Căutare

Share this article

Nu ai cum să vorbeşti despre istoria automobilismului fără să vorbeşti despre Audi. Iar când spui Audi spui, înainte de orice, tehnologie. Compania s-a remarcat încă de la începuturi prin inovaţiile tehnologice din domeniu, „Progres prin tehnologie” fiind, de altfel, şi sloganul oficial Audi. Şi dacă tot am vorbit despre începuturi, e bine să vedem şi cum a început totul: cine este fondatorul Audi, cum a ajuns să facă maşini şi câte piedici a fost nevoit să depăşească.

Fondatorul Audi – Cum a ajuns fiul unui fierar şef de departament la fabrica Benz

Născut în 1868 într-un orăşel din Germania, August Horch, fiu de fierar, avea cumva destinul hotărât. Nimeni nu bănuia că acesta avea să devină un pionier şi un simbol al inovaţiilor în domeniul auto, aşa că după primii ani de şcoală a fost trimis să-şi facă ucenicia, cum altfel, într-un atelier de fierărie. După ce şi-a luat examenele cu brio, a plecat într-o călătorie prin mai multe ţări ca să se experimenteze. Timp de 3 ani a trecut prin Imperiul Austro-Ungar, Serbia, Bulgaria.

Întors acasă, tânărul pasionat de tot ceea ce însemna tehnologie s-a înscris la Universitatea Tehnică din Mittweida unde a studiat ingineria mecanică şi construcţia de motoare. Avea să recunoască mai târziu că talentele şi înclinaţia lui către această zonă au fost dublate de o dorinţă nestăvilită de a învăţa mai mult şi mai mult.

Foto: magazine.audi.com.au

După absolvire Horch a primit un loc de muncă pe un şantier naval în Rostock, unde proiecta motoare pentru nave. S-a mutat apoi la Leipzig unde a lucrat la construcţia unui motor cu ardere internă dedicat unei nave militare. În toamna anului 1896 ajunge să se preocupe de marea lui pasiune şi se angajează la cea mai mare fabrică auto din lume, Benz&Cie. După numai 4 luni Carl Benz îl numeşte responsabil pentru partea din uzină dedicată construcţiei motoarelor, doar că viziunea lui referitoare la motoare puternice, de viteză nu se potrivea cu cea a companiei la care lucra.

Fondatorul Audi – Un inginer genial, un antreprenor nepriceput

Trei ani mai târziu decide să-şi pună visele în aplicare şi, cu ajutorul unui parteneriat cu Salli Herz, un comerciant de haine, pune bazele propriei companii auto, A. Horch&Cie. La început tot ceea ce putea face era să repare motoare provenite de la alte maşini, dar, în acelaşi timp, Horch lucra la primul său autoturism având în cap 3 lucruri: să fie mare, puternic şi sigur. Prima maşină realizată de August Horch a fost gata în 1901 şi atingea o viteză maximă de 32 km/h. Doi ani mai târziu Horch scotea un nou autoturism, prima maşină din lume cu 4 cilindri, iar în 1907 prezenta una cu 6 cilindri.

Foto: myautoworld.com

În zadar performanţele autoturismelor lui le depăşeau pe cele ale maşinilor produse de Benz sau Mercedes. Preţul ridicat nu-i atrăgea deloc pe potenţialii cumpărători. A încercat să găsească investitori, însă situaţia era din ce în ce mai gravă aşa că a luat o decizie pe care avea s-o regrete toată viaţa: a transformat compania într-o societate pe acţiuni. Aşa se face că în 1909, în urma scăderii dramatice a vânzărilor, acţionarii îl demit pe Horch din funcţia de preşedinte.

August Horch renunţă cu totul la compania fondată de el şi înfiinţează o alta, sub numele de Horch Automobil-Werke. Foştii asociaţi îl dau în judecată pentru că numele lui era deja marcă înregistrată în fosta firmă, aşa că se vede nevoit să caute un alt nume. Fiul unui partener de afaceri a fost cel care a venit cu ideea, preluată imediat de Horch. Tânărul care studia limba latină i-a spus că numele său, care însemna „ascultă” în limba germană, se pronunţă Audi în latină şi Audi a rămas.

Primul Audi a ieşit pe poarta fabricii pe 24 august 1910, iar Horch a înregistrat victorii importante cu Audi C în raliurile vremii, cea mai practică metodă de publicitate de atunci în domeniul auto. E de menţionat că, deşi Horch îşi conducea propriile maşini pe circuit, el nu avea permis de conducere.

Foto: myautoworld.com

În timpul Primului Război Mondial Horch a fost nevoit să producă maşini blindate şi mortiere în locul autoturismelor. După război fondatorul Audi continuă inovaţiile în domeniu, inovaţii ce aveau să fie ulterior preluate de mai toţi producătorii auto din lume, dar încearcă să se retragă din zona de inginerie şi să se ocupe mai mult de partea administrativă. Aşa cum avea să se vadă din nou, în zona aceasta nu era la fel de talentat, iar finalul anilor 1920 găseşte Audi în declin. Horch vinde 51% din acţiuni companiei DKW, însă nici această mişcare nu avea să salveze compania.

Foto: myautoworld.com

Fondatorul Audi – Începuturile unui brand de lux, finalul unei povești

În 1932 Audi, DKW, Horch&Cie şi Wanderer fuzionează şi ia naştere, astfel, Auto-Union. Aşa a luat naştere şi sigla Audi, fiecare cerc reprezentând una dintre companii. Mişcarea avea să fie una de succes, iar maşinile lui Horch ajung să se vândă foarte bine şi să fie recunoscute ca brand de lux.

Foto: myautoworld.com

Cel de-al Doilea Război Mondial duce însă din nou în declin toate companiile auto, producţia de autoturisme fiind stopată.

6 ani a mai trăit August Horch după încheierea războiului, timp în care a fost profesor de onoare la Universitatea Tehnică din Braunschweig şi a văzut cum producţia de maşini îşi reintră în drepturi. Fabrica din Ingolstadt şi mărcile Auto Union au fost preluate până la urmă de Volkswagen în 1964, iar numele de Audi a revenit în prim-plan, devenind un simbol al inovaţiei tehnologice, aşa cum îşi dorise încă de la bun început fondatorul Audi, August Horch. Ulterior reprezentanţii companiei au preluat şi marca Horch de la prima companie pierdută de acesta, în onoarea sa şi a muncii depuse.

read
next
loading...

Abonează-te la newsletter-ul LIFE.RO