fbpx

Căutare

Share this article

Cum are grijă România de tinerii ei? Țara noastră se află pe locul 41 din 49 în topul Rainbow Europe de anul acesta în ceea ce privește drepturile comunității LGBTQI+. În spatele nostru mai sunt doar țări precum Rusia, Belarus, Polonia, Turcia sau Azerbaijan. Iar dacă în Grecia, Letonia, Lituania, Serbia, Slovacia sau Slovenia se construiesc legi pentru apărarea minorităților LGBTQI+ și se fac pași înspre un mediu sănătos și sigur pentru toată lumea, la noi lucrurile încă sunt departe. 

În ciuda eforturilor făcute de societatea civilă, IKEA România a făcut un studiu care ne arată că 58% dintre tinerii LGBTQI+ din cele patru capitale din Europa de Sud-Est analizate (București, Belgrad, Ljubljana și Zagreb) își ascund parțial orientarea sexuală, iar 12% o ascund complet. Și, din nefericire, Bucureștiul îi forțează pe mai bine de 33% din tinerii acestei comunități să aleagă să nu împărtășească niciodată această informație cu nimeni. 

Mai mult decât atât, studiul IKEA România ne spune și că peste 90% dintre tinerii LGBTQI+ bucureșteni nu se simt pe deplin acceptați în casele lor după ce-și recunosc orientarea sexuală față de membrii familiei. Și susțin că cel mai des întâmpină semne subtile și non-verbale (precum rușinea membrilor familiei și o atmosferă generală apăsătoare) care sunt considerate mai greu de gestionat decât agresiunea verbală sau fizică „reală”.

Cum schimbăm asta? Cum îi ajutăm pe tinerii noștri să se simtă acceptați, apreciați și respectați? Am vorbit cu Violeta Neniță, Market Manager IKEA România, despre campania lor „Dragostea e mereu bine-venită” și despre cum încearcă să schimbe în bine societatea de la noi:

Violeta, povestește-ne puțin despre campania „Dragostea e mereu bine-venită”

La IKEA considerăm că fiecare are dreptul la un loc pe care îl poate numi acasă – care să reprezinte mai mult decât patru pereți și un acoperiș deasupra capului. Acesta ar trebui să fie, de asemenea, un loc al siguranței, al apartenenței și al acceptării. Anul acesta, pentru a marca Ziua Internațională împotriva Homofobiei, Transfobiei și Bifobiei, care a fost pe 17 mai, am lansat #Dragostea e mereu bine-venită – o campanie cu impact social menită să sprijine cât mai mulți oameni, să creeze case și comunități pline de compasiune, incluzive, care să permită o viață mai bună pentru comunitatea LGBTQI+.

Voi vă propuneți prin această campanie, să îi ajutați pe cei din comunitatea LGBTQI+ să cunoască sentimentul de „bun-venit tuturor” în special în propriile lor case sau familii. Care crezi că sunt cele mai importante lucruri de care au nevoie pentru a simți asta?

În prezent, multe persoane LGBTQI+ simt că nu se pot exprima cu adevărat din cauza discriminării și a presiunii sociale sau culturale. Tocmai din acest motiv, considerăm că incluziunea este cel mai important element pentru ca toată lumea să se simtă bine-venită, mereu. Considerăm important să creăm un mediu în care fiecare este apreciat, respectat și susținut pentru ceea ce este, indiferent de orientarea sexuală sau identitatea de gen. Iar noi suntem de părere că toate acestea, ar trebui să înceapă de acasă, locul în care fiecare să poată fi cu adevărat propria persoană și unde să fie înconjurat de sentimente pozitive. 

IKEA
Campania IKEA România „Dragostea e mereu bine-venită”

IKEA a realizat un studiu în întreaga regiune a Europei de Sud-Est care arată în ce măsură se simt acceptați cei din comunitatea LGBTQI+, dar și greutățile pe care le-au înfruntat în societatea românească. Care au fost rezultatele acestuia?

Conform acestui studiu, o proporție semnificativă, 58%, a tinerilor LGBTQI+ din cele patru capitale din Europa de Sud-Est analizate (București, Belgrad, Ljubljana și Zagreb) își ascund parțial orientarea sexuală, iar 12% o ascund complet. Bucureștiul iese cu adevărat în evidență, fiindcă 33% din comunitate alege să nu împărtășească niciodată această informație cu nimeni. 

Unul dintre cele mai interesante rezultate este faptul că peste 90% dintre tinerii LGBTQI+ bucureșteni nu se simt pe deplin acceptați în casele lor după ce-și recunosc orientarea sexuală față de membrii familiei.

Tinerii LGBTQI+ care experimentează lipsa de acceptare acasă susțin că cel mai des întâmpină semne subtile și non-verbale (precum rușinea membrilor familiei și o atmosferă generală apăsătoare) care sunt considerate mai greu de gestionat decât agresiunea verbală sau fizică „reală”. 

Dar s-au schimbat lucrurile în ultimii 5-10 ani?

Încă din 2017, am lansat un plan global de incluziune LGBTQI+ care are ca scop crearea unui mediu de lucru incluziv pentru membrii acestei comunități care a fost aplicat în toate țările și regiunile în care activează Grupul Ingka. Am început să colaborăm cu multiple organizații și experți pentru a crește gradul de conștientizare față de situația LGBTQI+ în România, dar și pentru a asigura o formare continuă a angajaților noștri. În prezent, suntem mândri de faptul că prin campanii, colaborări și altele, am reușit să ajungem într-un punct în care toți colegii și clienții noștri știu exact obiectivele și valorile IKEA.

Cum încearcă, mai precis, IKEA să ajute?

Din 2020, ne-am implicat chiar mai mult în crearea unui plan global de egalitate aplicat atât angajaților IKEA, practicilor din mediul de afaceri, cât și societății.  

Acest plan, reprezintă angajamentul nostru de a lua o poziție fermă pentru egalitatea tuturor pe care să o reflectăm în tot ceea ce facem. Acesta stabilește câteva moduri prin care noi, în calitate de angajator, putem reflecta diversitatea comunităților în care trăim, indiferent dacă vorbim despre abilitățile fizice și mentale, vârstă, naționalitate/etnie/rasă, orientarea sexuală sau identitatea de gen.

În acest an, celebrarea IDAHOT, pentru noi, reprezintă susținerea unei lumi mai corecte și mai egale, fără homofobie, transfobie și bifobie. Înseamnă, de asemenea, celebrarea unui mediu de lucru incluziv, în care toți colegii noștri LGBTQI+ se simt bine-veniți, respectați și apreciați exact pentru ceea ce sunt. În același timp, facem tot posibilul pentru a demonstra tuturor celor care interacționează cu brandul IKEA că nu tolerăm nicio formă de discriminare, hărțuire sau ostilitate.

„Dragostea e mereu bine-venită”
Campania IKEA România „Dragostea e mereu bine-venită”

De ce credeți că este nevoie în societatea românească pentru ca lucrurile să se schimbe… și să putem lupta, cu adevărat, împotriva homofobiei, transfobiei și bifobiei?

IKEA România, susține corectitudinea, egalitatea de șanse și drepturile omului,  indiferent de orientarea sexuală și identitatea de gen. Planul nostru global de incluziune LGBTQI+ reprezintă îndrumare și o sursă de inspirație pentru liderii din țara noastră pentru a putea susține o agendă de incluziune LGBTQI+ și pentru a milita pentru o societate mai tolerantă. 

Credem cu tărie că o schimbare adevărată poate avea loc doar dacă ea începe în interiorul organizației după care sunt realizate acțiuni publice. După aceasta, poate începe o colaborare de succes cu alte companii, organizații și cu publicul care generează o schimbare reală a percepției generale și pentru a contribui la o societate mai tolerantă și mai incluzivă. 

Voi aveți o procedură internă pentru a lupta împotriva acestor discriminări?

Ne-am propus să respectăm drepturile omului în toate operațiunile noastre, atât pe plan intern, cât și extern. Politica Grupului Ingka este foarte clară în ceea ce privește drepturile omului și egalitatea care sunt în concordanță cu valorile noastre. 

Câteva dintre acțiunile pe care le realizăm sunt: includerea unui curs de formare în domeniul diversității și incluziunii pentru fiecare angajat nou, pregătirea atelierelor de lucru recurente cu experți pe această temă, mai mult, am lansat o Linie telefonică disponibilă pentru angajați 24/7 pentru a raporta orice tip de discriminare sau hărțuire. 

Nu în ultimul rând, încurajăm toți angajații noștri să-și aleagă propriile uniforme pentru a avea șansa de a se exprima, fără a se simți judecați.

Și, ultima întrebare, care este mesajul vostru pentru comunitatea LGBTQI+?

În primul rând, vrem să le spunem tuturor că sunt întotdeauna bineveniți! Am pregătit de-a lungul anilor multiple acțiuni prin care vrem să ne arătăm sprijinul față de comunitatea LGBTQI+, iar anul acesta câteva dintre acestea sunt arborarea steagului curcubeu în fața magazinelor noastre, crearea unui simbol universal de bun-venit care poate fi descărcat de pe site-ul nostru și împărtășit cu grupul de prieteni al fiecăruia.

De asemenea, am creat o secțiune specială pe site-ul nostru unde oricine poate accesa câteva sfaturi cu privire la cele mai bune modalități de a-și arăta sprijinul față de comunitatea LGBTQI+. Ca atare, invităm pe toată lumea să ni se alăture în eforturile de a crea o societate mai tolerantă și mai primitoare, în care #Dragostea este mereu bine-venită.

Share this article
Ți-a placut povestea? Ajută-ne și promoveaz-o pe social media
read
next

Abonează-te la newsletter-ul LIFE.RO