fbpx

Căutare

Share this article

Când vine vorba de zboruri cu avionul, unii caută confortul, însă cei mai mulţi caută un preţ bun. Nu e tocmai la îndemână să vizitezi alte ţări, aşa că pentru unii a devenit deja o obişnuinţă să vâneze zboruri ieftine. Aşa a apărut şi ideea primei companii aeriene cu capital 100% românesc şi prima companie românească low-cost, Blue Air, înfiinţată în urmă cu 17 ani.

Blue Air, de la compania cu un singur avion la cea mai mare companie aeriană din România

Pe o piaţă în dezvoltare şi cu un apetit tot mai crescut al românilor pentru călătorii în afara ţării, în 2004 era înfiinţată prima companie aeriană românească low-cost. Proprietar – controversatul Nelu Iordache, cel care deţinea şi Romstrade, firma ce i-a adus supranumele de „rege al asfaltului” – trimis în judecată în ultimii ani în mai multe dosare de corupţie şi condamnat pentru evaziune fiscală şi delapidare.

Însărcinat cu dezvoltarea noii companii – Gheorghe Răcaru, pilot cu experienţă de zeci de ani şi fost director al Tarom. Misiunea lui – să facă din Blue Air cea mai mare companie aeriană din ţara noastră şi să cucerească piaţa autohtonă cu zboruri ieftine, astfel încât să devină una dintre principalele alegeri ale turiştilor români şi nu numai.

Iar Răcaru a reuşit tot ce şi-a propus şi mai mult decât atât. În 2016 Blue Air depăşea Tarom la numărul de pasageri transportaţi în ciuda crizei financiare din 2009, apoi a dificultăţilor întâmpinate în 2013. Atunci Romstrade era la un pas de insolvenţă, iar activele companiei aeriene erau preluate de o altă companie, deţinută de 4 antreprenori români, dintre care 2, chiar foşti angajaţi ai Blue Air.

În toamna lui 2018 Răcaru a decis să se pensioneze, iar interimatul a fost preluat de un alt pilot, Marius Puiu, el fiind şi unul dintre acţionarii companiei aeriene. Parcursul lui Puiu la conducerea Blue Air a fost unul scurt, în primăvara lui 2019 locul său fiind luat de Oana Petrescu, cea care şi-a asumat ca misiune să transforme compania în lider pe piaţa Europei Centrale şi de Est.

Pandemia nu doar că a dat planurile peste cap, dar a dus firma – aşa cum s-a întâmplat cu multe dintre companiile aeriene din întreaga lume – într-o situaţie extrem de complicată. Dacă în 2019 Blue Air avea 900 de zboruri săptămânale şi un profit de 11 milioane de euro, în septembrie 2020 avea pierderi de 60 de milioane de euro, conform unei declaraţii făcută de Oana Petrescu pentru Agerpres. A intrat într-o formă de funcţionare asemănătoare insolvenţei, concordat preventiv. Cu toate astea, conducerea companiei nu abandonează planurile de a o lista la Bursa de Valori Bucureşti şi asta chiar în anul care vine.

Cum şi când găseşti zboruri ieftine, dar şi care sunt riscurile pe care ţi le asumi

Secretul creşterii numărului de călători ai Blue Air a stat atât în preţurile biletelor, cât şi în creşterea destinaţiilor oferite. La ora actuală, în România este compania low cost cu cele mai multe destinaţii în ofertă – 19 ţări străine şi 59 de aeroporturi din ţară şi străinătate.

Ca să beneficiezi însă de zboruri ieftine, foarte ieftine e important să nu ţii însă cu dinţii de o anumită perioadă, ci să urmăreşti ofertele şi în funcţie de ele să îţi construieşti vacanţele.

De exemplu, în momentul în care scriu acest articol, am găsit un zbor către Milano pentru 27 septembrie la preţul de 43,59 lei, asta dacă ai abonamentul Blue Benefits. Dacă nu, biletul costă 102,99 lei. E adevărat, în aceşti bani nu pot lua cu mine decât un bagaj mic de cabină. Dacă vreau să plec cu un troller serios preţul aproape se triplează.

La acelaşi preţ am găsit un bilet de avion către Madrid, dar de data asta la sfârşit de octombrie. În noiembrie am găsit bilet către Londra cu numai 47,43 lei, tot prin Blue Benefits sau 102,99 lei fără acest abonament.

Există însă o vorbă românească potrivită şi pentru zborurile low cost: „Nu se poate şi bun şi farfuria plină.” Aşa că dacă vrei zboruri ieftine trebuie să îţi asumi să călătoreşti cu bagaje puţine sau să plăteşti mai mult pentru ele, să nu primeşti mâncare sau băutură la bord şi să te obişnuieşti cu spaţiul deloc generos dintre scaune. Nici zborurile nu sunt asigurate. Aşa se face că te poţi trezi în situaţia în care zborul îţi poate întârzia nepermis de mult sau poate fi chiar anulat şi să nu îţi poţi recupera banii o perioadă îndelungată de timp, aşa cum s-a întâmplat cu multe companii aeriene după declararea pandemiei de coronavirus.

Citeşte şi: Top cele mai ieftine companii aeriene cu care poţi zbura în ţară şi în străinătate – LIFE.ro
Share this article
Ți-a placut povestea? Ajută-ne și promoveaz-o pe social media
read
next
promoted
articles
loading...

Abonează-te la newsletter-ul LIFE.RO