Căutare

Share this article
Dacă nu aţi ajuns anul trecut la Veneţia, unde a avut loc Bienala de Artă, puteţi “vizita” virtual pavilonul României răsfoind albumul „Adrian Ghenie – Darwin’s Room” (Ed. Humanitas). Albumul este co-editat de Mihai Pop şi Corina Şuteu şi însoţeşte proiectul care a reprezentat România la cea de-a 56-a ediţie a Bienalei. 
 
Este, în acelaşi timp, şi primul album românesc dedicat lui Adrian Ghenie, cel mai bine vândut artist român contemporan, aflat şi în topul celor mai tranzactionati şi apreciaţi artişti din întreaga lume. În 2014, lucrarea sa „The Fake Rotko” a fost vândută cu suma de 1,778 milioane de euro la o licitaţie a casei Sotheby’s. Lucrările sale se află în colecţiile unor importante galerii şi muzee din lume, printre care şi Centrul „Georges Pompidou”.
Noul record de vânzari al unui tablou ce poartă semnătura artistului este „The Sunflowers in 1937”, acesta fiind vândut pentru 3.117.000 de lire sterline (4.030.918 euro), la o licitaţie organizată de casa Sotheby’s în luna februarie. 
 
Albumul este o investiţie necesară oricui vrea să se familiarizeze noului val al artei vizuale româneşti, la cărui reprezentant de frunte este Ghenie. 
Veţi găsi în cele 128 de pagini o serie de 20 de lucrări realizate între anii 2008 şi 2015 – portrete ale celebrului om de ştiinţă Charles Darvin, dar şi autoportrete ale artistului pozând ca Charles Darwin, un adevărat “laborator” în care evoluţionismul şi istoria sunt permanent chestionate şi reinterpretate.
 
Albumul mai conţine şi o prezentare a Pavilionului României de la Veneţia din perspectiva arhitectului Attila Kim (cel care a realizat pavilionul) şi mai multe interviuri, texte critice şi citate din presă, care împreună vin să lămurească parcursul artistic al lui Adrian Ghenie, obsesia sa pentru explorarea istoriei şi demascarea istoriei oficiale. 
Veţi descoperi şi o faţă umană a artistului; dincolo de sumele în euro vehiculate, de presiunile prezente în lumea internaţională a artei şi de “bătăliile” caselor de licitaţii şi ale marilor colecţionari, munca unui artist rămâne una solitară, în atelierul sau, cu proprii săi demoni.
“Ştiu că secretul oricărei lucrări de artă bune înseamnă administrarea eşecului”, declara Ghenie într-un interviu pentru Dilema Veche, preluat în acest album. Ghenie mai vorbeşte în interviu şi despre copilăria sa de tip “Tom Sawyer”, despre pasiunea pentru pictură inspirată de… tanti Rodica, despre galeria Plan B din Cluj, pe care a început-o alături de prietenul său, Mihai Pop, şi despre momentul în care şi-a dat seama că este un pictor de succes – moment pe care nu şi l-a putut explica la vremea respectivă.  
 
Dacă adăugăm la cele de mai sus şi condiţiile grafice excelente în care este tipărit albumul, iată toate motivele pentru a-l avea în bibliotecă.
 
Share this article
read
next

Abonează-te la newsletter-ul LIFE.RO