Max Verstappen, povestea unui campion - LIFE.ro

Căutare

Share this article

La numai 24 de ani senzaţia curselor de Formula 1 din ultimele sezoane, Max Verstappen, are deja în palmares un titlu de campion şi se îndreaptă în acest sezon spre al doilea consecutiv. Încă din copilărie a doborât record după record pe circuitele pe care a intrat, dar tânărul pilot vrea să le arate tuturor că poate şi mai mult de atât.

Max Verstappen, născut ca să conducă

Născut pe 30 septembrie 1997, în Belgia, Max Verstappen a fost fascinat de cursele auto încă dinainte să stea bine în picioare. Nici nu avea cum să fie altfel. Tatăl, olandezul Jos Verstappen, este şi el fost pilot de Formula 1 şi câştigător al cursei de 24 de ore de la Le Mans. Mama, belgianca Sophie Kumpen, a fost pilot de karting, iar vărul său primar, Anthony Kumpen, este de 2 ori campion NASCAR.

Nu mai miră pe nimeni că la 2 ani Max conducea deja ATV-uri prin curtea casei. După ce şi-a văzut un prieten mai mare conducând un kart Max a început să ceară cu insistenţă unul. Jos Verstappen l-a refuzat o perioadă, însă cum fiul nu părea să renunţe la idee, i-a făcut unul cadou pe când puştiul avea numai 4 ani şi jumătate.

Îmi amintesc că după câteva tururi a făcut întreg circuitul la turaţie maximă. Din cauza vibraţiilor kartului carburatorul cădea mereu. L-am folosit o zi, iar apoi i-am cumpărat imediat un kart mai mare. – Jos Verstappen

Foto: bbc.co.uk

Talentul lui Max, dublat de ambiţia tatălui de a-l face un pilot mai bun decât a fost el

La 7 ani Max câştiga prima cursă, în faţa unor concurenţi cu 4 ani mai mari. La 9 ani era deja campion în Belgia şi Olanda, iar acela a fost momentul în care tatăl său a ieşit din Formula 1, ca să-l poată sprijini pe Max în ceea ce arăta deja ca o carieră de succes. L-a învăţat să cunoască karturile, să le repare, să înţeleagă ce le lipseşte pentru ca el să fie un şofer tot mai bun. A pus şi multă presiune pe el, iar când simţea că lucrurile sunt prea uşoare pentru puştiul cu alură de campion lucrurile deveneau mai mult decât tensionate. Aşa s-a întâmplat şi după o cursă ratată.

A distrus cortul, tot şi a aruncat lucrurile în dubiţă. A trebuit să ridic kartul cu un prieten după cursă pentru că tata mi-a spus că trebuie să o fac singur. Stătea în maşină în drum spre casă, voiam să vorbesc cu tata despre ce s-a întâmplat, să-i spun ce credeam eu despre incident, dar el nu voia să vorbească cu mine. Am tot insistat şi la un moment dat a oprit la o benzinărie şi mi-a spus: „Coboară. Nu vreau să mai vorbesc cu tine.” – Max Verstappen

Foto: infobae.com

În 2010 puştiul care se simţea pe circuit ca peştele în apă a semnat cu CRG şi a debutat în campionatul european şi mondial. A ieşit pe locul 2 în KF3 World Cup, fiind devansat de Alexander Albon, cel ce avea să-i devină coechipier ceva mai târziu, în Formula 1. Şi-a luat revanşa însă la WSK Euro Series, un an mai târziu. A trecut la clase mai puternice, dar Verstappen a rămas constant, câştigând cam tot ce era de câştigat la categoria lui de vârstă. La 15 ani avea deja 2 titluri europene şi unul mondial, ceva nemaiîntâlnit până la el. Devenea, tot atunci, şi cel mai tânăr şofer ce câştiga un campionat mondial la cea mai puternică categorie din competiţiile de karting.

Foto: vroomkart.com

Abia împlinise 16 ani când a pilotat pentru prima dată o maşină de Formula 1, pe circuitul Pembrey din Ţara Galilor, iar la scurt timp după acest moment a început să concureze în Formula 3. A terminat sezonul pe locul 3, cu 10 victorii în total, dintre care 6 consecutive, 8 abandonuri şi o cursă în care nici nu a pornit.

Cel mai tânăr pilot debutant în Formula 1, cel mai tânăr campion

Vara lui 2014 l-a găsit pe Max Verstappen în teste pentru Red Bull Junior Team şi cu ideea de a intra în programul de junior driver al celor de la Mercedes. Câteva zile mai târziu, după încheierea testelor pentru Red Bull, adolescentul de nici 17 ani era confirmat ca pilot în Formula 1, pentru Toro Rosso. La 3 zile după aniversarea de 17 ani era trimis pe pistă în cadrul antrenamentelor libere din Marele Premiu al Japoniei şi devenea astfel cel mai tânăr pilot care a rulat într-un Grand Prix de Formula 1, cu un an mai devreme decât avea dreptul legal de a da examen pentru a obţine permisul de conducere.

A devenit apoi cel mai tânăr pilot din istorie care ia startul într-o cursă de Formula 1, la Marele Premiul al Australiei, cel mai tânăr pilot care acumulează puncte într-un Grand Prix după cea de-a doua cursă la care a participat, Marele Premiu al Malaeziei, pe care l-a încheiat al şaptelea şi, în următorul sezon, cel mai tânăr câştigător al unui Grand Prix de Formula 1. Avea 18 ani şi 227 de zile.

Este incredibil de rapid. Este foarte matur pentru vârsta lui şi este foarte muncitor. Are toate ingredientele ca să devină un campion absolut. – Helmut Marko, fost pilot de formula 1, consultant al echipei Red Bull

Evoluţia lui nu avea să fie însă mereu la fel de lină. După mai multe incidente pe pistă a fost acuzat că are un stil de condus extrem de agresiv şi mai mulţi şoferi au acuzat faptul că îi pune în pericol. A fost tras de urechi de directorul Formula 1, Charles Whiting, iar tânărul pilot părea că şi-a învăţat lecţia.

Pot să fiu agresiv. Îmi place să conduc dur şi cred că şi tata a făcut la fel. Cred totuşi că-mi trebuie ceva mai multă fineţe în stilul de condus. Dar la asta lucrăm de când eram foarte mic. Tata a a vrut mereu ca eu să devin un şofer mai bun decât a fost el. – Max Verstappen

Foto: F1i.com

La Marele Premiu al Braziliei, în 2016, Verstappen, plecat al patrulea în cursă, a ieşit de pe circuit, a avut apoi nevoie de o schimbare suplimentară de cauciucuri, iar cu 15 ture înainte de final era abia pe locul 16. A început o cursă nebună în care a depăşit maşini una după alta şi a încheiat-o pe podium, pe locul 3, suficient pentru ca rivalii de la Mercedes să-i aducă elogii şi să vorbească despre „spectacolul Verstappen.”

Max Verstappen devenea de la un sezon la altul mai rapid, mai agresiv, dar şi cu o putere mai mare de adaptabilitate, mai matur şi cu o judecată mai bună asupra a ceea ce se petrecea pe circuit.

Primul titlu mondial a venit anul trecut, după un sezon nebun şi o ultimă cursă care ar fi putut fi singură subiectul unui film de lungmetraj. Înainte de ultima etapă Max Verstapen şi Lewis Hamilton, septuplu campion mondial, erau la egalitate de puncte, o situaţie care nu s-a mai petrecut în Formula 1 decât o singură dată, în 1974. Hamilton a fost la conducere întreaga cursă, până în ultimul tur. Cu 5 tururi însă înainte de final canadianul Nicholas Latifi a ieşit în decor, iar cursa a intrat sub drapel galben. Când a fost reluată Hamilton şi Verstappen erau unul lângă celălalt. Neerlandezul schimbase recent pneurile şi a profitat ca să îl dubleze pe Hamilton, ajungând astfel să câştige titlul de cel mai tânăr campion mondial din Formula 1, la numai 24 de ani.

Foto: dailynationtoday.com

Iar în noul sezon tânărul pilot pare decis să nu mai treacă prin emoţiile de anul trecut. Are deja 6 victorii la activ din cele 9 curse disputate până acum şi a luat un avans serios în clasament.

Foto: digisport.ro

Şi pentră că toată viaţa lui este legată de cursele auto, şi iubita tânărului pilot respectă regula. Max Verstappen are o relaţie cu Kelly Piquet, fiica fostului campion mondial Nelson Piquet.

Citeşte şi: Viața lui Michael Schumacher. De la pasiunea pentru motoare din copilărie, la job-ul de mecanic auto și până la marele campion de Formula 1 și accidentul ce l-a ținut în comă 6 luni – LIFE.ro
Share this article
Ți-a placut povestea? Ajută-ne și promoveaz-o pe social media
read
next

Abonează-te la newsletter-ul LIFE.RO