fbpx

Căutare

Share this article

Natalia Frol și Arseny Burlakov, cuplul din spatele magazinelor Berezka, s-au întâlnit în urmă cu opt ani, când Arseny a venit în România, cu gândul de a dezvolta rețeaua pe care o crease împreună cu mama, mătușa, unchiul și verii lui, împreună cu care plecase din Siberia și se stabilise în Varna, Bulgaria.

Mai departe, ceea ce părea toată lumea să știe, au aflat și ei: că pot avea o viață împreună.

Acum, după șocul unui război care a zguduit bătrânul continent, Natalia și Arseny încearcă să revină la viața și planurile lor, iar în curând urmează să deschidă câte un magazin în Dubai și în Cipru.

Cum v-a afectat afacerea Berezka această perioadă a războiului ruso-ucrainean și cum ați schimbat voi strategia de business?

Arseny Burlakov: Noi nu am schimbat nimic. De mai multă vreme noi aduceam produse din mai multe țări: Georgia, Armenia, Moldova, Ucraina, Belarus, precum și Rusia, desigur. Avem producători în Germania, de la care aducem salamuri, de exemplu. Din Spania aducem vinuri și cașcavaluri. Iar acum suntem în proces de căutare a unor produse din Polonia.

Pe scurt, noi nu vindem produse rusești, noi vindem calitate. E bine că din Rusia vin mulți producători buni, dar nu sunt singurii cu care lucrăm.

Natalia Frol: O să aducem mai multe din Lituania. De fapt, specificul nostru este legat de produse de calitate produse într-o zonă culturală slavă. Și atunci, o să întrebi tu, de ce aducem din Germania produse? Noi nu aducem produse tradiționale nemțești, ci produse făcute de ruși imigranți, care s-au stabilit acolo de foarte mulți ani, au deschis fabrici în care produc după rețetele cu care au venit din Rusia. Pe de altă parte, noi, pentru că nu putem aduce din Rusia anumite produse, mezeluri, lactate, care nu au certificare conform regulilor UE, aducem din Germania.

Și de ce ați intrat cu Spania?

Natalia Frol: Lucrăm de puțină vreme cu ei, iar primul transport de acolo a venit acum, în ianuarie. Ei sunt specializați foarte bine pe conserve din pește și pe vinuri. Pește nu am adus încă, dar am adus produse lactate și vin, într-un lot de probă, fiindcă am realizat că este foarte greu să lucrezi cu piața de acolo, fiindcă ei reacționează foarte greu, până îți răspund la un email, până îți trimit o ofertă trece luna. (râde)

Arseny Burlakov: Cred că toți oamenii care stau lângă mare au acest ritm. (râde)

Natalia Frol: Dincolo de aceste neajunsuri însă au produse de calitate și noi vrem să ne concentrăm pe această strategie, a produselor foarte bune. În principiu, Rusia, Ucraina, Lituania, fostele țări CSI, lor le place să mănânce bine. Lăsând la o parte acum, pentru câteva minute conflictul armat, trebuie să îți spun că, dacă mergi în Rusia, oriunde, nu doar în orașele mari, vei vedea că poți mânca foarte bine, și accesibil. Acum câteva luni am fost la Moscova și am ajuns la un fel de fast-food, unde am mâncat clătite cu icre roșii sau somon. (râde) Și la prețuri foarte bune.

Specificul nostru este mai degrabă de pește, în toate felurile de ambalare: conserve, congelat, icre și așa mai departe. Avem tot felul de delicatese.

Citește și: Cum se naște dorința de a ajuta în sufletul unui copil de 15 ani? Taisia Țurcan, translator voluntar în Gara de Nord: „Simt că acolo sunt frații și surorile mele. Trebuie să-i ajut și pe ei, așa cum m-ar ajuta și ei pe mine”

De ce ați început voi acest business, Berezka. Cum a pornit?

Arseny Burlakov: Eu, cu mama și cu familia ei, am plecat din Rusia în urmă cu 15 ani, din Tomsk, un oraș din Siberia. Simțeam deja de atunci că puterea devine sufocantă, că nu mai exista libertate. Puțin câte puțin, de la an la an, vedeam cum se schimbă în mai rău lucrurile. Un protest cu 500.000 de oameni în Balotnaia, o piață din Moscova, a fost spart, oamenii arestați. Iar acum sunt în închisoare. În plus, se spune acum că doar 15.000 de oameni sunt acuzați că au ieșit la protest împotriva războiului, dar adevărul nu are cum să fie așa, ar însemna foarte puțin față de câți oameni cred eu că se împotrivesc pe față acestui conflict în care sunt implicate Rusia și Ucraina. Dar cumva este de înțeles cifra, când vorbim de regimul din Rusia, fiindcă orice om care ar ieși în piață ar fi arestat pe loc și închis sau amendat. Iar asta se întâmplă deja de 20 de ani. În fiecare zi, în fiecare an puterea a făcut ce trebuie pentru a descuraja orice opoziție. i-a dresat pe oameni să tacă, să se împace și să le fie bine unde sunt acum, să nu afle că se poate și altfel.

Așadar, acum 15 ani mama, unchiul, mătușa mea și verii mei, 13 persoane, am decis să vindem ce aveam acolo și să venim spre Bulgaria. Tata și mama erau despărțiți, așa că tata a rămas în Rusia. Mama și toată familia noastră erau profesori: mama preda limba și literature rusă, mătușa mea, profesoară de numismatică, bunica profesoară de fizică, bunicul preda șah.

Am ajuns în Bulgaria, la Varna, am cumpărat o casă și de restul am plătit prima marfă cu care am deschis magazinul de familie, cu care am început afacerea. Iar acolo lucra toată familia: eu aduceam marfa din depozit, unchiul vindea, mama era acasă.

Dar nu-ți imagina că am plecat cu planul în buzunar. Știam că vom reuși să facem ceva, toți aveam capul pe umeri, deci nu s-ar fi putut altfel. Știam că în Varna trăiesc 60.000 de ruși, aveam un punct bun de plecare. Dar jumătate de an ne-am frământat să găsim ce să facem mai departe, așa încât să funcționeze.

Și de-aici până la ditamai rețeaua de magazine Berezka e drum lung. Cum ați făcut?

Arseny Burlakov: Săptămâna asta vom deschide primul magazin în Dubai, iar săptămâna viitoare voi fi în Cipru, fiindcă în câteva luni plănuim să deschidem și acolo un magazin.

Dar niciodată nu am făcut planuri minuțioase. Regula noastră de dezvoltare a fost legată de clienți, care veneau și ne spuneau: de ce nu deschideți și acolo? Apoi ne făceam un pic planul și încercam. La fel am ajuns în România. Prin Serbia, de fapt. Am ajuns în Serbia, ne-am uitat un pic în dreapta și am văzut această țară, dincolo de frontieră. (râde)

Natalia Frol: Noi suntem foarte liberi; am văzut un spațiu, am calculat repede în minte câți oameni au trecut pe-acolo și într-o oră am luat decizia. (râde)

Cum v-ați cunoscut voi?

Arseny Burlakov: După vreo șapte sau opt ani, cât am stat în Bulgaria, am decis să explorez și alte țări. Așa am ajuns în Serbia, iar mai departe, cum ziceam, în România, la București.

Natalia Frol: Eu eram studentă, urma să termin Facultatea de Litere, secția rusă-engleză, eram într-o relație, munceam, făceam traduceri, mă ocupam de un băruleț, dar ce se așeza în fața mea era un viitor cam lipsit de dinamism. Nu-mi place să stau, la calculator, la birou, nu-mi place deloc. Și m-am gândit serios la ce urma pentru mine.

Exact atunci a venit un anunț care suna așa: rețea de magazine rusești, caută manager regional în București.

Aveam 24 de ani și mi-am zis că este exact ce-mi trebuia. Am făcut repede un cv, am pus o poză și l-am trimis.

Arseny Burlakov: Dada, a fost și poza acolo. (râde)

Natalia Frol: Mă sună cineva după o oră și-mi cere un CV în limba rusă. L-am tradus și l-am trimis din nou. Și mi-au spus că a doua zi urma să vină în București.

Ne-am întâlnit a doua zi în București, iar a treia zi am început să muncim. (râde)

Voi doi v-ați întâlnit?

Natalia Frol: Nu noi.

Arseny Burlakov: Eu eram în Sofia atunci. Dar ne-am întâlnit apoi.

Natalia Frol: Da, cam într-o lună am început să căutăm spații în oraș, eu nu știam prea bine Bucureștiul, așa că l-am luat la pas. Așa am găsit magazinul din bulevardul Mihalache. (râde) E cel mai bun magazin din toată rețeaua. Eu l-am ales.

Apoi a venit și Arseny și a devenit evident pentru toată lumea că munca noastră avea să se transforme și în altceva. Toată lumea s-a prins de asta, doar că nu ne-a spus nimeni. (râde)

Arseny Burlakov: Exact, de ce să așteptăm? Trăim prezentul!

Berezka ce înseamnă?

Natalia Frol: Berezka înseamnă mesteacănul și este simbolul Rusiei.

Arseny Burlakov: În Rusia, în Moscova, a existat un magazin, în timpul Uniunii Sovietice, Berezka. Era un loc al delicateselor, unde nu plăteai niciodată cu ruble, ci doar cu valută. Nu știe multă lume acest detaliu, dar ce am vrut noi era să imprimăm acest simbol: un loc al delicateselor foarte prețioase.

Ne-am gândit mult la cum să se numească magazinul din România, fiindcă rusesc nu avea o rezonanță foarte bună în România, după regimul comunist. Așa că i-am zis magazin slav.

V-ați îmbogățit?

Natalia Frol: Nu ne-am îmbogățit, doar ne-am făcut viața mai frumoasă.

Arseny Burlakov: Eu aș zice că ne-am îmbogățit. Nu avem yacht, dar cred că suntem bine.

Natalia Frol: Depinde la ce te gândești când zici bogăție. Nu avem mașină de milioane, nu avem case de milioane, ne luăm bilete de avion tot la low-cost, căutăm variantele cele mai ieftine, fiindcă așa ne-am obișnuit. la fel și la haine. În continuare luăm carne de la mama.

Arseny Burlakov: Noi ne-am dorit să fim o familie cu colegii noștri, și ei să se simtă bine în această afacere. Și ne-am asigurat că au condițiile, salariile și ceea ce-și doresc să se simtă bine și să rămână alături de noi.

Natalia Frol: Lucrăm împreună, ștergem praful, aranjăm marfa, ne consultăm pe strategii, or când facem toate astea împreună cu ei, cu colegii noștri, ei se simt altfel.

Dar acest context al războiului a schimbat reacțiile clienților voștri?

Arseny Burlakov: Au fost câțiva, da.

Natalia Frol: Pe rețelele de socializare am anunțat când au venit controalele, fără a încerca să ne plângem, dar am simțit că este o informație ce trebuie spusă. Controalele la magazinele noastre nu sunt ceva neobișnuit, mi se pare o măsură bună, dar în acest context mi s-a părut exagerat și mai degrabă punitiv.

Oricum, din 24 februarie noi am trăit într-un stres, cu telefonul în mână, încercând să-mi dau seama încotro să o iau, cum să reacționez, ce să fac, cum să le explic oamenilor că noi nu suntem de acord cu războiul, că suntem împotrivă, să nu ne înțeleagă greșit. Nu știam dacă să scoatem „rusesc” din numele magazinului sau nu. Chiar nu știam ce să facem mai departe. Acum ne-am mai liniștit, dar acele zile au fost cumplite.

Arseny Burlakov: Da, iar asta s-a întâmplat dintr-un motiv simplu: clienții noștri sunt oameni foarte inteligenți și înțeleg că nu suntem cu nimic vinovați. Noi vorbim despre asta, am vorbit cu oamenii, am spus din start nu! războiului.

Natalia Frol: Avem încredere în clienții noștri că am format oameni inteligenți care vor să cumpere ceva bun.

read
next

Abonează-te la newsletter-ul LIFE.RO