Căutare

Share this article

Ce au în comun schiorul norvegian Aksel Lund Svindal și pilotul suedez Mattias Ekström? O să răspundeți că “sportul, adrenalina, succesul” și, în mod cert, nu ați greși absolut deloc. Însă, cei doi nordici mai au un lucru în comun: pârtia Streife. Și nu așa oricum. Dacă primul a câștigat de nu mai puțin de trei ori competiția din munții Kitzbühel,  cel de-al doilea a vrut să facă ceva și mai tare: să o urce la volanul unei mașini. Secțiunea Mausefalle (capcană de șoareci) de pe pârtia Streife din Austria este considerată cea mai periculoasă din întreaga lume pentru practicanții sporturilor de iarnă. Cu o lungime de circa 80 de metri și cu o înclinare de 85 de grade, pârtia imprimă o viteză foarte mare celor care se încumetă să o parcurgă. Ideea de a urca pârtia în sens invers, de la bază, a fost o nebunie pe care suedezul Ekström a trebuit să o facă. Dar oare a reușit?

De la cursele pe patru roți, la cele pe zăpadă

Născut pe 14 iulie 1978, la Falun, în Suedia, Mattias Ekström și-a început cariera în 1993 în competițiile de carting. A declarat de mai multe ori că obiectivul său este acela de a deveni cel mai bun pilot al tuturor sporturilor pe patru roți. Și pare să aibă tot dreptul să viseze la asta. A început la bordul unui Renault 5s. Apoi, în 1997, a terminat pe locul secund Swedish Touring Car Championship, la volanul unui Volvo 850. Și doi ani mai târziu a câștigat competiția. Iar de atunci a participat la curse de DTM, câștigând în același timp competiția Spa 24 Hours, la volanul unui Audi R8 LMS.

În 2014, a primit un wildcard pentru a participa la cursa V8 Supercars din cadrul Bathurst 1000. Acolo a terminat la locul 10. Un rezultat care l-a făcut pe super campionatul de V8 Supercar, australianul Mark Skaife (de 5 ori campion al V8 Supercar) să spună despre Ekström că este cel mai bun debutant pe care l-a văzut vreodată.

Mattias Ekström este un fel de băiat minune al sporturilor pe patru roți. Este fascinant ce poate să facă în cursă. Însă, mai interesant este faptul că reușește să impresioneze având rezultate incredibile la foarte multe tipuri de competiții, de la V8 Supercars, Group N, WRC, până la NASCAR sau GT. În mod normal, piloții generației sale participă la o anumită competiție, suedezul, însă, are succes la toate. Nu îi este teamă de nimic atunci când se urcă la volan. Susține că atunci când te urci în mașină nu mai contează absolut deloc tipul acesteia. Trebuie să te concertezi pe ce ai de făcut. Și totul trebuie văzut ca pe o cursă pe care trebuie să o câștigi. Chiar și atunci când în joc nu sunt puncte sau trofee, ci limite pe care trebuie să ți le depășești. Pentru că despre asta a fost vorba atunci când Mattias Ekström a vrut să urce cu mașina în munții Kitzbühel.

Pilotul Mattias Ekström și schiorul Aksel Lund Svindal analizând Secțiunea Mausefalle a pârtia Streife din Austria
Sursă foto: Philipp Platzer | AUDI AG

Cum a urcat pilotul suedez Mattias Ekström o pârtie la bordul unei mașini

La sfârșitul lunii ianuarie a acestui an, suedezul a demonstrat tuturor că imposibilul devine posibil. Trebuie doar să crezi. Și să te aventurezi. Dar ca să înțelegeți exact ce a făcut Ekström, vă rog să vă imaginați o clădire cu cel puțin 20 de etaje, echivalentul unei înălțimi de 80 de metri. Acum imaginați-vă că această clădire este înclinată foarte puțin, cu cinci grade, puțin mai mult decât Turnul din Pisa. Acum adăugați pe suprafața acestei clădiri un strat gros de gheață. Care credeți că sunt șansele ca un SUV să ajungă întreg de la bază până în vârful acestei clădiri?

La întrebarea aceasta a vrut să răspundă pilotul suedez Mattias Ekström. Așa că s-a dus pe secțiunea Mausefalle a pârtiei Streife din munții Kitzbühel, din Austria, care are toate ingredientele descrise mai sus. Aici, suedezul a încercat să facă exact ce fac cei mai curajoși schiori din lume, să-și testeze limitele. Dar nu urcându-se pe schiuri sau pe placă. Și nici coborând această pârtie îngrozitor de grea. Ei bine, suedezul a încercat să o urce la bordul unei mașini. Evident că toată lumea a crezut că este imposibil.

Însă, Ekström a găsit un partener în care s-a putut baza. De peste 20 de ani sponsorul competiției Hahnenkamm World Cup Races, dedicată practicanților de schi extrem, Audi nu avea cum să rămână deoparte, adaptând modelul său electric la acest experiment. În mod normal e-tron are două motoare electrice, unul pe partea din față și altul în față generând o putere totală de 265 kW și un cuplu de 561 Nm (300 kW şi un cuplu de 664 Nm în modul boost), însă pentru această situație, aveau nevoie de ceva mult mai puternic. Așa că, modelul utilizat în acest proiect a fost dotat cu două motoare în partea din spate și a ajuns la o putere totală de 370 kW și 8.920 Nm. Mai mult decât atât, au fost folosite și anvelope de 19 inch cu țepi.

Modelul audi e-tron este asamblat la unitatea de producție din Bruxelles, care este neutră din punctul
de vedere al emisiilor de CO₂. Iar povestea ei, văzută prin lentilele a doi fotografi celebri, poate fi descoperită în articolul „Cum arată oamenii care lucrează într-o fabrică auto, văzuți prin lentila a doi fotografi celebri„. De altfel, Audi intenționează ca până în anul 2020 să dețină în gamă trei modele 100% electrice, urmând ca de la începutul anului 2025 toate modelele Audi să fie dotate cu sisteme de propulsie hibridă sau electrică.

Pilotul Mattias Ekström încercând să urce secțiunea Mausefalle a pârtiei Streife din Austria
Sursă foto: Philipp Platzer | AUDI AG

Ekström nu trebuia doar să demonstreze tuturor că această nebunie era posibilă, ci trebuia să arate și că se poate ridica la nivelul unei legende a sportului său. Și asta pentru că, în anul 1986, pilotul german Harald Demuth a încercat un experiment similar. Acesta a urcat atunci o pârtie cu o înclinare de 77 de grade la volanul unui Audi 100 quattro. Experimentul realizat pe o pârtie din Kaipola, Finlanda, a dorit să demonstreze capacitățile tracțiunii pe toate cele patru roți dezvoltată de Audi. Acum, însă, suedezul era la bordul unei mașini cu un sistem de propulsie 100% electric.

Mattias Ekström, campionul de raliuri, de două ori campion DTM a afirmat, la finalul experimentului: “Să urci o rampă cu o înclinație de 85 de grade sună imposibil la început. Dar, chiar și eu, am fost impresionat de modul în care se descurcă acest automobil pe terenuri dificile”.

Pilotul Mattias Ekström la finalul experimentului
Sursă foto: Philipp Platzer | AUDI AG

Cum a reușit pilotul suedez să facă asta? Peter Obendorfer, director global comunicare de produs Audi, susține că “motoarele electrice reacționează foarte rapid, mai rapid decât orice alt sistem de rulare mecanic ceea ce înseamnă că poți echilibra rapid partea din față cu cea din spate. Acest aspect a fost foarte important pentru această secțiune atât de înclinată.”

Pilotul Mattias Ekström încrezător și sigur pe sine la începutul cursei
Sursă foto: Philipp Platzer | AUDI AG

Dacă sunteți curioși cum a arătat acest experiment, văzut de la bordul mașinii, vă invităm să urmăriți video-ul de mai jos:

read
next

Abonează-te la newsletter-ul LIFE.RO