Căutare

Share this article

Puţini sunt oamenii care nu se topesc din picioare de poftă când aud de dulciuri sau atunci când dau cu ochii de ele. Puţini sunt şi cei care rezistă să nu mănânce ceva dulce în fiecare zi. Plăcerea gustului, boost-ul de energie, … devine aproape imposibil să ţi le refuzi, mai ales când sunt de multă vreme obişnuinţe în viaţa ta. De mai mulţi ani se dă însă o luptă între dorinţa de a mânca dulciuri şi toate informaţiile care arată cât de periculos este zahărul pentru organismul nostru. Iar zahărul în exces chiar este foarte periculos. Departe de acest aspect însă circulă şi foarte mituri despre dulciuri care nu au niciun fundament real, dar au intrat adânc în conştiinţa umană.

Mituri despre dulciuri – Dulciurile provoacă diabet

Diabetul este o afecţiune serioasă care, în lipsa unui regim alimentar foarte bine monitorizat şi, în cazurile grave, în lipsa medicaţiei, duce la probleme extrem de grave. Deşi de foarte mulţi ani circulă acest mit care susţine că diabetul apare în urma consumului de dulciuri, medicii spun că factorii ce duc la apariţia acestei boli sunt mult mai mulţi. Mâncatul dezorganizat şi hipercaloric, lipsa de odihnă, stresul, lipsa de activitate fizică, toate acestea cumulate creează contextul potrivit pentru apariţia diabetului. Mai mult, diabetul de tip II este asociat în cele mai multe cazuri cu supraponderabilitatea şi obezitatea, iar acestea nu sunt niciodată efectele doar ale consumului ridicat de dulciuri.

Sigur că este important pentru sănătatea noastră să nu exagerăm când vine vorba de mâncatul alimentelor dulci, dar este important să nu uităm că nu ele sunt cele care cauzează îmbolnăvirea, ci stilul de viaţă haotic şi nesănătos. Iar motivul pentru care pacienţii cu diabet trebuie să evite dulciurile este dat de faptul că zahărul se descompune rapid şi produce glucoză, cea vinovată de creşterea glicemiei.

Mituri despre dulciuri – Dulciurile provoacă apariţia cariilor

Nu dulciurile sunt cele care provoacă apariţia cariilor, ci acidul produs de bacteriile care, într-adevăr, se hrănesc cu zahăr. Acidul este cel care decalcifică şi demineralizează smalţul dinţilor. În acest fel structura lor este distrusă şi acest lucru duce la apariţia cariilor.

Aceleaşi bacterii se hrănesc însă şi cu carbohidraţi, iar aceştia pot proveni atât din produsele făinoase, cât şi din anumite legume sau fructe şi cereale integrale, aşa că nu este corect să învinovăţim doar dulciurile în acest caz. Sigur, soluţia nu este să eliminăm din alimentaţie tot ceea ce hrăneşte acidul ce duce la apariţia cariilor. Spălatul temeinic pe dinţi este cel care înlătură orice pericol în acest sens.

Mituri despre dulciuri – Zahărul alb este mai nociv decât cel brun

Toate tipurile de zahăr sunt la fel de lipsite de substanţe nutritive pentru organism şi au ceea ce se numeşte calorii goale, adică cele care pot favoriza îngrăşarea fără să îţi aducă niciun aport important. Mai mult, valoarea calorică este aceeaşi indiferent de tipul zahărului ales, diferenţa fiind dată de aromă. Zahărul brun trece prin aceleaşi etape de procesare ca şi cel alb, diferenţa fiind adusă de procesul final, când i se adaugă o parte din melasa adăugată în timpul procesării. Aceasta însă are prea puţine substanţe nutritive ca să poată fi considerată o variantă mai sănătoasă.

Sigur că dulciurile în exces pot face mult rău organismului. La fel putem spune şi despre prăjeli, fast-food sau orice aliment considerat nociv. Realitatea este că echilibrul este cheia într-un stil de viaţă sănătos, iar soluţia nu este să renunţăm la tot ceea ce este considerat că ne poate face rău, ci dacă ne plac dulciurile, de exemplu, să le consumăm cu moderaţie. Renunţarea definitivă la ele poate cauza frustrări mult mai periculoase decât consumul unei prăjituri sau a câtorva bucăţi de ciocolată într-o săptămână.

Un alt secret este să alegem dulciurile făcute în casă în detrimentul celor procesate. În acest fel controlăm mult mai bine ingredientele folosite şi inclusiv nivelul de zahăr adăugat. Multe dintre reţetele de dulciuri făcute în casă sunt excelente chiar şi cu mai puţin din cantitatea de zahăr sau miere recomandată.

Share this article
Ți-a placut povestea? Ajută-ne și promoveaz-o pe social media
read
next
promoted
articles
loading...

Abonează-te la newsletter-ul LIFE.RO