Ana și Irina Wagner sau despre lux în vreme de recesiune - LIFE.ro

Căutare

Share this article

Ana și Irina Wagner creează bijuterii și obiecte decorative de lux de mai bine de 20 de ani în atelierul lor, Wagner Arte, pe care l-au impus ca pe o manufactură importantă atât în România, cât și în țările care apreciază arta și creativitatea în toate formele lor.

Cei doi ani de pandemie, la care s-au adăugat criza politică și militară de la graniță, dar și amenințarea unor costuri uriașe cu energia au venit ca o povară ce pare a fi din ce în ce mai greu de dus de un atelier mic, ce produce porțelan aurit folosindu-se de forța unor cuptoare costisitoare, dar și pentru un public ale cărui obiceiuri de consum par a se schimba radical.

În atari vremuri de criză, așa cum omenirea a tot văzut în ultimele secole, fără îndoială, rămâne întrebarea: luxul și cei care îl produc vor găsi resursele de idei și de energie pentru a rezista?

Istoria ne-a arătat că nici în vremuri de criză, oamenii nu renunță la dorințele lor care îi duc în zona luxului. Cum se simte la voi această tendință?

Irina Wagner: Cărțile ne spun că luxul nu dispare și mi-e clar că în acest moment trăim o interesantă bucată de istorie, pe care omenirea nu a mai cunoscut-o până acum.

După doi ani de pandemie, timp în care am continuat munca, în mod susținut, fără a închide atelierul nicio clipă și am continuat să creăm porțelan și bijuterii, publicul nostru s-a schimbat întrucâtva. Am pierdut o parte a clienților, dar au ajuns spre noi alții.

Lucrul care cred că ne-a ținut în priză în tot acest timp a fost faptul că am creat colecții noi. Așa a apărut colecția Still standing, adică mesajul nostru de rezistență prin iubire în fața acestor vremuri, apoi au venit elementele de design interior, colecțiile de casă, dar și bijuteriile, iar publicul nostru a reacționat așa cum era cumva de așteptat.

Apoi a venit războiul, la începutul acestui an.

Ce a schimbat războiul în dinamica atelierului vostru?

Irina Wagner: Războiul a adus criza economică pe care nu o simțeam neapărat în pandemie.

Dar pandemia ce a schimbat? Și de ce voi ați continuat, când lumea a închis?

Irina Wagner: Fiindcă pe de o parte vânzările au continuat, oamenii comandau de la noi în continuare, ceea ce ne-a făcut să refuzăm să abandonăm activitatea, mai ales că era în puterea noastă să o ducem mai departe, chiar dacă asta a însemnat să reducem numărul angajaților prezenți în atelier, conform regulilor de siguranță sanitară impuse în acea perioadă, ceea ce a făcut munca și mai anevoioasă, dar nu am abandonat.

Pandemia a schimbat obiceiurile de consum și valorile oamenilor. A fost o criză socială și atunci, dar oamenii au continuat să facă cadouri și e minunat să vezi că își păstrează generozitatea, chiar și în vremuri grele. Pe de altă parte însă marile organizații corporatiste care aveau obiceiul de a oferi cadouri acum fie nu o mai fac, fie aleg opțiuni sustenabile de daruri. În plus, pandemia a deschis un apetit extraordinar pentru călătorii, așa încât aș zice că vara asta oamenii au dispărut prin toate părțile lumii.

Acum însă, după pandemie, după izbucnirea războiului, care a provocat șocuri psihologice fără îndoială întregii Europe, dar mai cu seamă aici, nouă, iată că se anunță acum și o criză energetică, cu care nu știu cum vom mai găsi resurse pentru a ne lupta.

Au bubuit facturile de energie, ceea ce pentru noi poate fi de-a dreptul tulburător, câtă vreme activitatea noastră implică fără  doar și  poate cuptoare de putere mare.

Așa stând lucrurile în această perioadă de schimbări majore, noi am încercat să rămânem în permanență cu atenția îndreptată spre piețele externe, mai stabile, mai liniștite, care au fost susținute economic. Am început să vindem spre clientul nostru fidel de peste Ocean, SUA, și am început să și vindem într-un muzeu care ne caută cu perseverență produsele. Diferența în Anglia, SUA a făcut-o statul, care a ales să susțină arta și micii întreprinzători.

Mi-ar părea rău să văd că ies de pe piața românească manufacturieri foarte valoroși, din zona de fashion, haine, pantofi sau chiar bijuterii. Și cred că iarna ce va urma, la fel ca anul ce va veni vor fi niște perioade foarte provocatoare.

Noi am rămas să lucrăm și ne-am orientat către oamenii cu așteptări foarte sofisticate, cei educați estetic și cu forță financiară, care pot comanda lucruri extrem de personalizate pentru ei înșiși, fie că vorbim de bijuterii, fie că vorbim despre obiecte decorative. Mă gândesc acum la bijuterii din aur, de pildă, care să aducă la un loc metalul prețios, cu pietre și porțelan într-o combinație extraordinară. Dar vorbesc și despre lămpi sofisticate pe care oamenii au ales să le  integreze armonios în decorurile lor.

Dacă ar fi să-i facem profilul acestui client al vostru ce mi-ai zice?

Irina Wagner: Sunt oameni de afaceri, liber-profesioniști (medici, avocați, judecători, întreprinzători), oameni educați aici sau în străinătate. Educația vizuală joacă un rol esențial în dinamica atelierului nostru.

Pe de altă parte, în acești 20 de ani de când avem Wagner Arte, am încercat să facem foarte multă educație, am organizat cursuri, am discutat cu presa, am interacționat cu adolescenții și copiii, deci am încercat să contribuim la a face discursul artistic și vizual mai lesne de lecturat, înțeles și acceptat. Dar nu putem face mai mult, atâta vreme cât nu există și o susținere formală, din partea sistemului de educație sau al celui artistic și cultural al statului. Mai ales când mass-media continuă o expunere masivă în zona discursului facil.

Ne unge pe suflet discuția cu clientul nostru din SUA care înțelege ce se petrece aici și nu știe cum să facă să ne promoveze mai bine și mai intens în țara lui. Așa încât, iată, preferăm mai puțin, dar fără atâta bătaie de cap. Nu mai găsim energia în a explica și povesti a mia oară despre ce facem noi sau ce înseamnă un artist și de ce acesta este un element atât de sănătos, important pentru societate, pentru fiecare dintre noi, pentru suflet și pentru minte.

Ce urmează pentru voi? Vin niște luni în care oamenii vor vrea să facă daruri celor dragi.

Irina Wagner: Unul dintre secretele noastre, dincolo de seriozitate și profesionalism, a fost să ne adaptăm în permanență vremurilor. Așa încât, versatili și adaptabili mediului în care trăiesc precum animalele marine, am încercat și noi să ne pliem pe ce vine.

Vin vremuri noi și ne gândim foarte serios dacă ce propunem noi va mai face parte din comportamentul și preferințele oamenilor de acum. Mă întreb dacă nu cumva din pricina unei ignoranțe a istoriei, povestea noastră, a Wagner Arte, să se șteargă și să ne regăsim în alte direcții de exprimare.

Ar fi trist, incredibil poate, dar probabil verosimil.

Pe de altă parte, mai mult optimism de a susține acest atelier nu cred că mai are cineva din această zonă a manufacturierilor.

Cred în victoria frumosului, dar istoria are metode neașteptate, iar noi nu avem perne de buget care să ne ajute să mai trecem peste o altă criză. Au fost trei ani de când am consumat resurse, energie și nu văd cum am putea, fără sprijin, să continuăm la nesfârșit acest sacrificiu.

Nu e prima criză prin care treceți. Cum ați trecut până acum peste ele?

Irina Wagner: Noi am apărut înaintea primei crize financiare, în 2008, și am avut norocul să avem doi sau trei ani foarte buni, după care am făcut o schimbare către calitate mai înaltă, îmbunătățirea tehnicilor și tehnologiei, am adus mai mult aur în piesele pe care le cream.

Tot timpul am ridicat nivelul artei noastre. Or, această criză riscă să ne încetinească foarte tare ritmul de lucru și existența noastră așa cum o știam până acum.

Am ridicat cât s-a putut de mult nivelul calității creațiilor noastre. Ne și jucăm cu provocările: hai să ne facem ceva cu diamante! Și în vremurile bune, când lansam o colecție pe Coasta de Azur și ne instalam în cel mai bun hotel din sudul Franței, dar și acum, în plină criză socială și în război, am creat o colecție de bijuterii de aur cu diamante, Spring Treasures.

Ne provocăm creativitatea până la cel mai înalt nivel, care ne aduce în schimb și satisfacția de a face ce ne place și ce credem noi că este cel mai bun pentru publicul nostru, cu umor, cu ironie, dar și cu frumos.

Ce mai aduceți nou?

Irina Wagner: În premieră aducem colecția de obiecte Ștefan Câlția, adică cele 103 Desene pentru Rege, transpuse pe porțelan, care va fi relansată în luna noiembrie, în Galeria Posibilă. Vor fi 500 sau 600 de bucăți de porțelan.

Îți povesteam  despre colecția In Bloom, o pledoarie cu umor și frumos despre fragilitatea noastră, a oamenilor, care a fost foarte bine receptată de doamnele care au căutat bijuterii în această perioadă. În plus, venim cu o serie de decorațiuni de Crăciun. Deja am încheiat pregătirea de livrare a acestor cadouri de sărbători.

Cum te uiți la anul următor? Cu ce așteptări intri în 2023?

Irina Wagner: Speranța mea pentru anul următor este de export. Ne uităm la piețe mai stabile, peste Ocean, fie Vest, fie Est, fiindcă de acolo vine speranța și interesul de a dezvolta atelierul.

Dacă rezumăm, cum arată luxul în recesiune?

Irina Wagner: Luxul, așa cum îl văd eu, apare exact la oamenii care-mi plac cel mai mult și strălucește în continuare în diverse colțuri ale Bucureștiului, țării sau lumii. Dar are nevoie de susținere și nu ar trebui abandonat ca stil de viață, fiindcă o dată cu el vine acel optimism și speranță că va fi bine.

read
next

Abonează-te la newsletter-ul LIFE.RO