Căutare

Share this article

Nu ai nevoie întotdeauna de un produs inovativ sau de o idee ieșită din comun ca să pornești o afacere de succes. Ba dimpotrivă, uneori acestea pot să nu se bucure de succes având în vedere reticența naturală a oamenilor la lucruri noi. Uneori o rețetă deja testată și foarte bine pusă la punct poate fi exact ce-ți trebuie, așadar am făcut o listă cu cele mai profitabile francize din lume.

Practic, sistemul de franciză presupune să plăteşti închirierea unui brand făcut cunoscut de altcineva, la schimb primind know how-ul necesar, la pachet însă cu normele şi restricţiile impuse de brandul respectiv.

Cea mai profitabilă franciză din lume este, aşa cum probabil vă aşteptaţi, McDonald`s, urmată de Burger King şi Pizza Hut. Previzibil, de altfel, primele 3 locuri sunt ocupate de afaceri din categoria comerţului cu mâncare.

Primul magazin McDonald`s a fost deschis în 1955 şi tot de atunci a fost pornit şi sistemul de francizare. Există în toată lumea, în acest moment, 37.855 de francize vândute, în 4 sisteme:

  • Restaurantele tradiţionale;
  • Locaţii-satelit – restaurante de foarte mică dimensiune, amplasate în gări, aeroporturi, spitale sau universităţi, unde gama de produse oferite este mult redusă;
  • Restaurante deschise în benzinării sau în centrele comerciale din oraşele mici;
  • Închirierea francizei cu tot cu spaţiul şi facilităţile existente.

Preţul minim al unei investiţii iniţiale pentru a lua o franciză McDonald`s este estimat la aproximativ 450.000 de dolari şi poate ajunge la 2.235.000 de dolari. La acestea se adaugă peste alte 30 de taxe, în funcţie de tipul de franciză ales.

Burger King este a doua cea mai bine vândută franciză din lume. Născut cu un an mai târziu decât competitorul de pe locul 1, în 1956, lanţul de fast-food are acum 17.852 de francize în toată lumea. Aici sunt oferite 3 tipuri:

  • Aşa-numitele locaţii instituţionale, înfiinţate în clădiri guvernamentale, spitale, aeroporturi, fabrici, parcuri tematice;
  • Restaurantele tradiţionale;
  • Restaurantele de mici dimensiuni ce sunt deschise alături de altele de acelaşi tip, fie că vorbim de benzinării sau centre comerciale.

Investiţia minimă într-o restaurant Burger King se ridică la 323.100 de dolari, dar poate depăşi 3.283.600 de dolari, plus alte câteva zeci de taxe cu plată anuală.

Pizza Hut face parte din aceeaşi generaţie, primul restaurant fiind deschis în Texas, în 1958. Are 15.420 de francize vândute şi 3 tipuri de sisteme, cel mai ieftin având nevoie de o investiţie minimă iniţială de 357.000 de dolari şi putând urca până la 2.213.500 de dolari. Ca şi în cazurile de mai sus, şi la Pizza Hut se adaugă un alt şir de taxe ce trebuie plătite de către francizat.

Locul 4 din topul care prezintă cele mai profitabile francize din lume rupe supremaţia fast-food-ului şi pizza şi ne duce în zona de lux.

Marriott International are 7.000 de francize pe glob, în condiţiile în care investiţia minimă iniţială porneşte de la 71 de milioane de dolari, iar numărul taxelor aplicate, cele mai multe cu plată anuală, depăşeşte 50.

Top 10 cele mai profitabile francize din lume este completat, în ordine, de KFC, Dunkin`, 7-Eleven (un lanţ de magazine celebru în Statele Unite), SUBWAY; Domino`s şi Baskin-Robbins, un lanţ de gelaterii. Ce este de remarcat este faptul că toate companiile din top 10 sunt companii americane, deschise în anii `50-`60, singura excepţie reprezentând-o SUBWAY, care a deschid primul magazin abia în 1974.

Prima companie din afara Americii care intră în top este InterContinental Hotels and Resorts, companie britanică ce ocupă locul 12 printre cele mai profitabile francize din lume. Grupul francez Auchan figurează pe locul 16, iar Groupe Casino şi Carrefour, şi ele tot companii din Franţa, ocupă locurile 19, respectiv 20.

Abia pe locul 21 apare o companie asiatică, o franciză de educaţie originară din Japonia, Kumon. Topul 100 unde sunt menţionate cele mai profitabile francize din lume este dominat fără drept de apel de companii din Statele Unite ale Americii. Din când în când se mai strecoară câte o afacere originară din Spania, Canada, Suedia, şi chiar Coreea de Sud.

read
next
promoted
articles
loading...

Abonează-te la newsletter-ul LIFE.RO