Drinks
Fraţii Liviu şi Mihai Popescu (Fratelli) şi Marinela V. Ardelean, despre unul dintre cele mai importante festivaluri de vin de la noi
RO-Wine | The International Wine Festival of Romania are loc pentru a treia oară la Bucureşti în acest weekend, mai exact pe 19 şi 20 mai la Fratelli.
Stela Nadoleanu
|Reading time: 7 mins
RO-Wine | The International Wine Festival of Romania are loc pentru a treia oară la Bucureşti în acest weekend, mai exact pe 19 şi 20 mai la Fratelli.
Stela Nadoleanu
|Reading time: 7 mins
Share this article

RO-Wine | The International Wine Festival of Romania are loc pentru a treia oară la Bucureşti în acest weekend, mai exact pe 19 şi 20 mai la Fratelli. Gazdele evenimentului, dar şi ambasadorii RO-WINE sunt Marinela V. Ardelean, Liviu şi Mihai Popescu, alături de Cornel Ilie şi Virgil Ianţu.

Peste 350 de vinuri de top, atent selecţionate, sunt oferite înspre degustare participanţilor la această ediţie a festivalului! Iubitorii de vinuri vor avea parte de o experienţă unică şi vor fi delectaţi cu foarte multe surprize, precum o zonă VIP, unde se pot întâlni cu peste 100 de vinuri super premium prezentate de specialişti de top în domeniu, dar şi cu o selecţie specială de Champagne, aparţinând a 12 producători, o secţiune gourmet, precum şi ocazia de a testa din unicitatea vinurilor „extreme”.

Ca să aflăm mai multe despre acest eveniment atât de important în lumea pasionaţilor de vin, am stat de vorbă cu Marinela V. Ardelean, Liviu şi Mihai Popescu.

Marinela V. Ardelean, cosmopolită ambasadoare a vinurilor româneşti, şi-a propus să schimbe imaginea internaţională a vinurilor româneşti, după o carieră de succes în ”lumea veche” a vinurilor din Italia şi Franţa. Cu o experienţă de zece ani în industria vitivinicolă, Marinela este profesor la Italian Chef Academy (Roma, IT), degustător profesionist, autor, brand ambasador şi manager în dezvoltarea activităţilor de export. Marinela este autoarea a pluri premiatului volum bilingv „50 de vinuri românești întâlnesc 50 de preparate culinare italiene” şi iniţiatoarea proiectului „The Wine Book of Romania”, primul ghid bilingv care cuprinde cele mai bune vinuri din România şi Republica Moldova, şi care a lansat, până în prezent, 2 ediţii de succes.

Liviu şi Mihai Popescu, co-proprietarii Fratelli Group, sunt recunoscuţi de mai bine de 10 ani pentru dezvoltarea celor mai prestigioase proiecte din domeniul HoReCa. Liviu Popescu are experienţă de peste 20 de ani în acest domeniu, iar Mihai Popescu completează echipa cu expertiza sa în design industrial, fiind şi cel care creează conceptele pentru toate localurile grupului.

Marinela V. Ardelean

Se apropie Festivalul RO-Wine. La ce să se aştepte iubitorii de vin de la acest festival?

La vinuri excelente, la oameni care cunosc în intimitate piaţa şi ştiu să spună poveştile vinului, la proprietari de crame care au schimbat felul în care înţelegem lumea vinului… În general, la o experienţă complexă pe care să o poată împărtăşi cu alţi iubitori de vin, pentru că vinul este, înainte de toate, un liant social extraordinar. Va fi un festival în care se pot forma relaţii profunde între producători, distribuitori, formatori şi consumatorii finali.

Cu ce noutăţi vine această a treia ediţie RO-Wine?

În primul rând cu masterclass-uri susţinute de profesionişti desăvârşiţi – Roberto Lepori, Stefano Saderi şi Helmuth Koecher, fiecare fiind o personalitate remarcabilă în domeniul său. Pe de altă  parte, mă bucur că am reuşit să agregăm o serie de producători importanţi, aflaţi în premieră în România. Avem, de asemenea, câteva prezenţe inedite, de la o selecţie de vinuri spumante din Champagne, la vinuri extreme din Italia sau vinurile din podgoria lui Salvatore Ferragamo.

Ai amintit de Bursa RO-Wine. Ce presupune aceasta, mai exact, şi cine poate beneficia de ea?

Este vorba de un stagiu de pregătire de şase săptămâni, cu costurile integral acoperite, la laboratoarele Giotto Consulting. Bursa este deschisă tuturor tinerilor absolvenţi de chimie, biochimie, chimie alimentară, oenologie sau orice altă specializare care permite lucrul în laboratoarele unei crame. Este o investiţie în viitor, în calitatea resursei umane autohtone.

Cum e percepută cultura vinului românesc în afara ţării, din perspectiva unui ambasador al vinului românesc în lume?

Din păcate, suntem abia la început. România a făcut în ultimii ani primii săi paşi către renaşterea vinului. Avem un terroir extraordinar, avem oameni pasionaţi, dar avem şi o întreagă resursă viticolă nouă, plantaţiile au, în cele mai multe cazuri, între 5 şi 20 de ani. Noi abia am învăţat să mergem – nu putem deveni peste noapte atleţi olimpici. În vin se aplică povestea livezii de măslini – nu construim pentru noi, ci pentru urmaşii noştri. Însă generaţia de acum are datoria să pună o fundaţie solidă, astfel încât să nu se dărâme totul peste 20 – 30 de ani, când via va avea vârsta potrivită, iar cramele – specialiştii de care au nevoie.

Ce reprezintă vinul pentru tine?

De când ne-am întâlnit, a devenit centrul vieţii mele. Este un univers infinit şi în continuă schimbare, în care ai mereu de învăţat. La un moment dat, devine chiar frustrant, îţi dai seama că nu ai timp să înveţi în ritmul în care ţi-ai dori, pentru că eşti prea preocupat să-ţi actualizezi lucrurile pe care le ştii. Zi de zi apar vinuri noi, recolte noi ale unor vinuri reper, pe care trebuie să le evaluezi, să le pui în contextul istoric sau în cel al recoltelor precedente. Este o muncă infernală, dar cred că este cea mai frumoasă  muncă de pe pământ. Când intri în lumea vinului, nu devii tu parte din ea, devine ea parte din tine, din ceea ce eşti.

Liviu Popescu

Ce înseamnă Festivalul RO-Wine şi de ce să vină iubitorii de vinuri la acest eveniment, pe 19 şi 20 mai?

Festivalul RO-Wine este locul în care te poţi întâlni cu cele mai exclusiviste vinuri româneşti şi internaţionale, unde poţi să deguşti soiuri de calitate super premium, unde te întâlneşti cu experţi de top în arta vinului şi poţi învăţa de la ei. RO-Wine e o experienţă socială fantastică, e loc de întâlnit cu prietenii, într-o atmosferă relaxantă, şi de spus poveşti la un pahar de vin. De aflat poveşti de la producători, pentru că poţi discuta direct cu ei despre soiurile de vinuri preferate. E un festival al operatorilor HoReCa şi al iubitorilor de vinuri care, timp de două zile, pot profita de tot ceea ce înseamnă vin la cele mai înalte standarde. Participanţii pot afla totul despre vinurile extreme, pot opta pentru zona VIP unde au şansa să deguste o selecţie de Champagne, dar şi peste 100 de vinuri super premium prezentate de experţi internaţionali. Vom avea şi o secţiune gourmet în cadrul festivalului, workshopuri şi masterclass-uri. Şi mă bucur că la această ediţie îi avem alături de noi, ca ambasadori RO-Wine, pe bunii prieteni Virgil Ianţu şi Cornel Ilie. Deci şi cu ei veţi avea şansa să vă întâlniţi!

Vă mai spun? (râde) Sunt foarte multe surprize pregătite şi abia aşteptăm să ne bucurăm de toate, pe 19 şi 20 mai!

Cum ai caracteriza acest festival într-o frază?

E povestea vinului, în cele mai frumoase note. E un festival despre eleganţa, rafinamentul, distincţia şi calitatea vinului. Un festival al celor mai bune vinuri româneşti, dar şi din afară.

Din punctul de vedere al pasionatului de vinuri, care e top 3 vinuri româneşti pe care le apreciezi cel mai mult? Dar străine? Se vor regăsi acestea şi la festival?

Este o întrebare delicată, şi este foarte greu să fac un top al vinurilor, întrucât sunt enorm de multe pe care le apreciez în funcţie de stare, de anturaj…

Dintre vinurile româneşti, acum mă gândesc la cupaje din soiuri autohtone, cu o tipicitate aparte. Referitor la cele străine, sunt foarte curios de vinurile din acest an de la cramele Costaripa, cele mai bune rosé-uri din Italia. Gândul mă duce şi la ”Il Borro”, crama din Toscana a lui Salvatore Ferragamo, şi la vinurile din Puglia, ale lui Bruno Vespa, cu crama care-i poartă numele.

Ce vinuri exclusiviste se vor găsi la festival? De prin ce colţuri de lume?

Aici cu siguranţă, dacă o întrebaţi pe Marinela, v-ar povesti zile întregi. Pe scurt, vom avea o selecţie de top de peste 350 de vinuri atent selecţionare, atât locale, cât şi internaţionale. Legat de etichetele din afară, ne vom bucura să avem reprezentanţi ai cramelor din Italia, Franţa, SUA, Portugalia sau Noua Zeelandă. Vom cunoaşte aromele vinurilor de peste tot din lume şi, mai mult decât atât, vom avea la festival şi o selecţie unică de ”vinuri extreme”. Ce înseamnă mai exact? Sunt vinuri produse la altitudini extreme, fie pe soluri sau în zone de climă neobişnuite.

Mihai Popescu

Ce elemente de design întregesc ediţia din acest an, a Festivalului RO-Wine?

Multe nu s-au schimbat faţă de ediţiile precedente. Şi asta pentru că formula găsită până acum chiar a fost una reuşită. Sigur că detaliile sunt cele care transformă un loc, şi pentru asta e important ca nota generală să fie una simplă. În centrul atenţiei sunt standurile pentru producători, create identic, pentru fiecare expozant în parte. Zona VIP va avea un loc aparte, vizibil marcat, la fel şi zona gourmet.

Cât de mult contează designul la un eveniment dedicat vinurilor?

Designul îţi creionează spaţiul, aşadar, e important. Bineînţeles că împreună cu atmosfera creată de participanţi se conturează totul şi devine un unitar, de aceea trebuie să ai în vedere despre ce tip de eveniment al vinurilor vorbim. În cazul nostru, pentru că festivalul RO-Wine este unul premium, designul e unul simplu. Pentru că nu? Simplitatea dă cele mai frumoase note de rafinament şi eleganţă.

Ce tip de vinuri preferi? Ai aceleaşi gusturi ca fratele tău geamăn, Liviu?

Avem cam aceleaşi gusturi, da (râde). În funcţie de anotimp, de stare, de moment, de compania în care sunt, aleg să beau un anume vin. Îmi plac vinurile care au o poveste în spatele lor, îmi place să le aflu istoria şi tradiţiile, dar şi obiceiurile locurilor de unde provin.  De asemenea, mă uit plin de curiozitate la etichetele sticlelor, pentru că şi acestea îţi dezvăluie detalii care dau plus valoare vinului respectiv.

Drinks
Share this article