Decizia britanicilor de a părăsi Uniunea Europeană, exprimată prin referendum, joi, va avea cel mai probabil anumite consecinţe negative asupra industriei de divertisment britanice, iar unii dintre liderii acestei industrii, contactaţi de revista Variety, au subliniat mai multe motive de îngrijorare generate de Brexit, scrie News.ro.
În primul rând, e vorba de închiderea probabilă a programul Media, organismul UE de finanţare a filmelor, producţiilor TV şi mediilor digitale. Acest fapt va afecta în special industria filmului britanic, prin diminuarea fondurilor necesare pentru pregătirea actorilor, pentru dezvoltările de programe şi a coproducţiilor, pentru organizarea de festivaluri şi pentru distribuirea în cinematografele britanice a filmelor europene şi distribuirea filmelor britanice în cinematografele din Europa, spune News.ro.
Un exemplu care evidenţiază foarte bine sprijinul oferit de programul Media este fondul de 40 de milioane de lire sterline (44,3 milioane de euro) oferit distribuirii în cinematografe a 84 de filme britanice în alte ţări europene în anii 2014 şi 2015. Un alt exemplu este finanţarea filmului care a câştigat în acest an trofeul Palme d’Or la Cannes, lungmetrajul „I, Daniel Blake”, regizat de cineastul britanic Ken Loach, prin intermediul iniţiativei Slate Development din cadrul programului Media. Compania sa de producţie, Sixteen Films, pe care Ken Loach o conduce cu producătorul Rebecca O’Brien şi scenaristul Paul Laverty, a primit o finanţare de 172.828 de euro pentru patru proiecte, iar unul dintre acestea a fost „I, Daniel Blake”.
În al doilea rând, vor fi afectate cotele de conţinuturi europene difuzate de posturile TV care se aplică la diverse niveluri în Europa. Serialele britanice, inclusiv cele realizate pentru reţelele americane, precum show-ul „The Night Manager”, produs de BBC-AMC, erau până acum considerate producţii europene. Pe viitor, ele nu vor mai fi considerate astfel şi este foarte posibil ca tot mai puţine seriale britanice să fie alese de reţele de televiziune europene, iar o astfel de abordare ar putea să determine o scădere a preţurilor plătite de televiziuni pentru show-urile britanice.
În al treilea rând, este vorba de vizele şi permisele de muncă pentru directorii europeni, echipele tehnice şi actorii care vin să lucreze în Marea Britanie şi pentru personalul britanic care merge să lucreze în ţările din UE. Aceste documente ar putea fi obţinute mult mai greu. Tot la acest capitol se înscrie şi mişcarea „bunurilor” între ţări, precum camere de filmat, costume, care de filmare şi altele, ce vor necesita în viitor „carnete” speciale. Aceste documente sunt permise vamale care funcţionează ca un fel de „paşaport” pentru bunurile din această industrie, atunci când ele traversează graniţe, pentru a evita plata unor taxe vamale.
În al patrulea rând, Marea Britanie nu va mai avea un loc la masa negocierilor atunci când Uniunea Europeană va decide în chestiuni importante, precum strategia în domeniul pieţei digitale unice, un proiect care încearcă să pună capăt blocajului geografic în interiorul Europei şi să împiedice companiile să se prevaleze de regulilele drepturilor de autor teritoriale.
Însă, ieşirea din UE ar putea avea şi efecte positive, scrie News.ro.
Aşadar, al cincilea efect ar putea fi acela că, în urma deprecierii lirei sterline faţă de dolar şi de euro, pe termen lung, va fi mai ieftin pentru producţiile europene şi hollywoodiene să fie turnate în Marea Britanie. Dar, pe de cealaltă parte, pentru distribuitorii britanici acest lucru este o veste proastă: din cauza unei lire sterline mai slabe, achiziţionarea de filme străine devine mai costisitoare, întrucât majoritatea acestor tranzacţii sunt realizate în dolari americani.
În al şaselea rând, industria filmului şi televiziunii din Marea Britanie nu va mai fi legată de UE. „Ajutorul de stat” este legea care definea până acum felul în care guvernul britanic acordă subvenţii şi stimulente în industria de film şi televiziune, iar de acum înainte, Marea Britanie va fi liberă să atribuie subvenţii mai bune decât restul Europei.
A şaptea consecinţă este însă tot una negativă: În realitate, nimeni nu cunoaşte cu exactitate în acest moment felul în care guvernul britanic va negocia desprinderea de Europa pe parcursul celor doi ani de discuţii cu UE în chestiunile comerciale şi în alte domenii. Aşadar, singura certitudine este o perioadă prelungită de incertitudine. Acest lucru afectează negativ industria de film şi televiziune din Marea Britanie, care, prin natura sa, are nevoie să îşi planifice activităţile cu câţiva ani în avans.