fbpx

Căutare

Share this article

Începutul anului a venit cu o veste tristă pentru cei pasionaţi de modă. Celebrul stilist italian Nino Cerruti s-a stins din viaţă într-un spital din nord-vestul Italiei, unde fusese internat pentru o operaţie la şold. Avea 91 de ani şi a lăsat în urmă file importante din istoria modei şi lecţii de stil nemuritoare.

Drumul de la filosofie la patron de fabrică de textile

Născut pe 25 septembrie 1930 într-un orăşel din nordul Italiei, Nino Cerruti a dat piept mai rapid decât se aştepta cu lumea afacerilor. Fabrica de textile fondată de bunicul său în 1881, Lanificio Fratelli Cerruti, i-a ajuns pe mâini la numai 20 de ani, după moartea prematură a tatălui, iar Signor Nino, cum avea să i se spună toată viaţa, a luat lucrurile foarte în serios. A abandonat studiile de filosofie, a renunţat la visul de a deveni jurnalist şi s-a concentrat pe noua misiune pe care o primise. Era mai mult decât o moştenire de familie, era istorie. Primele menţiuni ale numelui Cerruti în fabricarea de textile apar în documente ce datează încă din secolul al XVIII-lea.

Nino Cerruti, foto: msn.com

Nu s-a mulţumit însă doar cu fabricarea materialelor din fibre naturale. Voia şi putea mai mult, aşa că la sfârşitul anilor `50 lansa prima sa colecţie de haine dedicată bărbaţilor, Hitman. A fost catalogată drept revoluţionară, Nino Cerruti devenind de atunci o emblemă a stilului şi vizionarul care a introdus conceptul de casual chic în moda masculină.

Un material este ca o pictură: de la o anumită distanţă poate părea că are o singură culoare, dar când te apropii descoperi toate umbrele şi texturile care îl compun. – Nino Cerruti

Nino Cerruti, foto: bbc.com

Cerruti nu era însă doar inspirat şi talentat, ci ştia şi să descopere oameni la fel de talentaţi. Aşa a ajuns şi Giorgio Armani să lucreze pentru el vreme de 10 ani, până când acesta a decis să pună bazele propriei case de modă.

Citeşte şi: Giorgio Armani îi provoacă la competiţie pe studenţii de la modă din Marea Britanie – LIFE.ro

Stilul Cerruti, o emblemă internaţională

1967 a fost anul în care Cerruti lansa linia vestimentară cu acelaşi nume şi în acelaşi an deschidea şi primul său boutique în Paris, oraşul în care avea să mute cartierul general al companiei ca să poată fi mai aproape de capitala modei internaţionale. Nu degeaba avea să fie numit ceva mai târziu „cel mai francez dintre designerii italieni.” De altfel, Coco Chanel a fost o inspiraţie continuă pentru el. Povestea că mergea în atelierul ei de pe Rue Cambon şi o urmărea în tăcere, intimidat de experienţa ei fabuloasă. Aşa s-a dezvoltat şi pasiunea lui pentru femeile îmbrăcate în haine considerate încă bărbăteşti în acele vremuri.

Foto: wwd.com

Era doar începutul pentru un om care avea să redefinească stilul şi să scrie pagini importante din istoria modei la nivel mondial. Signor Nino a început să lanseze şi colecţii pentru femei pret-a-porter, a creat apoi Cerruti 1881, o linie destinată şi celor cu mai puţină dare de mână, Cerruti Arte – o colecţie de lux ready-to-wear, Cerruti Jeans, Cerruti Brothers – o colecţie masculină dedicată oamenilor de afaceri, Cerruti 1881 Shapes pentru piaţa asiatică, parfumuri şi accesorii. Ceva mai târziu toate liniile vestimentare ale companiei au fost grupate sub numele Cerruti 1881, anul în care bunicul său deschidea fabrica rămânând simbolul întregii afaceri.

A avea stil înseamnă a combina cultura cu arta. – Nino Cerruti

Foto: wwd.com

Iar Nino Cerruti a fost un bărbat cu mult stil, dar şi cu un simţ remarcabil al afacerilor. Costumele sale din lână sunt la fel de apreciate acum precum au fost şi atunci când le-a lansat, cu atât mai mult cu cât stilistul a încercat mereu să ţină cont de provocările pe care le aveau zi de zi clienţii săi şi s-a adaptat acestora înainte ca ei să îşi dea seama că au nevoie de ele. A fost omul care a refuzat să facă haine strâmte, incomode, haine care să nu te lase să te mişti sau să gândeşti liber. Dar tot el a fost cel care a transformat hainele comode în haine cu stil.

Dreptul de a te simţi confortabil are şi el limitele sale, dar chiar şi o pereche de pantaloni de trening poate fi elegantă, dacă e purtată cu un pulover ales cu atenţie. Totul depinde de cine le poartă şi cum se potrivesc personalităţii omului respectiv. – Nino Cerruti

Nino Cerruti, foto: bbc.com

Cerruti cucereşte Hollywoodul

Deschiderea către nou şi puterea lui de adaptabilitate l-a dus şi la Hollywood. Nu ca actor, cum visează mulţi, ci pe post de creator al hainelor personajelor din unele dintre cele mai celebre filme: Pretty Woman, Bonnie and Clyde, Basic Instinct sau The Silence of the Lambs. Iar Cerruti a primit aceste contracte cu seriozitatea pe care o avea în tot ceea ce făcea. Înainte să se apuce de muncă citea scenariile, mergea pe platourile de filmare şi îşi imagina personajele pe care urma să le îmbrace.

Foto: designersbio.com

Michael Douglas, Jack Nicholson, Tom Hanks, Bruce Willis, Julia Roberts, Sharon Stone, Harrison Ford, Al Pacino şi Robert Redford sunt doar câţiva pe care i-a îmbrăcat Signor Nino. Cum era de aşteptat, până la urmă şi-a făcut şi el apariţia în câteva filme, dar în propriul rol: Holy Man, Catwalk şi Cannes Man. Jack Nicholson i-a devenit prieten apropiat, iar în 1995 a ţinut fabrica deschisă zi şi noapte timp de o săptămână, ca să îi poată face zecile de costume negre de care avea nevoie pentru The Crossing Guard.

Nici Formula 1 nu a rămas indiferentă la talentul stilistului, aşa că în 1994 acesta a devenit designerul oficial al echipei Ferrari.

Nino Cerruti, foto: msn.com

Îndepărtat din compania pe care a creat-o şi a iubit-o

Următorii ani au devenit ceva mai complicaţi pentru italianul care a dat tonul în moda masculină din întreaga lume. A schimbat mai mulţi directori de creaţie pentru că nu erau pe aceeaşi lungime de undă, iar în toamna anului 2000 a acceptat să vândă 51% din acţiuni grupului italian Fin.Part. În mai puţin de un an grupul cumpăra şi restul acţiunilor deţinute de Nino Cerruti şi îl îndepărta din companie pe fondatorul ei, atunci în vârstă de 71 de ani.

Nino Cerruti, foto: italy24news.com

Colecţia din primăvara lui 2002 a fost ultima care a mai purtat semnătura lui. Stilistul avea să vorbească mai târziu de un conflict continuu de interese între cele 2 părţi.

Moda atrage deseori afaceri sau oameni cărora le lipseşte puterea de seducţie sau de a propaga o imagine pozitivă. Trebuie să te apropii de modă în felul potrivit. Este ca o creatură frumoasă, fascinantă şi misterioasă, dar trebuie să fii blând cu ea şi să eviţi să o duci în direcţia greşită. Ca să o câştigi nu e suficient să o cumperi. Doar banii nu sunt de ajuns.

În ciuda dezamăgirii, a continuat să fie prezent în primul rând la toate spectacolele casei de modă şi a continuat să se ocupe de fabrica de textile a familiei până la finalul vieţii.

Citeşte şi: Viața lui Tom Ford, designerul care a salvat din ruină Guci, ca apoi să se întoarcă la prima sa dragoste, regia de film – LIFE.ro
read
next

Abonează-te la newsletter-ul LIFE.RO