Ciumă, superstiții și povești cu vampiri: Mituri și adevăruri sângeroase din istorie - LIFE.ro
Mergi la conținut

Vampirii sunt hrană pentru cărți, filme și costume de Halloween. Dar timp de sute de ani, au fost țapi ispășitori pentru foarte multe boli.

Trăsăturile vampirilor din zilele noastre sunt destul de bine stabilite. Au colți, beau sânge uman și nu se pot vedea în oglinzi. Pot fi alungați cu usturoi sau uciși cu un țăruș înfipt în inimă. Unii, precum Dracula, sunt aristocrați care trăiesc în castele.

Dar vampirii nu și-au început povestea atât de clar definiți. Cercetătorii bănuiesc că concepția modernă a acestor monștri de Halloween a evoluat din diverse credințe tradiționale care au fost ținute în toată Europa. Aceste credințe s-au concentrat în jurul fricii că morții, odată îngropați, ar putea încă dăuna celor vii.

Adesea, aceste legende au apărut dintr-o înțelegere greșită a modului în care corpurile se descompun. Pe măsură ce pielea unui cadavru se micșorează, dinții și unghiile acestuia pot părea că au crescut mai mult. Și pe măsură ce organele interne se descompun, un lichid întunecat se poate scurge din nas și gură. Oamenii care nu sunt familiarizați cu acest proces ar interpreta acest fluid ca fiind sânge și ar suspecta că respectivul cadavru l-a băut de la cei vii.

Cadavrele însângerate nu au fost singurul motiv de suspiciune. Înainte ca oamenii să înțeleagă cum se răspândesc anumite boli, uneori și-au imaginat că vampirii se aflau în spatele forțelor nevăzute care le devastau încet comunitățile. „Singura constantă în evoluția legendei vampirilor a fost asocierea lor strânsă cu boala”, scrie Mark Collins Jenkins în cartea sa Vampire Forensics. Încercarea de a ucide vampiri sau de a-i împiedica să se hrănească a fost o modalitate prin care oamenii să simtă că ar avea un anumit control asupra bolii.

Vampirii Europei

Din această cauză, sperieturile vampirilor tindeau să coincidă cu izbucnirile de ciumă. În 2006, arheologii au dezgropat un craniu din secolul al XVI-lea, în Veneția, Italia, care fusese îngropat printre victimele ciumei cu o cărămidă în gură. Cărămida era probabil o tactică de înmormântare pentru a împiedica strega – vampiri sau vrăjitoare italiene – să părăsească mormântul pentru a mânca oameni.

Nu se credea că toți vampirii își părăsesc mormântul fizic. În nordul Germaniei, Nachzehrer-ul sau „devoratorii de după” au rămas în pământ, mestecând giulgiurile lor de înmormântare. Din nou, această credință probabil are de-a face cu fluidul de purjare, care ar putea cauza lăsarea sau ruperea giulgiului, creând iluzia că un cadavru l-a mestecat.

Se credea încă faptul că acești masticatori staționari provoacă probleme deasupra pământului și, de asemenea, se credea că sunt cei mai activi în timpul focarelor de ciumă. În tractul din 1679 „Despre morții de mestecat”, un teolog protestant l-a acuzat pe Nachzehrer că îi vătăma membrii supraviețuitori ai familiei prin procese oculte. El a scris că oamenii ar putea să-i oprească exhumând cadavrul și umplându-i gura cu pământ, și poate o piatră și o monedă pentru bună măsură. Fără capacitatea de a mesteca, cadavrul ar muri de foame.

Poveștile despre vampiri au continuat să înflorească în națiunile din sudul și estul Europei în secolele al XVII-lea și al XVIII-lea, spre supărarea unor lideri. La mijlocul secolului al XVIII-lea, Papa Benedict al XIV-lea a declarat că vampirii sunt „ficțiuni false ale fanteziei umane”, iar conducătorul Habsburgilor, Maria Tereza a condamnat credințele vampirilor drept „superstiție și fraudă”.

Totuși, eforturile anti-vampiri au continuat. Și, poate cel mai surprinzător dintre toate, una dintre ultimele mari vânători de vampiri a avut loc în New England din secolul al XIX-lea, la două secole după infamele procese de vrăjitoare de la Salem.

De la Lumea Veche la cea Nouă: mituri și adevăruri despre vampiri

În 1892, Mercy Brown, în vârstă de 19 ani, din Exeter, Rhode Island, a murit de tuberculoză. Mama și sora ei erau deja moarte, iar fratele ei Edwin era bolnav. Vecinii îngrijorați au considerat că una dintre femeile recent decedate ar putea să-i facă rău din mormânt lui Edwin.

Când i-au deschis mormântul lui Mercy Brown, i-au găsit sânge în gura și în inima ei și au considerat că acesta este un semn de vampirism (deși nu l-au numit așa). Vecinii i-au ars inima lui Mercy și au amestecat cenușa într-o poțiune pe care să o bea Edwin – o tactică obișnuită împotriva vampirilor. Poțiunea era menită să-l vindece; în schimb, a murit câteva luni mai târziu.

Acesta nu a fost un incident izolat. Folclorist și autorul Food for the Dead, Michael Bell, estimează că există 60 de exemple cunoscute de ritualuri anti-vampiri în New England din secolele al XVIII-lea și al XIX-lea și alte câteva în alte părți ale țării. Aceste ritualuri au fost cele mai frecvente în estul Connecticutului și vestul Rhode Island, spune Brian Carroll, profesor de istorie la Universitatea Central Washington, care scrie o carte pe acest subiect.

vampiri

Citește și: Când poveștile devin realitate: Mituri și adevăruri despre vârcolaci

Carroll crede că aceste ritualuri anti-vampiri au fost „introduse ca o procedură medicală în timpul Revoluției Americane” de către medicii germani care lucrau pentru forțele Hesse. Din această cauză, el crede că vampirii din Noua Anglie s-au bazat pe Nachzehrerul german. Spre deosebire de vampirii români care sugeau sânge, vampirii din New England au rămas în mormântul lor, dăunând celor vii prin „magie” de departe, susține el.

Bell, totuși, crede că practicile anti-vampiri din New England au venit din multe locuri și că suspecții vampiri din New England erau de fapt mai asemănători cu vampirii români decât cu Nachzehrer. La fel ca și românii, locuitorii din New England „căutau sânge lichid în organele vitale, nu dovezi de mestecare a giulgiului”, spune el. Remediul anti-vampir de „tăierea inimii, arderea ei în cenuşă şi dăruirea cenuşii bolnavului sau bolnavilor” a fost practicat şi în România.

Oricare ar fi sursa acestor credințe în Noua Anglie, ei au fost conduși de aceleași preocupări sociale ca și cei dinaintea lor: teama de boală și dorința de a o stăpâni.

Lumea post-vampiri

În timpul panicii din New England, vampirii și-au găsit un nou rol în cărțile europene precum The Vampyre (1819), Carmilla (1871-72) și Dracula (1897), precum și în piese cu tematică vampiri. Deși sunt extrași din legende populare și din trecutul fricii față de boli, acești vampiri aristocratici, sexuali, semănau mai mult cu vampirii pe care îi cunoaștem astăzi.

Panica vampirilor s-a stins în secolul al XX-lea, pe măsură ce acești monștri fictivi au înlocuit credințele populare (și pe măsură ce cunoștințele medicale s-au îmbunătățit); totuși, a existat o renaștere ciudată la sfârșitul anilor 1960, când Seán Manchester, președintele Societății Oculte Britanice, a spus că un vampir îi făcea pe oameni să vadă lucruri ciudate în cimitirul Highgate din Londra.

Ziarele făceau deja relatări despre o siluetă înaltă cu ochi arzători și alte priveliști spectrale plutind în cimitir, iar jurnaliștii au preluat rapid teoria lui Manchester conform căreia aceste vederi ar fi fost opera unui vampir din Europa de Est. Ziarele chiar i-au înfrumusețat puțin afirmațiile, numind figura „rege vampir” sau scriind că vampirul a practicat magia neagră în România înainte de a călători la Londra în sicriul său.

În 1970, Manchester a spus unei echipe de știri TV că intenționează să exorcizeze vampirul vineri, 13. În acea noapte, sute de tineri s-au prezentat la cimitirul Highgate pentru a-l vedea făcând exorcism (pe care a ajuns să nu îl facă).

Panica de la Highgate nu a fost un caz în care vampirii au fost țapi ispășitori pentru boală, ci mai degrabă o senzație mediatică și un exemplu de „împletire a legendei” (tinerii care mergeau într-un loc presupus bântuit pentru a-și testa curajul).

În istoria legendelor vampirilor, incidentul Highgate este un fenomen modern. Are mai puțin de-a face cu dorința de a controla sănătatea unei comunități și mult mai mult în comun cu sperieturile moderne, cum ar fi observările înfiorătoare de clovni care au devenit virale anii trecuți, chiar dacă oamenii nu cred asta, ei sunt în continuare atrași.

Foto: Depositphotos.com

Share this article

Citește mai multe


Creșterea taxelor | Ce se întâmplă cu banii de pensii ai românilor și cu investițiile la bursă
Cu investiții totale de 23,5 mld. lei pe bursă – adică aproape un sfert din banii de pensii private ai românilor – fo...
Creșterea taxelor | Biriș pune punctul pe ”i”: Pierdem miliarde din PNRR sau supărăm mediul de afaceri?
Pus în fața unui deficit bugetar scăpat de sub control, Guvernul României are în prezent de ales: crește impozitele ș...
Cum se simte oboseala cauzată de cancer. Apare aproape în toate tipurile de neoplasme avansate
Cum se simte oboseala de la cancer? Oboseala este un simptom comun al cancerelor avansate, însă acest tip de oboseală...
Asociația Caritas Alba Iulia, despre reforma sistemului de asistență socială: Serviciul social nu e muzeu
Asociația Caritas Alba Iulia, despre reforma sistemului de asistență socială: Serviciul social nu e muzeu Sectorul fu...
Animalul de companie are o respirație urât mirositoare? Iată câteva cauze
Nimic nu se compară cu afecțiunea câinelui, cu excepția cazului în care animalul de companie are un caz grav de halit...
Cum dansează pe manele mireasa lui Oțil și nașa Roxana Ionescu. Ramona Olaru și Diana Munteanu, campioane și ele
Dani Oțil și Gabriela Prisăcariu au făcut cununia religioasă duminică, 30 iulie, la 2 ani de când au devenit soț și s...
Spune-le și altora