Business Stories
Fundraising în România: un efort mic pentru un zâmbet mare. În 2017, românii au donat aproape 2 milioane de lei pentru cauzele în care au crezut pe Galantom.ro
Şi eu, şi tu, şi oricare dintre noi putem strânge bani pe care să îi donăm mai departe cuiva aflat în nevoie sau unei cauze în care credem. Iar asta încearcă de câţiva ani să demonstreze Galantom.ro.
Ramona Raduly
|Reading time: 6 mins
Şi eu, şi tu, şi oricare dintre noi putem strânge bani pe care să îi donăm mai departe cuiva aflat în nevoie sau unei cauze în care credem. Iar asta încearcă de câţiva ani să demonstreze Galantom.ro.
Ramona Raduly
|Reading time: 6 mins
Share this article

Una dintre învăţăturile pe care le primim încă din copilărie e aceea de a face bine. Scrie şi în Biblie să căutăm să facem bine, căci binele ar trebui să fie acel concept de viaţă după care să ne ghidăm. Dar ce înseamnă să fac bine? Dacă nu fac rău, înseamnă că e bine, nu? E bine şi aşa, dar se poate şi mai bine. Poţi să faci mai bine de atât, iar occidentalii ne tot arată asta de zeci de ani. În ultimii anii, au început şi românii să facă bine. Iar când spun „să facă bine”, mă refer la posibilitatea de a dona pentru binele altora cărora acum le e rău.

Tot auzim în jurul nostru cuvântul „fundraising” (strângere de fonduri). Ei bine, şi eu, şi tu, şi oricare dintre noi putem strânge bani pe care să îi donăm mai departe cuiva aflat în nevoie sau unei cauze în care credem. Iar asta încearcă de câţiva ani să demonstreze Galantom.ro.

Galantom.ro este probabil prima platformă de strângere de fonduri online, de fapt prima platformă din România care a făcut asta într-un mod organizat. Mai exact, patru tineri care probabil au bunătatea în sânge, sau de care învăţămintele părinţilor sau lipit mai bine decât de alţii, s-au gândit că pot face mai mult ca să-i ajute pe ceilalţi. Ei sunt Gabriel Solomon, Andrei Chirtoc, Laszlo Bodor şi Constantin Negruţ. Fiecare dintre ei a lucrat mai mult sau mai puţin în mediul ONG-urilor, a început să prindă gustul „facerii de bine” şi apoi, împreună, au pus pe picioare acest proiect, având misiunea de de a promova voluntariatul şi de a crea punţi de legătură între dorinţa oamenilor de a ajuta şi posibilitatea de a o face.

Gabriel Solomon

Şi aşa cum spun ei, marele lor vis sau viziunea Galantom este „O Românie în care oamenii să fie şi să se simtă parte a comunităţii în care trăiesc, conştienţi de puterea individuală de a schimba lucrurile în bine în comunitate, care să se implice proactiv în rezolvarea problemelor comunităţii, fără să mai aştepte rezolvări de la instanţele politice, administrative, altcineva”.

Cum funcţionează fundraising-ul Galantom.ro?

Trebuie să recunosc că, iniţial, m-am întâlnit cu Gabi şi cu Andrei, pentru a-mi povesti de acest fenomen al donării zilei de naştere. Mi se pare în continuare o idee super tare, mai ales că cei mai mulţi dintre noi primim adesea cadouri pe care poate nu le folosim niciodată. După ce am povestit cu ei aproape o oră, mi s-a părut că aş pierde foarte mult din esenţa acestui subiect atât de vast care este fundraising-ul. Pentru că pe Galantom.ro nu poţi doar să-ţi donezi ziua de naştere. Poţi să faci orice ca să strângi bani pentru un proiect sau o cauză în care crezi. Gabi, de exemplu şi-a donat propria nuntă, mai exact, toţi banii adunaţi pentru acest eveniment important din viaţa lui au fost donaţi unei cauze nobile. Apoi, fiecare dintre cei patru tineri şi-au donat, şi nu o dată, zilele de naştere. Andrei, s-a lăsat de fumat şi şi-a convins prietenii să-l susţină şi să doneze bani pentru această cauză, iar el a donat apoi totul unei fundaţii. Au alergat la maratoane, au făcut voluntariat în cel mai sincer mod cu putinţă, lucru care, pe mine, personal, mă face să bag ochii în pământ şi să mă gândesc de două ori înainte de acum încolo. Mă face să-mi dau seama că dacă nu fac rău, nu e suficient. Pot şi trebuie să fac mai mult.

Andrei Chirtoc

Dar să ne întoarcem la Galantom. Mi-a luat ceva timp să înţeleg cum funcţionează această platformă, însă, în momentul în care am priceput, mi s-a părut wow!

Ei bine, pe platformă sunt înscrise mai multe ONG-uri partenere, iar fiecare organizaţie are o pagină a sa, un microsite în care îşi înscrie toate proiectele şi evenimentele de foundraising.

Fiecare ONG generează o pagină de fundraising pentru fiecare fundraiser voluntar, care este legată de o provocare personală (eveniment) şi un proiect al organizaţiei.

Aşadar, eu ca viitor foundraiser, intru pe Galantom.ro, îmi aleg organizaţia pe care doresc să o susţin, sau un anume proiect al unei organizaţii, mă înscriu şi de aici începe treaba mea. Îmi aleg o provocare personală sau un proiect al organizaţiei şi mă implic pentru a promova cauza atât în online cât şi în offline. Promovare se numeşte şi apelat prietenii şi cerut frumos susţinerea. Iar dacă reuşesc să-i conving pe cei din jurul meu că merit să doneze, aceştia o vor face. Vor plăti cu cardul, online, ceea ce presupune un efort absolut nesemnificativ. Iar banii adunaţi, vor ajunge acolo unde îmi doresc, la cineva care are cu adevărat nevoie.

Dar sunt românii obişnuiţi să dăruiască?

Vorbind cu Gabi şi cu Andrei, asta a fost întrebarea care m-a bântuit. Ei bine, sunt şi dacă nu sunt, învaţă. Să ne aducem aminte acele strângeri de fonduri organizate la televizor, sub umbrela „teledon”. Este cu totul altceva, ştiu, însă, atunci când cred în ceva, oamenii învaţă să facă bine, învaţă să doneze pentru cineva aflat în nevoie.

Pe Galantom.ro, lucrurile stau puţin altfel. În 2013, donaţiile numărau aproximativ 113 mii de lei. În 2017, au ajuns la aproximativ 2 milioane de lei, ceea ce înseamnă un lucru uriaş.

Conform raportului oferit de Galantom.ro, în aprilie 2018 se înregistrau următoarele cifre:

  • 178 de organizaţii beneficiare
  • 378 de evenimente pentru care poţi face fundraising
  • 4228 de galantomi (cei care donează)
  • 42421 de donaţii

Mai mult decât atât, din statisticile platformei, reiese că majoritatea donatorilor sunt tineri (48% din totalul donaţiilor a fost făcute de tineri între 25 şi 35 de ani), iar când vorbim de împărţirea pe sexe, femeile donează mai des, iar bărbaţii mai mult.

Să sperăm că cifrele de mai sus vor fi în creştere, deoarece avem nevoie de astfel de proiecte. Facerea de bine reprezintă un medicament de încredere şi stare de bine pentru majoritatea dintre noi.

Pe cine ajutăm?

Printre ONG-urile prezente pe Galantom.ro se numără câteva cu o istorie impresionantă în strângerea de fonduri: Hope and Homes for Children, HOSPICE Casa Speranţei, WWF, Inima Copiilor, OvidiuRo, MagicCamp, sau Asociaţia Little People.

De exemplu, în 2017 Hope and Homes for Children a strâns pe platformă
suma de 88.617 lei.

Cu aceste fonduri Fundaţia a ajutat 28 de copii să rămână alături de familia lor în cadrul programului de prevenire a separării copilului de familie.

HOSPICE Casa Speranţei a strâns pe platformă, tot în 2017, suma de 569.897 lei.

Cu ajutorul acestor fonduri Fundaţia a oferit servicii complete de îngrijire paliativă pentru 163 de pacienţi care se luptă cu o boală incurabilă şi pentru familiile acestora.

Zeci de vedete şi-au donat ziua de naştere şi s-au transformat în fundraiseri, însă, niciodată nu au făcut caz din asta. A fi Galantom înseamnă să ai o inimă mare care pulsează în pieptul tău pentru ca tu să simţi că trăieşti, nu pentru a fi văzut.

Business Stories
Share this article