fbpx

Căutare

Share this article

Într-o asemenea perioadă aglomerată şi bombardaţi cu tot felul de informaţii pe toate căile posibile de comunicare, pare o provocare tot mai mare să ne focusăm atenţia pe lucrurile cu adevărat importante şi pe ceea ce avem de făcut. Sigur, ideal este să îndepărtăm factorii externi perturbatori, dar uneori nici măcar asta nu este suficient. Asta înseamnă că e nevoie de un pic mai mult efort în acest sens, aşa că am pus la un loc cele mai bune exerciţii pentru concentrare la care să apelezi ori de câte ori este nevoie şi mai mult decât atât. Specialiştii spun că dacă ne facem un obicei din acestea avem şanse reale de a preveni îmbătrânirea prematură a creierului.

Înainte de a experimenta exerciţiile pentru concentrare este însă important să avem în vedere câteva lucruri fără de care acestea nu vor funcţiona sau vor avea efect limitat. În zadar ne exersăm puterea de atenţie şi concentrare dacă nu îndepărtăm sau nu aşezăm la locul potrivit lucrurile care ne încurcă în acest proces. În primul rând este vital să înţelegem că pentru a da randament trebuie să ne ocupăm de fiecare lucru pe rând. Oricât ne-ar plăcea să credem că putem face mai multe lucruri deodată, este dovedit ştiinţific că rezultatele vor fi mult mai scăzute în acest fel, iar consumul nostru, extraordinar de mare. Un plan de acţiuni, munca bine structurată şi îndepărtarea surselor de distragere a atenţiei sunt obligatorii pentru o activitate cât mai eficientă, în timp ce o dietă potrivită, odihna şi exerciţiile fizice sunt baza de plecare în această direcţie.

  1. Ia o carte, un ziar sau o revistă şi numără cuvintele dintr-un paragraf fără să te foloseşti de deget sau pix ca să nu pierzi şirul. Secretul este să-ţi foloseşti doar ochii în timpul exerciţiului. Repetă numărătoarea ca să fii sigur că nu ai greşit prima dată, iar pe măsură ce avansezi în antrenamente, măreşte numărătoarea la 2 paragrafe şi tot mai departe, până ajungi să numeri toate cuvintele de pe o pagină.
  2. Numără invers, în minte, de la 100 la 1. Odată ce ţi se pare că ai ajuns să stăpâneşti foarte bine exerciţiul şi să nu te pierzi în alte gânduri pe traseu, poţi exersa numărătoarea tot de la 100 la 1, dar din 3 în 3. Parcă e şi mai provocator, aşa-i?
  3. Alege un cuvânt care îţi place sau un sunet şi gândeşte-te la el, repetă-l timp de 5 minute, fără întreruperi şi fără să îţi laşi mintea să fugă în altă parte. Odată ce ai reuşit să faci lucrul acesta cu uşurinţă creşte miza şi fă acelaşi lucru pentru 10 minute, fără să te laşi distras de orice altceva.
  4. Elimină-ţi gândurile timp de 5 minute. Ştiu, pare un exerciţiu la limita imposibilului, dar cu răbdare şi determinare se poate ajunge la asta. Poţi începe cu numai un minut şi pe măsură ce simţi că ajungi la acel punct, creşti timpul dedicat. Este unul dintre cele mai complicate, dar şi unul dintre cele mai bune exerciţii pentru concentrare.
  5. Aşează-te pe un scaun, cu spatele drept, privirea în sus şi bărbia în afară. Ridică braţul drept la nivelul umărului ţintind în dreapta ta. Uită-te în jur mişcând doar capul şi păstrând privirea fixată pe degetele mâinii drepte. Mâna dreaptă trebuie să rămână nemişcată timp de un minut, cât durează exerciţiul Repetă apoi acelaşi lucru, dar cu mâna stângă. Pe măsură ce reuşeşti să păstrezi mâinile nemişcate, creşte timpul până ajungi, treptat, la câte 5 minute pentru fiecare mână.
  6. Ia în mână un fruct precum un măr, o banană sau o portocală şi examinează-l pe toate părţile, concentrându-ţi toată atenţia asupra lui. Nu lăsa alte gânduri să pună stăpânire pe tine în timp ce studiezi fructul respectiv, nici dacă par legate de el, precum locul de unde l-ai cumpărat sau valorile sale nutritive. Concentrează-te asupra formei lui, miros, culoare, senzaţia pe care ţi-o dă când îl atingi şi gustul său.
  7. Umple un pahar cu apă. Cu mâna dreaptă aşezată în faţa ta, încearcă să-l apuci cu degetele. Acum aşează-ţi privirea pe pahar şi încearcă să te concentrezi exclusiv asupra lui. În acelaşi timp încearcă să-ţi păstrezi mâna nemişcată timp de un minut, iar pe măsură ce capeţi experienţă creşte durata până ajungi la 5 minute. Repetă exerciţiul şi cu cealaltă mână.
  8. Alege un obiect banal precum o lingură sau o furculiţă şi concentrează-te asupra lui, privindu-l din toate părţile, fără să-l descrii, chiar şi numai mental, folosind cuvinte. Trebuie doar să îl priveşti îndeaproape fără să gândeşti nimic despre el. Fă lucrul acesta timp de un minut şi creşte până la 5 minute, pe măsură ce te antrenezi.
  9. Exerciţiul acesta este pentru avansaţi, aşa că ţi-l recomand abia după ce le-ai reuşit complet pe toate cele de mai sus. Desenează o formă geometrică cu dimensiuni de aproximativ 7-8 centimetri, apoi coloreaz-o cu orice culoare doreşti. Uită-te doar la figura desenată şi colorată de tine şi înlătură orice gând, ca şi cum nimic n-ar mai exista în afara acelui desen. Concentrează-te doar asupra ei fără să forţezi ochii în vreun fel. Odată ce ai reuşit lucrul acesta încearcă să vizualizezi figura geometrică cu ochii închişi. Dacă dispare, deschide ochii pentru doar câteva secunde, cât să reîmprospătezi imaginea, şi apoi continuă tot cu ochii închişi.
  10. Aşează-te pe un scaun confortabil şi încearcă să stai cât mai mult timp nemişcat. Da, ştiu, pare floare la ureche, dar ai să te dumireşti repede că nu e chiar aşa uşor de pus în practică. Este important să nu te mişti şi să nu-ţi laşi nici muşchii să aibă reacţii involuntare. Cu exerciţiu vei putea ajunge să faci asta chiar şi pentru 15 minute, iar beneficiile nu sunt legate doar de creşterea puterii de concentrare, ci şi de relaxarea completă a corpului şi a minţii.

Exersând în fiecare zi timp de 10-15 minute vei observa rezultatele în scurt timp, iar pe termen lung nu doar munca ta va avea de câştigat, ci mintea care va rămâne mult mai uşor antrenată şi focusată.

Share this article
Ți-a placut povestea? Ajută-ne și promoveaz-o pe social media
read
next
promoted
articles
loading...

Abonează-te la newsletter-ul LIFE.RO