Căutare

Share this article

Probabilitatea ca oamenii să colonizeze planeta Marte este mai mare acum că miliardarul Elon Musk a declarat că scopul principal al vieţii sale, potrivit The Guardian, este să transforme omenirea într-o specie interplanetară. Aceste planuri mai mult decât ambiţioase au fost prezentate la începutul săptămânii unei mulţimi entuziasmate prezentă la întâlnirea astronomilor la International Astronautical Congress (IAC) ce a avut loc marţi în oraşul mexican Guadalajara.

Ca urmare, SpaceX – al cărui CEO este Musk, va construi o rachetă uriaşă şi o capsulă spaţială ce vor fi capabile să transporte un număr mare de persoane, echipamente şi carburant pe Marte, cu scopul de a înfiinţa colonii umane pe această planetă, informează Reuters, citată de News.ro.

Magnatul vrea, potrivit The Guardian, să înceapă acest proiect mai devreme cu 3 ani, adică în 2022, asta în ciuda faptului că nu a precizat de unde va obţine susţinerea financiară a acestui proiect ambiţios. „Ceea ce vreau să încerc să realizez prin acest proiect este să fac călătoria spre Marte posibilă, chiar în timpul vieţii noastre.”, a spus Musk. El a explicat că există două căi de dezvoltare a Pământului. „Una este aceea de a stat pentru totdeauna pe Pământ până cînd un inevtabil eveniment ne va face să dispărem. Alternativa este să devenim o specie care poate să călătorească în spaţiu, o specie multi-planetară”, a mai spus potrivit The Guardian fondatorul SpaceX.

Elon Musk a vorbit şi despre motivul pentru care îşi doreşte colonizarea planetei Marte: „Dacă nu există cineva care să aibă un angajament total faţă de o ideologie, nu văd cum am putea să devenim o civilizaţie care va călători în spaţiu”.

Elon Musk la o conferinţă de presă. Foto: Hepta

Musk a mai spus că finanţarea acestui program reprezintă o provocare majoră, întrucât costurile programului se ridică la peste 10 miliarde de dolari. „Eu însumi am început să colectez diverse bunuri pentru a finanţa acest program”, a adăugat el. „În final, acesta va fi un uriaş parteneriat public-privat. În acest fel a fost construită ţara noastră, Statele Unite”, a mai spus magnatul american.

Vorbind despre viziunea sa referitoare la înfiinţarea unei colonii umane de amploare pe Marte şi despre posibilitatea de „terraformare” a Planetei Roşii – terraformarea este este o idee, devenită ulterior un concept, lansat iniţial de autorii de literatură ştiinţifico-fantastică, îmbrăţişat ulterior de adepţii ingineriei planetare şi ai celei galactice, care presupune modelarea geografică, atmosferică şi ecologică a unor planete asemănătoare Pământului, în scopul colonizării şi locuirii acestora de către oameni – miliardarul american consideră că una dintre problemele-cheie ale acestui proces va consta în menţinerea la un nivel scăzut a preţului călătoriei Terra-Marte, pentru a atrage cât mai mulţi clienţi.

„Nu poţi să creezi o civilizaţie autosustenabilă dacă preţul biletului este de 10 miliarde de dolari per persoană. Obiectivul nostru este ca biletul să fie echivalentul unei case medii din Statele Unite, adică de aproximativ 200.000 de dolari”, a precizat Elon Musk.

Cum se colonizează o planetă, versiunea Musk

Planul său de colonizare a planetei Marte se bazează pe un sistem de transport spaţial complet reutilizabil, care ar putea să transporte 100 de persoane pe Planeta Roşie în 80 de zile. Ulterior, după modernizarea sistemului de transport, durata călătoriei spre Marte va fi redusă la 30 de zile.

Sistemul de transport va consta într-o rachetă ce va fi alimentată cu metan şi oxigen pe orbita Terrei şi, apoi, pe Marte, după coborârea pe scoarţa marţiană. Mai mult, întregul sistem de transport va trebui să fie reutilizabil pentru a reduce costurile.

Antreprenorul american a vorbit despre o colonie umană de 1 milion de persoane pe Marte pentru ca acea bază umană marţiană să fie autosustenabilă, iar acest obiectiv ar putea fi îndeplinit într-un interval de 100 de ani.

Foto: Hepta

Potrivit Reuters, SpaceX intenţionează să lanseze rachete spre Marte la fiecare 26 de luni, atunci când Terra şi Planeta Roşie beneficiază de o aliniere favorabilă. Elon Musk a spus că i-ar plăcea să lanseze primul echipaj uman spre Marte cel mai devreme în anul 2024, însă consideră că acest deadline este unul optimist.

Elon Musk a mai spus că nu există nicio garanţie în privinţa supravieţuirii pasagerilor care se vor înscrie în această „incredibilă aventură” a companiei SpaceX. „Riscul va fi mare. (…) În principiu, trebuie să fii pregătit să mori şi dacă eşti OK cu acest lucru atunci eşti un candidat bun pentru a merge acolo”, a declarat CEO-ul companiei SpaceX.

Viitorii colonişti de pe Marte vor putea să achiziţioneze bilete dus-întors, deoarece reutilizarea vehiculelor spaţiale va permite menţinerea costurilor călătoriei la niveluri scăzute.

„Numărul de persoane care vor dori să meargă pe Marte va fi mult mai mare dacă ele vor avea opţiunea de a se întoarce pe Terra, chiar dacă nu o vor face niciodată”, a spus Elon Musk.

Potrivit BBC, primul zbor robotizat al companiei SpaceX spre Marte va avea loc în 2022, conform strategiei de colonizare a Planetei Roşii, prezentată de compania americană.

Viitoarele rachete spaţiale vor fi lansate, aşa cum spuneam, la fiecare doi ani, atunci când Marte se apropie cel mai mult de Terra. Cele două planete se vor afla la o distanţă de 57,8 milioane de kilometri în 2018. Cea mai mare depărtare dintre Terra şi Marte poate ajunge la 400 de milioane de kilometri.

Elon Musk a spus că prima navă spaţială ce va zbura spre Marte va purta numele The Heart of Gold, după numele navei din cartea „The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy” scrisă de Douglas Adams.

Lansarea va avea loc de la Rampa 39 de la Centrul Spaţial Kennedy al NASA, de unde au decolat rachetele din misiunile lunare Apollo.

Prototipul viitoarei rachete va efectua primele zboruri de testare peste patru ani, zburând în spaţiu, dar fără să ajungă pe orbita marţiană.

Sistemul de transport interplanetar marca SpaceX

Weekendul trecut, Elon Musk a anunţat că SpaceX a efectuat primele teste ale motoarelor sale Raptor, care vor alimenta viitoarele rachete marţiene.

Combinaţia dintre lansator şi capsula spaţială se va numi Interplanetary Transportation System (ITS). Cele două componente vor avea împreună o lungime de 122 de metri, fiind mai înalte decât rachetele Saturn V folosite în fostul program Apollo.

Foto: Hepta

Viitorul lansator SpaceX va avea 42 de motoare Raptor. Dispuse în cercuri concentrice, viitoarea rachetă va avea un cerc exterior de 24 de motoare, un cerc interior cu 14 motoare şi un inel central cu 7 motoare Raptor.

Versiunile viitoare ale ITS ar putea fi chiar şi mai mari, pentru a putea să transporte în spaţiu capsule în care vor putea să călătorească până la 200 de pasageri.

Viitoarele capsule SpaceX vor avea la rândul lor 9 motoare Raptor, vor transporta o încărcătură de 450 de tone – persoane, carburant, echipamente şi provizii – şi vor avea la bord un „compartiment pentru ocupanţi” pentru viitorii colonişti marţieni.

Foto: Hepta

Aceştia vor putea să se plimbe printr-o „sufragerie comună” pe durata călătoriei de 80 de zile spre Marte, în care vor putea să vizioneze filme, să citească cărţi şi să participe la diverse jocuri în condiţii de absenţă a gravitaţiei.

După ce va ajunge pe Marte, viitoarea capsulă spaţială a fost astfel construită pentru o decelerare naturală la trecerea prin atmosfera marţiană. Apoi, motoarele sale cu retrofuziune vor fi pornite, pentru a încetini coborârea. La final, capsula se va aşeza în poziţie verticală pe scoarţa marţiană, după modelul rachetelor Falcon 9.

Elon Musk a vorbit şi despre un viitor în care peste 1.000 de vehicule spaţiale ar putea să fie plasate pe orbită. „Flota de colonizare a planetei Marte ar putea să plece în masă spre Planeta Roşie”, a spus el. Magnatul american se aşteaptă ca o singură navă spaţială să fie capabilă să realizeze între 12 şi 15 zboruri între Terra şi Marte.

Concurenţii la terraformarea planetei Marte

SpaceX, pe care Elon Musk a înfiinţat-o în mod expres cu obiectivul de a coloniza Marte, este doar una dintre companiile private şi joint-ventures care vizează plasarea de oameni şi de vehicule de tip cargo pe Planeta Roşie şi ajungerea lor în alte destinaţii dincolo de orbita terestră.

Blue Origin, compania spaţială înfiinţată de Jeff Bezos, fondatorul grupului Amazon, vizează la rândul ei dezvoltarea unui lansator spaţial greu şi a unei capsule, denumite New Armstrong, ce vor fi capabile să asigure transportul spre Marte.

Guvernul american şi-a intensificat la rândul său eforturile pentru a dezvolta vehicule capabile să călătorească în spaţiul îndepărtat, dincolo de Lună.

NASA sprijină prima misiune a companiei SpaceX către Marte, a cărei primă lansare va avea loc în 2018. SpaceX vrea să trimită o capsulă fără astronauţi, denumită Red Dragon, pe suprafaţa marţiană, pentru a testa sistemele de coborâre, străbatere a atmosferei şi plasare pe scoarţa Planetei Roşii.

Red Dragon va fi o versiune modernizată a capsulei Dragon construită de SpaceX care efectuează deja misiuni, transportând carburant şi provizii la bordul Staţiei Spaţiale Internaţionale (ISS). O nouă versiune a acestei capsule de tip cargo, ce va fi capabilă să transporte astronauţi, se află în etapa de dezvoltare.

NASA va furniza companiei SpaceX sistemele ce permit comunicarea în spaţiu şi de pe planeta Marte şi servicii de consultanţă, în schimbul datelor ştiinţifice obţinute de SpaceX în timpul acestor zboruri.

NASA doreşte să construiască vehicule capabile să transporte încărcături de până la 30 de tone pe Marte. Până acum, cel mai greu vehicul care a ajuns pe Marte este roverul Curiosity, ce are o greutate de o tonă.

read
next

Abonează-te la newsletter-ul LIFE.RO