi în faţa oglinzii. Aşa vei putea să îţi analizezi întreaga prestaţie şi să ştii ce anume va trebui să corectezi şi ce să accentuezi.

5. Aminteşte-ţi mereu că totul trebuie să fie un show

Prezentarea ta nu este doar despre informaţiile pe care vrei să le transmiţi, ci şi despre modul în care o faci. Şi tocmai această idee te face să ai şi mai multe emoţii. Susan Cain, autoarea bestsellerului QUIET: The Power of Introverts in a World That Can’t Stop Talking, ne sfătuieşte să ne imaginăm că suntem la un bal mascat. În spatele acestor măşti vom fi eliberaţi de orice inhibiţie. Vom fi mai relaxaţi şi mai joviali.

Şi foarte important: nu uita să zâmbeşti.

Recomandare: ca să te ajute să ai un boost de încredere, poţi să te îmbraci într-un outfit special. Cine ştie, poate o să îţi faci chiar o marcă personală din chestia asta (Steve Jobs like). 

read
next

Abonează-te la newsletter-ul LIFE.RO