Cine este Bobo, personajul din spatele „scenei” de la Untold, Electric Castel sau Nerversea? - LIFE.ro
Mergi la conținut

Bogdan Nedelcu (Bobo) este unul dintre cei mai apreciați tineri VJ din România. Lucrează în acest domeniul de 8 ani, timp în care a trecut prin toate etapele evoluției acestui sector în România. A studiat inginerie electrică și este absolvent al unui curs de video design realizat de Academia Teatrului La Scala din Milano.

În prezent este VJ și video designer pentru unii dintre cei mai cunoscuți artiști români: Smiley, Trupa Vunk, Subcarpați, Feli sau Vița de Vie.

În paralel, a participat în calitate VJ la numeroase festivaluri și evenimente, printre care se numără Untold, Electric Castle, Neversea, Awake, Europa FM Live pe Plajă, Creative Fest sau Green Sounds Festival, dar și la finalele Eurovision România, din 2016 și 2018.

neversea

A activat, în același timp, în domeniul producției de spectacole de operă și musical, unde a fost video designer pentru prima producție românească a musicalului “Fantoma de la Operă” de Andrew Lloyd Webber (regia: Stephen Barlow), responsabil video pentru spectacolul “Oedipe”, unde a colaborat cu Valentina Carasco, regizor al grupului La Fura dels Baus și pentru spectacolul “Liliacul”, unde a lucrat alături de Vinicio Bordin, unul dintre cei mai cunoscuți video designeri italieni.

Astăzi este trainer pentru cursul de video design/VJ-ing la Întâlnirea Internațională a hub-urilor culturale, eveniment în cadrul proiectului „Marea Unire a Creativilor@Alba Iulia”.

Cu alte cuvinte, el stă în spatele scenei celor mai mari spectacole și mulțumită lui, la un concert/spectacol/festival avem parte de o experiență multi senzorială. El este cel care se ocupă de tot ce înseamnă imagine/proiecții video, sau, cum însuși spune, este cel care „mixează clipuri video, live, în timpul evenimentelor, în același mod în care DJ-ul mixează muzica”.

Ce inseamnă VJ?

VJ-ul este persoana care mixează clipuri video, live, în timpul eveniment, festival, concert, toate sincronizate cu muzica, în același mod în care DJ-ul mixează piesele în timpul unei seri. De cele mai multe ori, mai ales la noi pentru că nu există o piață atât de dezvoltată, VJ-ul se confundă cu video designer-ul, adică este și creatorul propriilor materiale video. Dar ele, în sine, sunt două meserii diferite. Ca să continui paralela cu DJ-ingul, de exemplu Armin van Buuren este unul dintre cei mai buni DJ, dar este în același timp și producător muzical, iar în concertele lui poți asculta atât piesele lui proprii, cât și muzica făcută de alții, pe care el o prelucreză, o remixeaxă, în stilul lui propriu.

concert Smiley

Ți se intamplă vreodată să rămâi fără becuri acasă?  🙂

Nu mai des decât altora, cred. J Dar mă descurc și cu lanterna de la telefon la nevoie.

Cum ai ajuns să lucrezi cu artiști așa mari de pe la noi?

Am ajuns să lucrez prima dată cu Trupa Vunk. În urma unui turneu în 24 de orașe, în care au participat și ei, am fost contactat de Cornel Ilie pentru concertul lor – Orașul Minunilor – de la Sala Polivalentă din 2014. După acest eveniment, am început să merg cu ei la toate concertele lor din țară, Vunk fiind prima trupă din România care și-a creat o echipă proprie de lumini și video. Asta a fost practic intrarea mea în această lume și apoi, treptat, pentru că am participat la multe evenimente și festivaluri cu Vunk, m-am intersectat cu mai mulți artiști, care mi-au propus să lucrez și pentru ei. Așa am început colaborarea și cu Smiley, Andra și mai târziu Vama.

A fost, de fapt, un context favorabil în care tot mai mulți producători de evenimente și artiști au conștientizat importanța unei echipa stabile care să asigure realizarea nu doar a unui spectacol muzical, și a unul show complex, din care video, luminile și mai ales sunetul nu pot să lipsească.

Bobo și Cornel Ilie

Ce faci tu pentru un spectacol? Oamenii rar își dau seama de munca celor din spatele scenei…

Dacă ne referim la spectacolele mari ale artiștilor, de tipul celor de la Sala Polivalentă, Sala Palatului, Arenele Romane, Romexpo, discuțiile și pre-producția pentru astfel de evenimente pot începe și cu 7-8 luni înainte. Primele luni sunt dedicate definirii conceptului și a stage designului, însemnând inclusiv amplasamentul ecranelor video. Eu sunt implicat de la început în acest discuții și particip alături de artiști la crearea unei identități a spectacolului și la definirea conținutului grafic. Cu cât se apropie data evenimentului, cu atât ajung mai rar pe acasă J De exemplu, ultima lună înainte de concertului lui Smiley de anul acesta, mi-am petrecut-o aproape exclusiv la studio, lucrând la materialele video. Odată finalizate aceste lucruri, treaba mea înainte și în timpul concertului este să prelucrez aceste materiale pe set-up-ul pe care îl am și să ma asigur că toate funcționează așa cum trebuie.

Vita de Vie simfonic

Ce se întâmplă dacă pica un ecran în timpul concertului? Sau nu se întâmplă așa ceva? 🙂

Da, se poate întâmpla, dar de multe ori doar noi, cei care am gândit sau cunoaștem show-ul, știm că ceva nu este în regulă J Spectatorul care vede pentru prima oară concertul de obicei nu-și dă seama. Asta nu înseamnă că în momentul respectiv nu încep toate stațiile să țipe J

Din fericire, am fost ferit până acum de probleme foarte grave, iar dacă s-au întâmplat, au fost de obicei din cauza vremii nefavorabile sau micilor erori tehnice care s-au putut remedia. Asta pentru că la toate concertele, în afară de noi, echipa de operare, care stă în fața scenei, există o altă echipă tehnică pe scenă, cu care noi putem comunica în timp real, în caz că se întâmplă orice defecțiune.

Cum a fost prima dată când ai participat la un festival mare? Care a fost festivalul și ce experiență ai trăit acolo? Dar și ce frici?

Primul festival mare la care am participat a fost Electric Castle, unde am fost asistentul VJ-ului lui Fat Boy Slim. A trebuit să țin legătura cu el înainte să ajungă în România, am avut grijă ca el să aibă toate echipamentele la scenă când ajunge și l-am asistat pe tot parcursul show-ului.

Experiența de festival este foarte diferită de concertele ‘normale’ pentru că este un regim mult mai intens de muncă. Adică sunt, practic, concentrate în câteva zile, peste 30 de producții mari, aproximativ 6-7 concerte pe o scenă într-o zi.

N-am simțit niciodată că mi-e frică și nu am de obicei emoții când lucrez, pentru că – spre deosebire la viața mea de zi cu zi, unde e un pic de haos – când ajung în fața laptop-ului sau calculatorului, mă organizez și mă concentrez foarte bine pe ce am de făcut.

electric castle main stage

Tu esti cel care decide spectacolul video? Sau vine artistul și dă „comanda”?

Întotdeauna există o primă discuție cu artistul, din care eu pot să înțeleg mai bine viziunea lui asupra concertului și asupra pieselor. Asta se întâmplă în special la prima colaborare cu acesta. După această discuție, eu prezint viziunea mea asupra conceptului și aducem cele două abordări la un numitor comun.

Cu artiștii cu care lucrez de mult timp, acest prim pas devine mai simplu pentru că eu deja cunosc destul de bine modul lor de lucru. În acest caz, ideea pornește de la mine și este trecută prin filtrul lor pentru mici sincronizări.

Andra Traditional

Care este festivalul tău de suflet? Dar concertul?

Toate festivalurile au ceva special și mi-e foarte greu să spun care e festivalul meu preferat. La Untold și Neversea, de exemplu, poți vedea cei mai mari DJ ai momentului și poți trăi un pic din ‘experiența’ Tomorrowland și la noi în țară, la Electric, line-up-ul, publicul și inclusiv locul în care se desfășoară au un vibe special, pe care nu-l poți experimenta în altă parte etc.

Cred că această piață a festivalurilor este în plină expansiune și oricând poți descoperi ceva nou, care să te ducă într-o altă zonă. Pentru mine, o descoperire a fost, de exemplu, Awake de la Târgu Mureș, unde am văzut într-o cu totul altă lumină artiști pe care i-am mai ascultat și în alte contexte.

Dacă vorbim de concerte, din punct de vedere muzical și din punctul de vedere al conținutului video, a fost foarte special concertul Vunk simfonic de anul acesta, de la Arenele Romane, iar ca dimensiune a producție Smiley – Confesiuni, tot de anul asta.

La nivel internațional, pe de altă parte, sunt două producții de suflet: prima este Roger Waters – The Wall, un concert pe care l-am văzut la București și a doua este de fapt o serie de concerte – ale celor de la Nine Inch Nails.

untold 2018

Cum trebuie să te pregătești (ce școală trebuie să faci) ca să ajungi VJ?

Eu am făcut Politehnica și am fost mereu pasionat de electronică și mai ales de desen tehnic, dar asta nu cred că m-a ajutat prea mult în ce fac acum, pentru că partea tehnică e doar o mică bucată din meseria asta, care este în primul rând una creativă.

Din păcate, la noi nu există o școală sau măcar un curs dedicat special acestui domeniu al VJ-ing-ului. Există specializări în domenii conexe – regie video, editare grafică etc., dar și acestea acoperă doar o bucată.

Pe de altă parte, eu am avut norocul să urmez unul dintre puținele cursuri care s-au făcut la noi specializate pe video design, în cadrul unui proiect european organizat de Opereta din București în parteneriat cu Accademia Teatrului La Scala din Milano, susținut de un video designer italian, Vinicio Bordin, de la care am avut foarte multe de învățat.

Pentru cei interesați de această zonă există, însă, o serie de cursuri care se pot face online, dar sunt folositoare mai degrabă pentru o etapă de specializare, nu e inițiere.

În general, însă, meseria se învață pe teren, practicând-o și fiind extrem de pasionat de ea. Cred că nu e o meserie pe care să o poți face dacă nu o iubești, într-un fel sau altul, pentru că cere multe sacrificii și îți ocupă foarte mult timp.

Ca o completare, unul dintre obiectivele proiectului pe care îl desfășuram la Alba, care include o serie de cursuri pe diferite domenii specifice evenimentelor live este și acesta: de a oferi posibilitatea tinerilor care își doresc sau își vor dori să practice această meserie în viitor, să cunoască mai bine acest domeniu. Eu personal sunt deschis la orice fel de întrebări pentru toți cei care vor să intre în această zonă, pentru că știu că este un domeniul relativ închis (sau cel puțin așa pare).

Bobo @work

Tu cum ai ajuns VJ (poate fi considerate o meserie noua in codul CAEN)?

Prima mea experiență în acest domeniu a fost la un concert al lui Tiesto la mare, eu fiind unul dintre fanii care n-a ratat niciunul din concertele lui din România. Printr-un prieten, coleg de facultate care lucra la o firmă tehnică, am ajuns să ajut la instalarea echipamentelor pentru acest concert, voluntar, doar ca să pot vedea concertul. Mi-a plăcut foarte mult ce am văzut acolo, toată lumea din spatele scenei, am continuat să lucrez cu ei și am rămas acolo timp de 8 ani de zile. A fost primul meu job în zona video designului. Din acel moment, am început să caut și să mă documentez despre cum se fac concertele mari în afară, ce soft-uri folosește un VJ, ce tehnici, cum lucrează și am încercat să aplic toate aceste lucruri în job-ul meu de zi cu zi. Am ajuns să lucrez la foarte multe evenimente și concerte în cadrul acestei firme și m-am dezvoltat profesional. Următorul pas important a fost momentul în care am început să lucrez ca VJ într-unul dintre cele mai mari cluburi din București, unde am avut ocazia să exersez foarte mult, pe cont propriu, și să descopăr tot ce poate face acest soft cu care opereaza VJ-ii. A fost o perioadă foarte importantă pentru că practic timp de 6-8 ore/zi, 3-4 zile pe săptămână, eu am avut ocazia să lucrez și să experimentez diverse tehnici care m-au ajutat să mă dezvolt. A fost important și pentru că mi-am dezvoltat în această perioadă și partea muzicală, adică sincronizarea imaginii video, a graficii cu muzica, cu ritmul, cu schimbările de ritm etc. Pentru mine este astăzi un mare avantaj faptul că stăpânesc această tehnică și cred că pentru orice VJ acest sincron dintre muzică și imagine este o parte esențială.

Pe lângă această parte strict tehnică și operativă, a urmat o perioadă în care mi-am dezvoltat și latura creativă, adică dezvoltarea de conținut, o parte pe care am învațat-o lucrând la Teatrul de Operetă pentru o perioadă, unde am și urmat un curs de video design.

Vunk team

Ce sentiment ai atunci când se termină un festival?

Mă gândesc când începe următorul J Nu cred că am simțit vreodată vreo nostalgie la finalul vreunui festival, poate doar relaxare. Dar nu pentru mult timp, pentru că uneori am atât de mult de muncă încât nici nu-mi dau seama când se termină unul și cand începe altul. De exemplu, vara asta între două festivaluri am avut liber cel mai mult 48 de ore. Nu prea e timp să te prinzi ce se întâmplă cu tine în timpul asta…

Cât muncești pentru un festival?

Depinde de la caz la caz. De exemplu, discuțiile generale despre concept și stage design pentru edițiile de anul viitor ale festivalurilor din vară încep chiar în perioada asta, toamnă-iarnă. Contentul grafic încep să-l lucrez în perioada aprilie-mai, după ce majoritatea line-up-urilor sunt deja stabilite și știu ce artiști vor veni. Deci adunat, cam 8-9 luni, împărțite pe 4-5 festivaluri mari/an.

awake 2018

A venit vreodată Smiley la tine să-ți spună la final: „Bravo, boss, a fost tare! Multumesc!”? 🙂

Da, de obicei în urma concertelor, nu doar cu Smiley, ci cu toate trupele cu care lucrez, ne strângem toată echipa și sărbătorim împreună reușita evenimentului.

De unde te inspiri, de unde iți vin ideile? Mergi pe la festivaluri afară?

Din păcate nu am timp să merg la festivaluri în afară, deși mi-aș dori foarte mult să ajung la unele dintre ele. Asta pentru că de obicei se suprapun cu festivalurile la care lucrez în țară. În schimb le urmăresc online, sunt abonat la site-uri de specialitate din domeniu unde pot vedea live sau înregistrate diverse concerte pentru a fi la curent cu tot ce se întâmplă nou. Toate aceste producții sunt o sursă bogată de inspirație.

eurovision

Pe de altă parte, mulți din artiștii mari care concertează în festivalurile din alte țări pot fi văzuți mai nou și la noi. Deci am ocazia să le văd producțiile și în țară și, de cele mai multe ori, le pot vedea chiar din cortul tehnic sau din backstage, de unde pot afla și detalii tehnice și pot interacționa cu echipele care produc aceste show-uri.

Proiectul în premieră națională „Marea Unire a Creativilor@Alba Iulia” se va desfășura în perioada 5 – 11 noiembrie 2018 și va include trei secțiuni complementare:

  • 5 – 11 noiembrie: Sesiune de workshop-uri dedicate tinerilor cu vârste cuprinse între 15 și 25 de ani, în cinci domenii din sectorul industriilor creative: video design, storytelling, marketing cultural, DJ-ing și design grafic. Această etapă se va încheia cu organizarea unui festival realizat integral de participanții la workshop-uri, fiecare dintre aceștia având ocazia să contribuie direct la realizarea unei părți din eveniment (spre exemplu: realizarea unui playlist, crearea unui design video ș.a.m.d.); Înscrieri aici, termen limită: 28 octombrie.
  • 10 – 11 noiembrie: Întâlnirea internațională a hub-urilor culturale – reprezentanții hub-urilor culturale importante din cinci țări europene vor discuta despre potențiale modele de dezvoltare culturală și comunitară în contextul deschiderii unui nou hub cultural la Alba Iulia;

10 – 11 noiembrie: Hub cultural mobil – 4 panouri interactive realizate de elevi și locuitori albaiulieni, sub coordonarea unor artiști locali, vor fi amplasate în Cetatea Alba Carolina.

Share this article

Pe aceeași temă

Citește mai multe


Creșterea taxelor | Ce se întâmplă cu banii de pensii ai românilor și cu investițiile la bursă
Cu investiții totale de 23,5 mld. lei pe bursă – adică aproape un sfert din banii de pensii private ai românilor – fo...
Creșterea taxelor | Biriș pune punctul pe ”i”: Pierdem miliarde din PNRR sau supărăm mediul de afaceri?
Pus în fața unui deficit bugetar scăpat de sub control, Guvernul României are în prezent de ales: crește impozitele ș...
Cum se simte oboseala cauzată de cancer. Apare aproape în toate tipurile de neoplasme avansate
Cum se simte oboseala de la cancer? Oboseala este un simptom comun al cancerelor avansate, însă acest tip de oboseală...
Asociația Caritas Alba Iulia, despre reforma sistemului de asistență socială: Serviciul social nu e muzeu
Asociația Caritas Alba Iulia, despre reforma sistemului de asistență socială: Serviciul social nu e muzeu Sectorul fu...
Animalul de companie are o respirație urât mirositoare? Iată câteva cauze
Nimic nu se compară cu afecțiunea câinelui, cu excepția cazului în care animalul de companie are un caz grav de halit...
Cum dansează pe manele mireasa lui Oțil și nașa Roxana Ionescu. Ramona Olaru și Diana Munteanu, campioane și ele
Dani Oțil și Gabriela Prisăcariu au făcut cununia religioasă duminică, 30 iulie, la 2 ani de când au devenit soț și s...
Spune-le și altora