Căutare

Share this article
Se pare că a venit momentul ca arta să iasă din spaţiul fix şi tradiţional al muzeelor, dar nu ca să coboare în stradă (asta a făcut-o deja), ci ca să ajungă… la mall. Cu alte cuvinte, în acele temple ale consumerismului care, cel puţin la prima vedere, nu par să aibă vreo legătură cu arta. 
 
Totul a început acum ceva vreme, în Japonia spre sfârşitul anilor 80, când unele magazine tip „department store” aveau un soi de „muzee” la ultimul etaj, care vindeau opere ale unor artişti, printre care puteai găsi chiar câte un Picasso. De când produsele de lux au început să se asocieze tot mai mult cu cele artistice, arta a început să fie privită într-o manieră mult mai democratică şi accesibilă. 
 
Art Mall K11. Foto: K11
 
Un exemplu este K11, un proiect al miliardarului Adrian Cheng care a deschis deja două art mall-uri în Hong Kong şi în Shanghai. El consideră că oamenii se simt intimidaţi de spaţiile de tip „white cube”, cum sunt galeriile de artă, vizitate în special de cei din industrie; oamenii „obişnuiţi” adoră shoppingul si preferă să meargă în spaţii familiare, precum centrele comerciale.
Aşa că aceste art mall-uri aduc arta către vizitator/cumpărător, şi nu invers, integrând-o într-o experienţă obişnuită, în care oamenii sunt oricum înclinaţi către consum. K11 a găzduit deja mai multe expoziţii care s-au bucurat de un succes enorm, cu sute de mii de vizitatori. „Se pot face poze, se poate filma, se pot distribui apoi fotografiile şi videourile în social media. Dar în acelaşi timp, oamenii învaţă multe despre artă”, a declarat Cheng, care intenţionează să mai deschidă aproximativ încă 17 de astfel de centre în China. 
 
Exemplul K11 nu este singurul, astfel de mall-uri în care arta este prezentă au mai fost deschise în Paris, Poznan, Beirut şi chiar în Anglia rurală, în Oxfordshire. Criticii rămân însă destul de circumspecţi la aceste iniţiative, care îşi doresc să aibă valoare educativă, dar care tratează operele de artă ca pe o ciocolată sau o pereche de pantofi…
 

 

Share this article
read
next

Abonează-te la newsletter-ul LIFE.RO