Health
Dieta belgiană
Dieta belgiană încurajează consumul de fructe și legume, în detrimentul cărunurilor și al produselor lactate. Belgienii se orientează în ceea ce privește nutriția după două ghiduri alimentare: unul pentru comunitatea…
Cristina Bucur
|Reading time: 3 mins
sursa foto: iStock
Dieta belgiană încurajează consumul de fructe și legume, în detrimentul cărunurilor și al produselor lactate. Belgienii se orientează în ceea ce privește nutriția după două ghiduri alimentare: unul pentru comunitatea…
Cristina Bucur
|Reading time: 3 mins
Share this article

Dieta belgiană încurajează consumul de fructe și legume, în detrimentul cărunurilor și al produselor lactate. Belgienii se orientează în ceea ce privește nutriția după două ghiduri alimentare: unul pentru comunitatea franceză și unul pentru cea flamandă.

În urma unui sondaj realizat în 187 de țări, Belgia s-a plasat pe locul trei în lume în topul celor mai nesănătoase obiceiuri alimentare, după Armenia și Ungaria. Deși primul ghid alimentar pentru orientarea populației belgiene a fost publicat în 2005, Guvernul Flamand a revizuit acest ghid în 2017. Acesta se bazează pe o piramidă alimentară “inversată”, care încurajează consumul mai mare de plante și mai puțin de carne.

Dieta belgiana pentru comunitatea franceză este o piramidă care se împarte pe șapte nivele, activitatea fizică fiind la baza ei. Grupele alimentare sunt reprezentate de :

– cereale și cartofi

– legume

– fructe

– carne, pește, ouă și alternative la carne

– lactate și produse îmbogățite cu calciu

– uleiuri, alimente grase și alimente cu zahăr

– băuturi neîndulcite, ca apa și ceaiul

Ce presupune, deci, dieta belgiana pentru populația franceză:

–         Mănâncă cel puțin 400 g de fructe și legume în fiecare zi

–         Limitează consumul de ulei și alte grăsimi atunci când prepari mâncarea

–         Nu mânca mai mult de 75-100 g de carne / pește / ouă pe zi

–         Limitează consumul de brânză la una sau două felii pe zi

–         Nu bea mai mult de 3-4 pahare de lapte sau produse pe bază de soia

–         Folosește grăsimi “bune” (nesaturate, ca uleiul de măsline), omega 6 (uleiul de foloarea soarelui și uleiul de soia) și omega 3 (uleiul de canola, de nuci, de soia sau de pește)

–         Alege carbohidrați și mâncăruri bogate în fibre, precum cartofi copți, paste și orez integral, pâine integrală sau cereale

–         Redu consumul de alimente energizante, bogate în zahăr, cum sunt produsele de patiserie, băuturile carbogazoase îndulcite, alcoolul etc

–         Folosește sarea cu moderație și alege sarea cu iod

–         Bea cel puțin un litru și jumătate de lichide pe zi

Dieta belgiană pentru comunitatea flamandă

Institutul Flamând pentru o Viață Sănătoasă a publicat o piramidă inversată, care împarte alimentele în zone, indicând impactul pe care îl au acestea asupra populației. Alimentele din zona verde ar trebui mâncate mai des, iar cele din zona portocalie mai rar. Zona roșie, care include băuturile îndulcite cu zahăr, alcoolul, mâncarea procesată și semi preparată, este plasată în afara pirămiei, sugerând că aceste alimente ar trebui consumate foarte puțin.

Alimentele care trec printr-o oarecare operațiune de procesare, dar care au totuși valoare nutritivă – alune, sucuri de fructe, lapte cu ciocolată, pâine albă, iaurturi cu fructe-  sunt trecute în zona gri, care nici ea nu e inclusă în piramidă.

Dieta belgiană pentru populația flamandă încurajează consumul de fructe și legume și mai puțin de carne și lactate.

Ce presupune dieta belgiană pentru populația flamandă:

–         Alimentele derivate din plante trebuie să fie baza fiecărei mese

–         Limitează consumul de produse animale

–         Bea apă

–         Alege cât mai puține produse procesate

–         Alege o dietă cât mai variată cu putință

–         Mănâncă la ore fixe și împreună cu familia / prietenii

–         Mănâncă cu moderație

Health
Share this article