Căutare

Share this article

Mikhail Murineanu pare prea tânăr ca să fie „un lup de mare”. Şi i-am spus asta încă din primele minute ale întâlnirii. A râs, desigur, şi mi-a răspuns repede, ca şi cum s-ar fi aşteptat la asta:

„Am început devreme. Vin dintr-o familie care a fost tot timpul foarte aproape de mare. La propriu. M-am născut la Constanţa. Tata şi bunicul – amândoi militari de carieră. Bunicul, Murineanu Mihai, a fost primul scafandru profesionist din România. De la el am învăţat şi eu, şi fratele meu, să facem scufundări”.

Pasiunea pentru sailing a venit firesc, după ce fratele său, Victor, a făcut cursuri de skipper în Franţa. „Tot el mi-a făcut cadou un curs de skipper în Grecia. Aveam 18 ani atunci. Am fost hooked (agăţat) instantaneu!”, mărturiseşte Mikhail. „După ce am intrat la Arhitectură, am sărbătorit petrecând toată vara ca skipper în Croaţia”, adaugă el. Iar Coasta Dalmată a rămas una dintre destinaţiile pe care le apreciază şi pe care le cunoaşte în detaliu.

Mikhail şi Victor Murineanu

Cei doi fraţi Murineanu au făcut cursuri de sailing, atât în România, cât şi la unele dintre cele mai bune şcoli de gen din Londra şi Barcelona. Iar licenţele lor sunt atestate worldwide. Mihkail are licenţă de căpitan pentru ambarcaţiuni de 24 de metri, urmând să îşi ia atestatul pentru ocean. Fratele său a făcut traversare de ocean în ambarcaţiune cu velă (iar asta nu e deloc simplu – aveam să aflu – pentru că ştii când pleci, dar nu ştii când vei ajunge la destinaţie, pentru că depinzi de vreme şi vânt). Victor participă la Regatte, iar Mikhail este lead skipper la evenimentele internaţionale de gen.

Ce este un lead skipper?, am întrebat. „Este căpitanul care conduce o flotă pe o anumită rută. Barca pe care se află deschide drumul, iar lead skipperul trebuie să se asigure că totul decurge conform planului: că bărcile pleacă şi ajung la timp în porturi, că au locurile asigurate în port, el trebuie să ştie ruta şi eventualele obstacole şi tot ce ţine de organizarea întregii flote cu care s-a plecat pe mare.”

„Ca să fii un bun skipper şi un lead skipper, m-a lămurit Mikhail, trebuie să ai viteză de reacţie, să ştii să te scufunzi să rezolvi eventualele probleme cu ancora, la 3 metri sub apă, trebuie să ai rezistenţă la stres şi la oboseală şi, în principiu, să ai un bun management”.

Cei doi fraţi au înfiinţat Odysea în anul 2015, propunându-şi să transforme pasiunea lor într-o afacere care să le pună în valoare aptitudinile. Odysea propune clienţilor şi pasionaţilor de sailing croaziere pe Marea Mediterană pregătite în detaliu. De fapt, Mikhail vorbeşte despre ceea ce face ca despre un „concierge” pe mare.

Practic, cei care îşi aleg să plece în vacanţe pe mare prin firma lor, îşi aleg şi modul în care vor să petreacă cele 7 zile pe mare. Iar Mikhail se transformă din căpitan de vas în event planner.

„Noi încercăm să le organizăm clienţilor chiar şi transferul de la aeroport în portul de unde se face plecarea, dar depinde de ce alege clientul. Încă de la primul contact cu aceştia îi întrebăm ce fel de vacanţă şi-au imaginat şi cum este grupul care va urca pe vas. Cele mai căutate sunt vacanţele care îmbină island hopping-ul, vizitarea mai multor insule, cu petrecerile şi experienţe specifice fiecărei destinaţii, de la restaurante la sightseeing”.

Toate charterele încep sâmbăta şi se termină sâmbăta, săptămâna următoare. Cei doi lucrează cu un furnizor de bărci (velier sau catamaran), iar clienţii pot alege tipul de barcă pe care îl închiriază. Mikhail preferă bărcile noi, care nu au mai mult de 2 ani vechime. Şi recomandă asta clienţilor săi. „Nu reduci bugetul în ceea ce priveşte barca. Este cea mai mare greşeală. Bărcile noi sunt updatate din punct de vedere tehnologic şi în ceea ce priveşte confortul celor aflaţi pe barcă. Şi layout-ul e mult mai bun la bărcile noi. Spaţiul este gândit mult mai bine, sunt, de exemplu, mult mai multe locuri de socializare”.

Într-o astfel de croazieră pe mare poate pleca un grup de 10, maxim 12, persoane. Pe catamaran, spre exemplu, sunt 4 dormitoare master, cu baie proprie şi 2 single, plus livingroom, şi 3-4 spaţii de socializare afară. În prima zi se pregăteşte barca pentru voiaj – de la check-in până la stocul necesar pentru cele 7 zile pe mare -, iar apoi urmează vacanţa. „Facem island hopping: 7 insule în 7 zile. În fiecare zi ajungem într-o altă locaţie, pe o altă insulă, facem o nouă descoperire sau propunem un alt mod de a ne distra. Prefer să parcurgem în fiecare zi distanţe mici, pentru a nu pierde foarte mult timp navigând şi pentru a ne putea bucura în voie de locurile şi golfurile retrase în care ajungem”.

O astfel de vacanţă pe mare, pe o barcă decentă poate să coste – în varianta varianta all inclusive, cu antrenor de fitness, fotograf şi chef – aproximativ 4.000 de euro de persoană. O vacanţă doar cu barca şi skipperul ar costa cca. 600 de euro, însă costul depinde şi de perioadele alese de clienţi, pentru că preţurile de subcontractare ale bărcilor variază în funcţie de sezon, de la 3 mii la 10 mii de euro. „Poate fi un pic mai scump decât un sejur obişnuit în insulele greceşti, dar este cu totul alta experienţă”, ţine să precizeze Mikhail.

Majoritatea clienţilor Odysea sunt străini (din Anglia, Spania, Statele Unite) care aleg Marea Mediterană pentru astfel de vacanţe: Grecia, Italia, Croaţia, Spania sau coasta Turciei. Pentru cine se potrivesc croazierele pe care le propun cei doi fraţi? Pentru oamenii deschişi către experienţe noi, generaţiei millennials, tinerilor care ştiu să îmbine sejurul pe mare cu sporturile nautice.

L-am întrebat pe Mikhail cum dărâmăm miturile legate de sailing şi despre impresia pe care mulţi dintre noi o avem că vacanţele pe mare nu sunt pentru oricine. Mi-a răspuns simplu: „dărâmi toate miturile astea urcând pe barcă alături de o mână de prieteni cu care te simţi bine şi care apreciază frumosul.”

Când povesteşte despre „turele” pe mare, Mihkail ştie să te poarte cu poveştile sale prin toate locurile pe care le-a descoperit şi pe care le recomandă clienţilor. Aşa am aflat despre mici taverne cu mâncare delicioasă în Grecia, despre un restaurant pe Coasta Dalmată în care întri cu barca şi îţi poţi alege „din mers” homarii. Tot cu pasiune povesteşte despre după-amieze în golfuri uitate de lume, despre seri de cinema cu filme proiectate pe velă sau despre senzaţia pe care o ai când dormi afară, între mare şi cerul plin de stele. Ştie unde se bea cel mai bun vin pe insule, unde se vede cel mai frumos apus de soare şi cum să faci un party extins, la bordul unei flotile de 10 bărci, la care să îl inviţi pe Colin Farrell – aflat şi el, întâmplător, pe o barcă, ancorată pe coasta Italiei.  

Care este cea mai mare „nebunie” pe care ţi-ai dori să o faci pe mare?, l-am întrebat la finalul întâlnirii noastre. „Să îmi iau o barcă a mea şi o mână de prieteni şi să navigăm în jurul lumii un an. Să vedem tot ce se poate vedea. Pentru mine sailingul e mai mult decât un hobby, e un stil de viaţă. Mi-ar plăcea la un moment dat să fac numai asta”, mi-a răspuns Mikhail Murineanu. Începând din această toamnă va lua o pauză de la cabinetul de arhitectură şi se va dedica, cel puţin pentru o vreme, doar proiectelor Odysea. 

Share this article
Ți-a placut povestea? Ajută-ne și promoveaz-o pe social media
read
next
promoted
articles
loading...

Abonează-te la newsletter-ul LIFE.RO