fbpx

Căutare

Share this article

Iris Ursea este coordonatoarea unui proiect derulat de Digital Nation, prin care își propune să creeze o alternativă accesibilă la o piață de meditații pentru examenele naționale, evaluată la 350 de milioane de euro.

Platforma „Gata de Bac!”, creată și promovată de Iris și de echipa ei de tineri antreprenori în IT, a fost gândită cu arhitecți de învățare și este o comunitate formată din elevi și profesori, care predau, explică, rezolvă, trimit și primesc teste adaptate unui ritm de învățare accelerat, dar și programei examenelor naționale.

Ideea platformei i-a venit lui Iris în momentul în care a realizat că părinții ei au „investit” o sumă de aproape 12.000 de euro în meditațiile ei care au ajutat-o să facă față unui liceu competititv, Colegiul Mihai Viteazul din București, și unui examen national de bacalureat de care depinde viitorul bun al tuturor elevilor care trec prin el.

E foarte generos planul tău de a elimina mediațiile costisitoare pentru bacalaureat, ceva ce adolescenții din medii vulnerabile, de pildă, nu-și permit. Dincolo de plan însă, care sunt prospecțiile pe care le-ai făcut în rândul școlilor, ce te aștepți să se întâmple și care ar fi riscurile potențiale pentru acest proiect?

Iris Ursea: Hai să ne uităm la un studiu care a apărut la începutul lui iunie, care arată că 1 din 10 părinți primesc bon la meditații, că 1 din 4 copii fac pregătire pentru examenele naționale, costul lunar alocat meditațiilor este de 300 de lei pentru o materie, dar elevii fac meditații la cel puțin două materii, iar profilul financiar al părinților care plătesc pentru meditații este de la venituri medii în sus. Vorbim, practic, despre o piață a meditațiilor spre 300 de milioane de euro.

Când m-am gândit la acest proiect nu mi-am propus să elimin meditațiile, iar profesorii să uite de acest lucru, fiindcă îmi dau seama că vorbim despre o nevoie reală, sistemul de învățământ nu capacitează, iar meditațiile sunt efectele unui sistem care nu funcționează, deci nu este problema în sine. Și aici mă gândesc că vorbim de clase cu efective de peste 25 de elevi, iar profesorul nu are cum să se ocupe egal de toți, că unii au alt ritm de percepție și acumulare a informației, ceea ce înseamnă că e nevoie de personalizarea predării, iar profesorii, în continuare, simt că nu sunt suficient de bine plătiți pentru munca pe care o fac și au nevoie de venituri suplimentare.

Încercarea mea nu este să omor piața meditațiilor și pe profesorii care fac asta, fiindcă, sunt convinsă, mulți dintre ei fac o treabă foarte bună în particular și, probabil, o fac fără nicio intenție greșită.

Iris Ursea, invitată la I Like IT

Dar, așa cum s-a dezvoltat acum sistemul, vorbim de unul exclusivist, nedrept fiindcă succesul elevului poate depinde de factori pe care nu-i poate controla: dacă s-a născut în vârf de munte și nu în mijlocul unei metropole, dacă părinții nu-și pot permite banii de meditații, copilul pleacă din start dezavantajat.

Dar, chiar și așa, dacă ai acces la cei mai buni profesori sau părinții îți pot plăti pregătirea, s-ar putea să nimerești într-o grupă de 3-4 sau mai mulți elevi, există niște timpi morți pe care îi petreci în trafic până acolo și înapoi, reușești să te vezi cu profesorul doar o dată pe săptămână, iar în perioada în care nu te vezi cu el nu ai o comunicare directă, iar noi, prin programul „Gata de Bac!” am încercat să rezolvăm aceste neajunsuri.

Luăm cei mai buni profesori, din toată țara, mai degrabă entertaineri, adică cineva care să știe să te „conecteze”, să te țină în priză, pentru că elevii de asta au nevoie în mediul online, nu doar de oameni care dețin cunoștințele necesare predării.

Cunoștințele acestor profesori le facem accesibile la nivel național, printr-o aplicație construită de noi, o platformă care seamănă foarte mult cu rețelele de socializare, unde profesorii pe de o parte oferă tot conținutul pe care îl ai de învățat la bacalaureat. Cum fac asta? Prin webinarii prin care se pot vedea cu profesorul, îl pot întreba orice și primi explicații clare, coerente. De pildă, care este blestemul pământului, care e faza cu Ion sau cum se rezolvă nu știu ce exerciții la matematică.

Apoi, există o serie de înregistrări fragmentate în filmulețe de câteva minute la care poți apela pe tot parcursul învățării tale, astfel încât, atunci când te apuci de lucru să nu te blochezi.
Iar tot ce îți spun acum sunt situații prin care am trecut și eu și colegii mei atunci când învățam pentru bacalaureat. Adică învățam și părea că știm tot în ora respectivă, la meditație, iar când ajungeam acasă nu-mi mai aminteam nimic din ce-mi spusese profesorul.

Aceste mini-tutoriale sunt destinate exact acestui impas.

În plus, există înregistrări de o oră, nu doar aceste video-uri de câteva minute, din care poți învăța contextul, detaliile și așa mai departe; apoi ai schițe grafice, pdf-uri din care poți învăța, ai teste automatizate, deci este un tip de microînvățare, pe care l-am construit împreună cu niște arhitecți de învățare foarte cunoscuți, care ne-au ajutat să adaptăm conținutul pe tipul de beneficiar.

Iar peste toate astea, am dezvoltat o comunitate, adică elevii sunt încurajați să se ajute între ei. În fiecare seară au un loc unde se pot conecta și face exerciții împreună. Iar unii învață mai mult din aceste explicații pe care și le dau unii altora, decât din explicațiile profesorului. Acum avem elevi din 35 de localități, care nu s-au cunoscut niciodată înainte și care își trimit exerciții pe care nu știu să le facă, primesc rezolvări, dau mai departe, își pun întrebări și primesc răspunsuri.

Învățarea nu mai este despre tine prezent în acea oră, la meditație, ci una continuă, fiindcă în timp ce ei vorbesc și-și explică exercițiile unii altora, mai există alți 200 de elevi care văd explicațiile, chiar dacă nu intervin.

Există și un cost de acces în platformă, de 70 de lei lunar, iar intenția noastră este să îl facem și mai accesibil decât atât și chiar să găsim niște burse sociale pentru cei pentru care și 70 de lei înseamnă mult. Iar speranța noastră este că, dacă vom crea o competiție a meditațiilor în online, prețul meditațiilor offline va scădea.

Cine sunt acești noi?

Iris Ursea: Noi suntem Digital Nation, o echipă multifuncțională, care creează programe online de învățare accelerată. Treaba noastră, a celor 15-20 de oameni din echipă este să identificăm problema națională educațională care ar putea fi soluționată mai eficient într-un spațiu digital.

Există, de pildă, programul Generația Tech, care se adresează problemei lipsei de competențe digitale din orașele mici și medii, care duce la o lipsă a investițiilor în acele locuri și o supraaglomerare a metropolelor.

Apoi avem programul care, cred, ne-a adus cea mai mare popularitate: Profesor în online, cel mai mare program de dezvoltare a competențelor digitale în perioada pandemiei. Au existat undeva spre 42.000 de profesori care au trecut prin programele noastre, programe intensive de învățare, nu niște webinarii unde îți vorbim noi, la care s-au uitat 1000 de oameni, pe care îi calculăm ulterior. Vorbim despre programe de luni de zile, care integrează profesorul într-o platformă de învățare și unde testezi cu elevii tăi.

Iris Ursea, inițiatoarea programului „Gata de Bac!”

Cine ești tu în această schemă și care este experiența ta în contextul concursurilor naționale, astfel încât au decis să lansezi această platformă?

Iris Ursea: Când am început să mă gândesc la acest proiect am avut o discuție cu mama, care calculase la un moment dat câți bani au dat ai mei pentru meditații doar în perioada liceului. Vorbeam despre 12.000 de euro pe care părinții mei i-au plătit pentru ca eu să pot face față la liceu și la examenele naționale. Și, fără să mă facă să mă simt vinovată în vreun fel, mama mi-a spus că nu au reușit să plece în niciun concediu în acea perioadă, fiindcă strângeau bani pentru meditațiile mele. Iar această informație mi-a dat contextul real, de fapt, fiindcă dacă și părinții mei, care au totuși venituri medii, nu au reușit să plece în vreun concediu cât m-am pregătit eu, ce face cineva care nu își permite acest „lux”?

Eram la un liceu foarte bun, competiția era acerbă, eu nu reușeam să înțeleg destul de bine din clasă și nu țineam pasul cu materia predată. La bacalaureat clar am avut nevoie de meditații fiindcă la școală nu era nimic structurat.

În clasa a XII-a profesorii predau materia acestei clase, care este 25% din materia pentru bacalaureat și nu face nimeni recapitulare pentru acest examen complicat. Așa încât trebuie să faci pregătire suplimentară, să reiei materia din anii anteriori și să aplici niște modele de examen pe care nu le faci la clasă.

Apoi, dacă vorbim despre profesorul la care am ajuns, mama mi-a povestit că a dat zeci de telefoane, la colegi pentru a ajunge la un profesor de la Măgurele care să fie foarte bun și care să mă primească la meditații. Iată un alt criteriu discriminator. Ce șansă ai, fără să poți da zeci de telefoane, să găsești un profesor foarte bun care să își pregătească copilul?

Pe de altă parte, bacalaureatul nu arată inteligența cuiva, ci e doar un examen, dar, din păcate, este un examen de care depinde viitorul tău. Dacă lucrezi pe aceeași funcție cu cineva care a trecut examenul și tu nu l-ai trecut, salariul tău va fi mai mic, chiar dacă faci munca mai bine decât el. Angajatorul poate face această discriminare în termeni perfect legali. În plus, dacă te duci spre facultate și vrei să intri pe locurile finanțate de buget, ai nevoie de o notă foarte bună la bacalaureat. Iar această notă, sincer, nu se poate obține altfel decât cu meditații. Un procent foarte mic din cei care iau note foarte mari reușesc prin propriul efort.

Deci vorbim despre un cerc vicios de care depinde o bună parte din viitorul copilului și care depinde de meditații.

Share this article
Ți-a placut povestea? Ajută-ne și promoveaz-o pe social media

Abonează-te la newsletter-ul LIFE.RO