Căutare

Share this article

Nathan Schwartz este fondatorul Timberland, un brand ce a revoluționat industria încălțămintei, scoțând pe piață bocancii galbeni rezistenți la apă, dedicați inițial lucrătorilor și muncitorilor necalificați. Asta până ce, oamenii de culoare din industria muzicală au apărut încălțați cu ei, lucru care a dus la construirea imperiului Timberland.

Nathan Schwartz s-a născut în 1902 la Odesa, Ucraina, la momentul respectiv, parte din Imperiul Sovietic. Familia sa era una săracă de evrei, cizmari din tată în fiu. Tatăl, bunicul și străbunicul lui Nathan, toți fuseseră fabricanți de pantofi, așa că nu a fost nici un motiv de mirare când micul Schwartz a pornit pe urmele lor.

La scurt timp de la izbucnirea primului război mondial, familia lui s-a mutat în Lumea Nouă, adică în America, unde Nathan, deși adolescent încă, și-a început cariera ca ucenic într-un magazin de pantofi din New York.

Încetul cu încetul, el a început să-și croiască drumul, a economisit bani și abia în 1952, la vârsta de 60 de ani, a reușit să cumpere jumătate dintr-o fabrică de pantofi din Abington (New York) devenind fondatorul Timberland. Cei care i-au fost alături în acest demers au fost fiii lui.

În 1965, Scwartz, fiind în căutarea unei metode de a realiza bocanci rezistenți la apă pentru cei care aveau nevoie de astfel de încălțăminte în activitățile off-road sau la serviciu, a inventat o modalitate de conectarea unei tălpi de cauciuc la bucata de piele, folosind o formă specială de presare.

Aveam pe atunci zece ani”, povestea Jeffrey Schwartz, actualul proprietar al brandului Timberland și nepotul lui Nathan. „Tatăl meu dispărea tot timpul în fabrică, iar în casa noastră se vorbea constant despre cum să facem bocancii Timberland rezistenți la apă, despre cum trebuie să fie pielea… Că firele de bumbac nu se potrivesc și nu au nevoie de nailon, cusăturile trebuie să fie elastice, dar durabile, prin urmare, trebuie să fie triplate. Mai apoi niturile, în care se introduc șireturile, ar trebui să fie metalice, dar nu de fier, pentru a nu rugini din apă… Iar în final, momentul istoric a venit atunci când tata a adus acasă acești primi bocanci Tinberland. Iar fratele meu a exclamat: „Nu voi purta niciodată așa ceva. Sunt galbeni!”. Rezolvând problemele urgente de producție, nimeni nu s-a mai gândit la culoare…”

Jeffrey Schwartz

Fondatorul bocancilor și imperiului Timberland

Astfel, a apărut un nou brand numit Timberland, a cărui traducere ar fi „parcele forestiere”. Și tot astfel a fost desemnat un teren forestier bogat în lemnul său valoros, iar logo-ul cu imaginea stejarului american a fost unul extrem de logic.

Calitatea de „rezistenți la apă” a noilor bocanci Timberland, combinată cu neobișnuita culoare galbenă a creat reputația unui brand ce a avut mare succes la vânzare.

Conform legendei, un cetățean italian a cumpărat 900 de perechi pe care le-a exportat în țara sa natală. Acolo, el a făcut o demonstrație a produsului: a murdărit bocancii cu noroi, i-a spălat apoi cu apă și i-a atârnat la uscat pe o frânghie. Culoarea galben aprins a bocancilor a făcut procedura să pară foarte spectaculoasă. Un an mai târziu italianul s-a întors în America, iar Schwartz s-a temut că a venit să-i returneze bocancii nevânduți și să-și recupereze banii. Însă italianul a venit să facă un stoc nou de marfă.

Datorită campaniei: „Dacă iubești Timberland, tratează-ți bocancii cât de rău cu putință”, brandul a devenit popular prima dată în Italia, iar apoi în lumea întreagă.

La începutul anilor ’90, când Timberland își servea clienții credincioși, muncitorii – care adorau acești bocanci pentru calitățile lor – compania a observat că se întâmplau lucruri ciudate în New York. Rapperii, traficanții de droguri, pasionații de curse de cai, oameni ce se aflau la mile distanță de lucrătorul rural și muncitorul din construcții căruia i se adresase brandul, au devenit obsedați de bocancii Timberland.

Citește și:

Cine este fondatorul Massimo Dutti? Și cum a ajuns un puști rebel ce dormea pe stradă să creeze un brand de modă atât de renumit?

Jurnalistul Rob Walker a fost cel care a notat: „legenda spune că primii cumpărători urbani de bocanci Timberland au fost dealerii de droguri din New York – băieți ce trebuiau să stea pe stradă toată noaptea și aveau nevoie de cea mai bună încălțăminte pentru a-și păstra picioarele calde și uscate”. Cei care au urmat la rând au fost rapperi din New York, astfel că, în foarte scurt timp bocancii galbeni erau peste tot, din picioarele lui Tupac, în versurile lui Biggie, apoi în picioarele lui Wu-Tang și în operele de artă ale lui Mobb Deep.

Astăzi Timberland este o companie globală cu sediul central în Boston și cu o cifră de afaceri de 1,5 miliarde de dolari. Compania are peste 1000 de magazine de pantofi în întreaga lume. De curând Timberland a absorbit câteva branduri destul de cunoscute precum iPatch, Howies, SmartWool, Golite și Mion. Vechiul nume Abington nu s-a pierdut, a fost folosit pentru denumirea uneia dintre colecțiile de încălțăminte.

„Pentru mine, business-ul este foarte personal. Pentru că Timberland este afacerea familiei noastre. Tata putea lucra pe orice mașinărie în fabrică. Chiar și atunci când avea timp liber, ținea o bucată de piele în mână și se gândea cum să-i sporească calitatea. Pe de altă parte, putem spune cu mâna pe inimă că un suflet a fost investit în business-ul nostru”, declara Jeffrey Schwartz.

read
next

Abonează-te la newsletter-ul LIFE.RO