Liviu Baciu, owner British Gallery: Designul interior era foarte dezolant în anii '90. Se importau decoraţiuni care încurajau opulenţa barochistă - LIFE.ro
Mergi la conținut

Liviu Baciu, owner British Gallery: Designul interior era foarte dezolant în anii '90. Se importau decoraţiuni care încurajau opulenţa barochistă

British Gallery este unul dintre cele mai vechi magazine de design interior din Bucureşti şi primul care a adus în România stilul britanic în arta decoraţiunii şi a cadourilor. Într-o casă veche de pe strada Paris, la parter se găseşte acest magazin în care dacă intri, este absolut imposibil să nu cumperi nimic.
Share this article

British Gallery este unul dintre cele mai vechi magazine de design interior din Bucureşti şi primul care a adus în România stilul britanic în arta decoraţiunii şi a cadourilor. Într-o casă veche de pe strada Paris, la parter se găseşte acest magazin în care dacă intri, este absolut imposibil să nu cumperi nimic. Când a apărut pe piaţă, în primul an, a avut zece clienţi. Însă owner-ul a avut răbdare, a crezut în acest business care azi a devenit extrem de profitabil. De anul trecut, Liviu Baciu, fost general manager al magazinului, un tânăr extrem de talentat şi vizionar, pasionat de Marea Britanie şi de tot ce înseamnă cultura şi tradiţia englezeşti, a preluat integral acest business pe care îl dezvoltă în continuare fiind sigur de calitatea produselor pe care le aduce în casele bucureştenilor şi de autenticitatea şi frumuseţea lor.

De câţi ani există British Gallery pe piaţă?

11  sau 12 ani. Au trecut prea mulţi ani de atunci şi nu-mi mai aduc foarte bine aminte.

E printre primele magazine de design interior?

E printre primele magazine de design interior, mai mult înspre un concept anume pentru că magazine de design interior au fost tot timpul pe piaţa din România după anii 90, dar este printre primele concept store-uri într-o anumită direcţie. Suntem mândri că am păstrat în 12 ani de existenţă aceleaşi tendinţe, am apărut ca şi magazin de decoraţiuni şi cadouri englezeşti şi am continuat această tendinţă de a aduce stilul britanic în casele bucureştenilor. Vom continua pe aceeaşi tendinţă şi în anii care urmează pentru că este o nişă în piaţă, am găsit-o şi o dezvoltăm în continuare.

A cui a fost ideea?

A fost a previous owner-ului, o idee după care eu am ajuns să conduc afacerea în 2007 şi de atunci am dezvoltat şi mai mult pasiunea pentru britanici şi pentru obiectele lor. De anul trecut am cumpărat integral afacerea şi păstrăm aceeaşi notă de britain în România.

Care e publicul căruia vă adresaţi?

Aş spune că majoritatea sunt doamne peste 30 de ani. În ultimii doi ani am targetat corporaţiile, femei şi bărbaţi între 20 şi 45 de ani pentru că ne-am dat seama că există un mare potenţial acolo. Cu deschiderea multor multi naţionale, angajarea multor oameni, afluxul de oameni ajunşi în Bucureşti am targetat şi acest segment de vârstă, respectând şi clienţii cu care am început.

Aveţi clienţi care vă sunt fideli de la început?

Da şi ne-am împrietenit între timp. Mi se face pielea de găină când mă gândesc cum au crescut copiii clienţilor de acum 12 ani iar unii sunt la liceu, la facultate.

Regulile în design interior se schimbă de la sezon la sezon ca şi în modă.  Voi rămâneţi pe stilul clasic englezesc…

Noi rămânem pe stilul clasic englezesc, este un stil deja consacrat peste tot în lume şi tot timpul vom privi istoria şi istoria artei şi istoria obiectelor în acelaşi sens. Adică tot timpul vei găsi la British Gallery clasic reinterpretat sau clasice clasice – spre exemplu în continuare vindem linii care s-au făcut în secolul 19 – le vom vinde şi le vom promova în continuare pentru că sunt impregnate de parfum, de istorie, de faptul că aduc sentimentul clientului că trăieşte într-o altă epocă şi îl va cumpăra tot timpul, pentru că va fi mereu  un produs care nu va ieşi din modă.

Foto: Laszlo Raduly

Înţeleg că eşti pasionat de stilul britanic şi de Marea Britanie?

Acum, spre exemplu, politic vorbind cu Brexit-ul şi cu toată nebunia de separare a lor de Uniunea Europeană, ideea este că britanicii tot timpul s-au văzut diferiţi şi mai speciali, mai altfel decât luaţi la o laltă cu ceilalţi europeni. Tot timpul au fost un mare imperiu care şi-a impus regulile în interior, fără a copia din altă parte şi, chiar dacă te duci acolo, vezi că ei oricum conduc şi pe altă parte. Eu au inventat acest stil de condus şi foarte multe alte lucruri. Sunt foarte pasionat de Marea Britanie în continuare şi descopăr pe zi ce trece şi mai multe lucruri, am studiat foarte mult şi istoria Marii Britanii şi am observat că există o originalitate în absolut tot ce fac.

Cât de des mergi în Marea Britanie?

Mergeam mai des la Londra, de 6-7 ori pe an, acum am restrâns călătoriile din cauza atentatelor şi a pericolului terorismului de peste tot. Prefer să merg în rural mai mult decât în oraşele aglomerate.

Colecţiile voastre sunt exclusiv importate din Marea Britanie?

Da. În momentul de faţă lucrăm cu aceeaşi furnizori de 12 ani, 40 la număr, aleşi cu seriozitate, sunt un fel de mici întreprinzători şi producători locali. Colaborăm în continuare foarte bine cu ei, ne cunoaştem, ne cunoaştem familiile, sunt invitat la ei acasă, la showroom-ul lor, mă întreabă ce să facă pentru piaţa din România, pentru piaţa noastră, suntem camarazi. Am crescut şi noi o dată cu copiii lor.

Ce se vinde bine aici?

Wow! Extinzând piaţa, adică mergând şi înspre partea de cadouri, având o pondere  în momentul de faţă de 50% cadouri, 50% decoraţiuni interioare, aş spune că absolut orice produs este de mare volum. Importăm la fel de multe lămpi cât importăm cosmetice englezeşti, de exemplu. Am ajuns să ponderăm valoric aceste comenzi şi la sfârşit să ajungem la rezultatul că la fel de mulţi bani se duc pe decoraţiunile de Crăciun, la fel de mulţi bani se duc pe lămpi, la fel de mulţi se duc pe accesorii de bărbaţi. Nu pot să spun că se vinde ceva mai mult decât altceva pentru că în fiecare lună suntem ocupaţi să analizăm foarte clar ce s-a vândut, cerinţa clienţilor, avem şi un sistem foarte bun de comenzi şi, la sfârşitul anul trecut am ajuns la concluzia că suntem even.

Care e cea mai comună greşeală în domeniul decoraţiunilor interioare la români?

Clar, răspunsul este opulenţa şi dusul la extreme. Nu trăim în epoca barocului în care să îţi creezi un spaţiu numai aurit şi cu statuete impozante şi cu tapet care să iasă în evidenţă. Ar trebui să învăţăm de la britanici să trăim mai rezonabil din punctul acesta de vedere şi mai calm.

A trebuit să faci compromisuri ca să te dai după gustul românilor, de-a lungul anilor?

Nu am făcut niciodată. Am preferat să selectez clientela, poate în defavoarea business-ului.  Nu am adus niciodată în magazin obiecte care să nu-mi placă. Am încercat să-i explic clientului că ar putea să încerce şi altă variantă şi de cele mai multe ori am ajuns la o concluzie de comun acord. Dacă a venit să-mi ceară un candelabru somptuos cu 1000 de braţe, am reuşit să-l conving să ia 4 mai mici şi mai decente pe care să le dispună altfel.

Cum arăta business-ul de decoraţiuni interioare în România când aţi pornit voi? Ce ai adus nou?

Peisajul designului interior în România era foarte dezolant în anii 1990. Firmele importau chestii de decorat din Turcia sau Italia care încurajau opulenţa barochistă de care am vorbit mai devreme. Gresie turcească, sau italienească cu cristale Svarowsky provenind de la cel mai aroganţi furnizori. Noi am adus pe piaţă ceva fresh, ceva care lipsea. La momentul respectiv nu era nici un magazin care să oferteze genul acesta de produse şi de decor şi atunci lumea a fost surprinsă. La început am avut un an de zile când efectiv au intrat în magazin 10 clienţi. Oamenii erau reticenţi, dar cu cât anii au trecut, am ajuns la o explozie. 2013,2014 au fost nişte ani explozivi din punct de vedere al vânzărilor, deşi erau ani de criză economică.

Dar ce s-a întâmplat?

După 2007 oamenii s-au stilat, au călătorit mai mult, lucrurile au devenit mai accesibile şi şi-au dat seama că obiectele nu trebuie să fie scumpe ca să fie frumoase. Majoritatea care intrau în magazin spunea „par scumpe, nu-mi permit”. Aceasta este o altă chestiune care merită discutată şi anume politica preţurilor. Am avut un foarte mare impediment, când foarte mulţi ani, lira a avut un parcurs destul de agitat şi foarte variabil. Noi a trebuit să racordăm preţurile şi să avem adaosuri mai competitive pentru produsele pe care le aduceam. Multă lume mi-a spus că preţurile noastre sunt foarte decente şi de cele mai multe ori sub preţul furnizorului din magazinele din Londra, de exemplu.

Cum faci faţă faptului că piaţa de online acaparează încet încet piaţa de offline?

Noi am început cu un site online în 2010. Nu aveam nici o şansă să punem toate produsele pe care le aveam pe site. Am colaborat cu zeci de firme pentru activitatea online. Am avut până în momentul de faţă 6 sau 7 site-uri diferite. Atunci, am luat chestiunea în braţe, am făcut cu directoarea executivă cursuri de online, de e-comerce. Site-ul şi aplicaţia British Gallery pe care le avem în momentul de faţă sunt făcute de noi. Am luat ţepe de zeci de mii de euro şi efectiv am ajuns la concluzia că mai bine învăţăm noi să lucrăm în domeniul acesta decât să-i lăsăm pe alţii. La începutul anului trecut am investit într-o platformă cu abonament lunar şi am modelat site-ul după nevoile clienţilor.

Dar aţi făcut asta pentru că aţi simţit nevoia de a fi şi în online?

Eram în online, dar nu vindeam suficient. Şi atunci ne întrebam dacă greşeam noi sau greşeam că dădeam bani unora care ne promiteau vânzări spectaculoase care nu se întâmplau? Am crescut zona de online de la vânzările din 2014, când aveam un site făcut ca la carte – ca la cartea românească- de către cineva, promovat de către cineva, de 30 de ori. Acum online-ul ne oferă un venit constant, folosim foarte multă promovare pe Facebook, ne facem singuri campaniile, adăugăm produse, actualizăm mereu site-ul – în momentul de faţă avem 800 de produse online, pe stoc şi am dezvoltat foarte multe oferte care sunt extrem de atractive.

Se potriveşte online-ul conceptului vostru?

Iniţial am zis că nu, însă ne-am dat seama că lumea petrece din ce mai mult timp la birou. Este foarte multă lume care ajunge la ora 9 dimineaţa la birou şi pleacă la ora 10, iar asta înseamnă programul nostru de funcţionare al magazinului. Nu putem să lucrăm noaptea pentru cei care lucrează la corporaţii şi nu au timp să ajungă la noi în showroom. Şi atunci ne-am dat seama că trebuie să creăm aceeaşi atmosferă prietenoasă pe care am creat-o în magazin şi în mediul online. Astfel, avem suport 24 de ore pe site şi livrăm comenzile în maxim o zi, comunicând acest lucru tot timpul.

Cât la sută din afacere este pe online?

În momentul de faţă 40% din afacere este în online, restul de 60% rămânând în magazin. Mai există şi o porţiune mică de vânzări către alte magazine de design interior din ţară.

Cine se ocupă de designul magazinului?

Wow, asta e greu! Am un decorator foarte talentat, Daniel Tiţa care m-a ajutat foarte mult timp, dar cu care am efectiv probleme de comunicare. Tot timpul trebuie să stăm să discutăm cum arată fiecare colţişor. El le aranjează într-un fel, eu le rearanjez şi tot timpul discutăm mult şi ne consultăm săptămânal asupra mărfurilor care trebuie să vină.

Cum arată colecţia de Paşte de la British Gallery?

Am pierdut credinţa că românii vor cumpăra obiecte de Paşte în anii trecuţi, însă ne-au tot întrebat ce aducem şi ce facem de Paşte. atunci, am asociat Paştele cu venirea primăverii şi cu explozia de culori de afară şi am adus o colecţie care să poată să fie purtată tot anul în decorurile caselor clienţilor noştri: avem flori foarte multe, avem multe obiecte de porţelan, avem chestii country living.

Share this article

Citește mai multe


Creșterea taxelor | Ce se întâmplă cu banii de pensii ai românilor și cu investițiile la bursă
Cu investiții totale de 23,5 mld. lei pe bursă – adică aproape un sfert din banii de pensii private ai românilor – fo...
Creșterea taxelor | Biriș pune punctul pe ”i”: Pierdem miliarde din PNRR sau supărăm mediul de afaceri?
Pus în fața unui deficit bugetar scăpat de sub control, Guvernul României are în prezent de ales: crește impozitele ș...
Cum se simte oboseala cauzată de cancer. Apare aproape în toate tipurile de neoplasme avansate
Cum se simte oboseala de la cancer? Oboseala este un simptom comun al cancerelor avansate, însă acest tip de oboseală...
Asociația Caritas Alba Iulia, despre reforma sistemului de asistență socială: Serviciul social nu e muzeu
Asociația Caritas Alba Iulia, despre reforma sistemului de asistență socială: Serviciul social nu e muzeu Sectorul fu...
Animalul de companie are o respirație urât mirositoare? Iată câteva cauze
Nimic nu se compară cu afecțiunea câinelui, cu excepția cazului în care animalul de companie are un caz grav de halit...
Cum dansează pe manele mireasa lui Oțil și nașa Roxana Ionescu. Ramona Olaru și Diana Munteanu, campioane și ele
Dani Oțil și Gabriela Prisăcariu au făcut cununia religioasă duminică, 30 iulie, la 2 ani de când au devenit soț și s...
Spune-le și altora