Căutare

Share this article

Seria de documentare inaugurată zilele acestea de Channel 5, ”Secrets of McDonald’s: 50 Years of the Big Mac”, spune povestea celui mai mare lanţ de fast-food din lume, începând cu restaurantul Route 66 până la gigantul care a cucerit întreaga planetă. Cum a revoluţionat McDonald’s-ul industria de restaurante cu abordarea liniei de asamblare a preparatelor alimentare, cum a exploatat marketingul agresiv cu designul său inconfundabil ”Golden Arches”, sau cum a ajuns la crearea mascotei „Speedee”, devenită mai târziu clovnul Ronald McDonald, dar şi cum au apărut controversele cu care se confruntă şi azi, legate de obezitate, bunăstarea animalelor şi publicitatea copiilor – sunt aspecte cuprinse în cel mai nou film despre giganta companie care hrăneşte 69 de milioane de oameni zilnic (numai în SUA sunt vânduţi 17 burgeri pe secundă). Dar haideţi să recapitulăm, pornind de la acest documentar ce sărbătoreşte 50 de ani de la inventarea Big Mac-ului, momentele reprezentative din istoria McDonald’s-ului. Campaignlive.co.uk ne ajută să ne reamintim.

Foto: iStock

1940: Richard şi Maurice McDonald deschid primul restaurant din San Bernadino, California – McDonald’s Bar-B-Q – care oferă o gamă largă de feluri de mâncare.

1948: Fraţii îşi reorganizează restaurantul pentru a se concentra în mare măsură pe burgeri şi pe introducerea de alimente gata preparate, astfel luând naştere McDonald’s, în forma lui binecunoscută.

1967: Jim Delligatti, unul dintre primii francizori McDonald’s, inventează Big Mac-ul şi începe să-l vândă în restaurantele sale din jurul oraşului Pittsburgh, Pennsylvania. Delligatti a încercat iniţial să vândă sandwich-ul sub alte două nume: The Aristocrat şi Blue Ribbon Burger.

1974: Primul McDonald’s din Marea Britanie se deschide în Woolwich, sud-estul Londrei.

1975: McDonald’s lansează un celebru ”ad jingle”, care enumeră ingredientele Big Mac: „Două bucăţi de carne de vită, sosuri speciale, salată, brânză, murături, ceapă pe o chiflă cu seminţe de susan”. Îşi face debutul într-o campanie creată de Needham Harper & Steers.

1981: După 11 ani de colaborare cu Needham Harper & Steers, McDonald’s îşi mută contul de publicitate de 75 milioane de dolari (în valoare de 54,4 milioane de dolari astăzi) către Leo Burnett, cu care va colabora timp de 35 de ani, în 2016 marca semnând cu Omnicom.

1984: Este lansată o reclamă de succes îmbinând gospel cu electropop, ca parte a campaniei  „It’s a good time for the great taste”, a celor de la Leo Burnett.

1985: La şaptesprezece ani de la lansare, McDonald’s recunoaşte, în sfârşit, persoana care a creat numele Big Mac: Esther Glickstein, care în acel moment era un secretar de 21 de ani în departamentul de publicitate al McDonald’s.

2007: Muzeul Big Mac se deschide în North Huntingdon, Pennsylvania, la 40 de mile nord de locul unde a fost servit primul burger. Vizitatorii au şansa să se fotografieze cu un model de Big-Mac de peste patru metri înălţime.

2014: O campanie digitală semnată Razorfish sugerează că imaginea unui Big Mac este atât de atrăgătoare încât îi poate determina pe oamenii care-o privesc să uite rapid cu cine vorbesc.

2016: Creatorul Big Mac-ului, Jim Delligatti, moare la vârsta de 98 de ani.

2018: McDonald’s din Marea Britanie marchează cea de-a 50-a aniversare a Big Mac-ului prin relansarea a două versiuni în ediţie limitată: Grand Big Mac şi Mac Jr.

 

 

read
next

Abonează-te la newsletter-ul LIFE.RO