Căutare

Share this article

Andreea Mogoșanu s-a născut artistă. Atunci când era mică și-a dorit ca mai toți copiii să aibă o meserie clasică și a vrut să devină chirurg. Însă, la foarte scurt timp și-a dat seama că lumea creativității o atrage prea mult ca să îi mai poată spune stop. Părinții i-au fost alături, iar ea a urmat un liceu de arte și apoi o facultate de profil. A lucrat mult timp ca Art Director și, în cele din urmă și-a găsit locul în lumea bijuteriilor.

Dar ce înseamnă să ai un business în acest domeniu? Cât de mare este interesul oamenilor către bijuteriile semnate de un artist local? Există oamenii care le văd ca pe niște investiții? Și cât de afectată a fost această zonă de business de pandemia de coronavirus? Am vorbit despre toate acestea cu Andreea Mogoșanu, de la Moogu.

Andreea Mogoșanu, când ți-ai descoperit pasiunea pentru bijuterii? Cum ai ajuns la ea și cât de mult te-a ajutat experiența pe care o aveai în alte domenii creative?

Latura creativă există în fiecare dintre noi, iar ceea ce face diferența între hobby și profesie, constă în exersarea și cultivarea acesteia. În ceea ce mă privește, am manifestat încă din primii ani de viață o aplecare înspre frumos, iar părinții mei, observând acest lucru, m-au încurajat să îmi dezvolt această pasiune, astfel încât să ajung să o transform în profesie.

Andreea Mogoșanu (Moogu): Cred că asta este cel mai important atunci când îți alegi cariera, să îți placă îndeajuns de mult ceea ce faci, încât să simți că te-ai născut pentru lucrul respectiv.

Faptul că am urmat un liceu de arte și ulterior o facultate de profil a contribuit în mod cert la formarea mea ca artist, în sensul conturării unei identități clare. După terminarea studiilor universitare am lucrat ca Art Director câțiva ani buni, etapă în care m-am familiarizat cu aspectele practice ale muncii de birou, cu deadline-uri, cu brief-uri etc.

Nu mi-aș fi imaginat atunci că voi deveni antreprenor, însă iată că succesul fiecărei noi colecții de bijuterii a venit însoțit de noi provocări și de ridicarea din ce în ce mai mult a ștachetei. Din toate punctele de vedere, faptul că în prezent MOOGU reunește nu mai puțin de cinci linii permanente de bijuterii, de la ready-to-wear și fine jewellery, până la creația custom-made, se datorează atât pregătirii constante în ceea ce privește latura artistică și manufactură, cât și a flerului și a intuiției de business dobândite pe parcurs.

Andreea Mogoșanu (Moogu)

Ce visai să faci atunci când ai intrat la Facultatea de Arte Decorative şi Design?

Mi-am dorit mereu ca rezultatul muncii mele să lase o amprentă, să aibă un impact, să fie ținut minte. Iar arta bijuteriei, mi-a oferit ceva în plus: certitudinea că rezultatul procesului meu de lucru va dăinui o viață.

Dar ai știut mereu că vrei să faci asta sau ai avut și tu planurile clasice … doctor, pompier, balerină?

Cred că toți am avut planuri clasice când eram copii, eu, de exemplu, mă visam chirurg

Îmi spuneai că ai lucrat o foarte bună perioadă ca Art Director, cum s-a purtat lumea publicității cu tine?

Perioada în care am lucrat ca Art Director a fost plină de învățăminte și extrem de folositoare din foarte multe puncte de vedere. În primul rând, m-a ajutat să îmi organizez foarte bine programul și să îmi concentrez eforturile într-o direcție productivă. Apoi, a contribuit din plin la conturarea capitalului de încredere și la deprinderea disciplinii aferente unui program de lucru. Ca în orice alt domeniu de activitate, important este cum te integrezi tu în mediul respectiv și cum răspunzi la rigorile impuse. Pentru mine această perioadă a venit ca o „mănușă”, dovadă că și în prezent lucrez la proiecte de grafică. Tot ceea ce înseamnă identitate vizuală MOOGU, de la cover-urile colecțiilor și până la layout-urile de promovare, este realizat integral de mine.

Dar cum ai ajuns să lucrezi în această zonă?

Foarte simplu: mi-a plăcut mereu latura vizuală și mi-a plăcut să spun povești. Ca Art Director le așezam pe hârtie, iar în prezent, ca designer de bijuterie, le ofer și o formă palpabilă. Povești purtabile.

Și care este cea mai importantă lecție pe care ai învățat-o în tot acest timp?

Cred că cea mai importantă lecție este aceea că pentru a face performanță și pentru a putea excela cu adevărat în profesie, trebuie să investești în permanență. În tine, în educarea și în formarea profesională, în oamenii cu care lucrezi, în echipamentele de lucru, în prezența în mediile potrivite, în imagine, în dezvoltarea relației cu clienții, în îmbunătățirea serviciilor etc.

Andreea Mogoșanu (Moogu)

Mai ții minte cine a fost prima persoană care ți-a spus că ai talent în zona aceasta, care te-a încurajat să mergi mai departe către domeniile creative?

Nu cred că a fost vorba neapărat de o persoană. Familia m-a încurajat și m-a susținut necondiționat dintotdeauna, iar pentru asta sunt profund recunoscătoare. Cu toate acestea, un artist este pur și simplu, îl recunoști după abilitățile și după înclinațiile sale.

Andreea Mogoșanu (Moogu): Nu trebuie să îți spună nimeni că ai talent. Se vede cu ochiul liber. Tu trebuie doar să ai încredere și să îți urmezi drumul, făcând cât poți de bine ceea ce îți place.

Dar prima bijuterie … a fost vreuna care te-a marcat și ți-a rămas în minte?

O pereche spectaculoasă de cercei care ulterior nu mi s-a mai părut atât de grozavă deoarece am reușit să îmi creez singură un model „groundbreaking”. De la acel model a început practic aventura în lumea bijuteriilor.

Și prima bijuterie pe care ai făcut-o, mai știi care a fost și pentru cine?

Bineînțeles, este o bijuterie pe care o păstrez în colecția mea personală, alături de toate piesele care au marcat începutul brandului MOOGU. Prima pereche de cercei statement pe care am realizat-o în plexiglas mi s-a părut o perioadă lungă de timp ca fiind cel mai cool accesoriu de purtat în mediul urban. Și la momentul cu pricina, chiar așa era. Pentru că era ușor de modelat și la îndemână, puteai face aproape orice din plexiglas. Iar faptul că era și un material neconvențional în design-ul de bijuterie, făcea ca lucrurile să fie și mai interesante.

Povestește-mi puțin despre Moogu …

MOOGU a luat ființă în anul 2013 ca un brand de bijuterie contemporană de autor, primele colecții tematice fiind extrem de conceptuale din punct de vedere al designului, dar și al materialelor folosite. Trebuia să le cunoști foarte bine povestea pentru a le putea înțelege semnificația. Și, de asemenea, trebuia să interacționezi cu ele ca să îți dai seama de particularitățile texturilor. Experiența nu putea fi completă decât în momentul în care aveai disponibilitatea de a le privi, de a le asculta povestea și de a le atinge. Iar atunci îți dădeai seama că nu sunt doar bijuterii, ci forme de artă purtabilă. Ceva aparte, ce nu se găsește în alte magazine și nici nu vor fi purtate pe stradă de alte sute de personae.

În primii ani am lucrat foarte mult în argint, deprinzând tehnici aparte în cadrul cursurilor de specializare urmate atât în București la Școala de Bijuterie Contemporană „Assamblage”, cât și la Alchimia School, în Florența. Însă pe măsură ce am dezvoltat și alte laturi creative, impulsionată desigur de feedback-urile clienților și de succesul colecțiilor lansate, aurul a devenit metalul preferat, acesta fiind și cel pe care înregistrez cel mai mare număr de comenzi.

Andreea Mogoșanu (Moogu): MOOGU înseamnă bijuterie contemporană, ready-to-wear, concept fine jewellery, bridal jewellery, baby jewellery, linii cărora li se adaugă colecțiile capsulă.

În prezent, MOOGU dedică o bună parte din activitate creațiilor custom-made pentru care sunt realizate proiecte 3D unice. Aceasta este zona care mă provoacă cel mai mult din punct de vedere creativ și care îmi aduce cele mai mari satisfacții deoarece este vorba despre materializarea dorințelor și a visurilor celor care trec pragul showroom-ului și care dincolo de toate, au încredere să îmi împărtășească aspecte foarte personale. Este ca și cum m-ar invita în viețile lor pentru a scrie un capitol. Iar asta este în egală măsură o responsabilitate imensă și o onoare.

Andreea Mogoșanu (Moogu)
Andreea Mogoșanu lucrând la bijuteriile Moogu

Pentru cine sunt bijuteriile tale? Ce au ele special?

Întotdeauna bijuteriile MOOGU au o poveste și o energie extrem de bună. Acestea sunt primele lucruri pe care le remarcă clienții în momentul în care interacționează cu ele. Mai ales cuplurile care aleg să comande verighete, îmi scriu că acestea le-au purtat noroc în ziua nunții și că le-au dat o stare de bine. Faptul că sunt realizate manual în atelier, cu o atenție deosebită pentru fiecare detaliu, contează enorm. Este o diferență care se vede și se simte. Niciodată un produs de serie nu va avea aceeași „personalitate” ca unul în ediție limitată sau unicat. Cât despre „profilul” clientului, acesta e reprezentat de educația pentru calitate și tot ceea ce înseamnă diferit.

Crezi că în România se conturează un public pentru astfel de bijuterii speciale? Poate unul colecționar?

Cu siguranță, da, însă este un drum lung pe care noi, creatorii de bijuterie, trebuie să-l parcurgem pentru educarea publicului. Procentul celor care sunt colecționari de bijuterie este destul de mic, dar în creștere.

Trei întrebări importante pentru cititoarele noastre

Câte bijuterii trebuie să aibă o femeie în ziua de azi?

Oricâte îi sunt necesare și îi face plăcere

Poate să nu aibă nicio bijuterie, dacă stilul și preferințele o poziționează în zona ultra-minimalistă. Important este ca indiferent de numărul bijuteriilor din colecție, acestea să fie purtate cât mai des cu putință pentru că doar în felul acesta prind viață și transmit mai departe povestea. Dacă pui preț pe calitate, merită să investești în bijuterii din aur cu pietre prețioase cu ajutorul cărora să poți accesoriza atât o ținută de birou, cât și una relaxată de week-end sau una elegantă pentru o ieșire în oraș sau pentru un eveniment special.

Cum ar trebui să și le asorteze?

Deja de câțiva ani buni în arealul bijuteriei nu mai există reguli clare și faux-pas-uri majore. Personalitatea purtătoarei este cea care dictează „regulile” de asortare.

Ca recomandare orientativă totuși, bijuteriile ar trebui folosite fie ca accent în ținută – pentru a întregi și completa un look, fie ca punct de interes – pentru a atrage atenția asupra unui atu al siluetei.

 

View this post on Instagram

 

We are working on something awesome! COMING SOON… #newcollection https://moogustore.com/ #moogujewellery #monograms

A post shared by MOOGU ® (@moogujewellery) on

Și când prea mult este prea mult?

Atunci când aspectul general este prea încărcat și trimite cu gândul la un pom de Crăciun

Lumea bijuteriilor și pandemia de coronavirus

Te invit să vorbim puțin despre perioada complicată cauzată de pandemia de coronavirus. Cât de mult te-a afectat?

Din punct de vedere al business-ului, în perioada pandemiei a trebuit să iau toate măsurile necesare de protecție și de prevenție, atât pentru angajați, cât și pentru clienți, ceea ce s-a tradus prin mutarea întregii activități comerciale în zona de online și prin închiderea atelierului și a showroom-ului. Așa cum era de așteptat, am înregistrat o scădere a comenzilor și am fost nevoiți să operăm exclusiv cu piesele pe care le aveam în stoc, nemaiputând să producem altele.

Pe de altă parte, însă, toată această perioadă s-a dovedit extrem de productivă sub aspect creativ. Am lucrat intens la design-ul pieselor unei noi colecții de monograme care va fi lansată în scurt timp, am pus la punct o serie de colaborări surpriză și am fost extrem de atentă la aria de interes a clienților, certificându-mi astfel faptul că direcția în care am pornit este cea corectă.

Andreea Mogoșanu (Moogu): Piesele concept fine jewellery întotdeauna vor avea întâietate în preferințele oamenilor deoarece reprezintă investiții.

Cât de mare a fost impactul în zona de business?

Impactul a fost unul major ca în majoritatea business-urilor, însă din fericire lucrurile s-au echilibrat treptat. Pierderile în vânzări sunt semnificative, mai ales în zona verighetelor și a inelelor de logodnă, acesta fiind segmentul în care aveam cele mai multe comenzi în lunile de primăvară și vară, însă am înregistrat un interes din ce în ce mai crescut pentru piesele minimaliste din aur și pentru colierele cu zodii din colecția We Are Infinite.

Cum te-ai adaptat la noul context? Ai făcut ceva special pentru a nu-ți pierde clienții în această perioadă?

În primul rând, am menținut o comunicare constantă cu clienții, însă nu neapărat în scop comercial, ci mai mult educativ, informativ, inspirațional. Este foarte important ca în această perioada (încă) dificilă, clienții să simtă că ești alături de ei, că îți dorești să contribui la starea lor de bine, fără a exista nicio condiționare referitoare la cumpărare. Apoi, prin intermediul conturilor de social media, le-am dezvăluit preview-uri din noile colecții aflate în pregătire, asigurându-i astfel că suntem activi și că de abia așteptăm să revenim la atelier pentru a materializa toate ideile creative. De asemenea, am conceput și campanii promo speciale, așa cum a fost de exemplu cea pentru ziua de 1 iunie, ocazie cu care am oferit discount-uri la cerceii pentru nou-născuți din colecția babyMOG.

Spune-mi sincer, te-ai gândit vreodată, în toată această perioadă, să renunți la Moogu?

În niciun caz. MOOGU este un business pe care l-am ridicat de la zero, prin forțe proprii și într-o perioadă complicată din punct de vedere economic. Dacă nu aș fi crezut în visul meu, nu aș mai fi pornit pe drumul antreprenoriatului. În plus, niciodată nu am gândit în termeni de probleme, ci de soluții. Am deplină convingere că și de această dată le voi găsi pe cele mai inspirate. Deja pe unele le-am și pus în aplicare.

Și la final, Andreea Mogoșanu, este ceva ce te-a învățat această perioadă? Ceva ce vei păstra și în viitor?

Cred că unul dintre lucrurile pe care cu toții l-am învățat în această perioadă, sau pe care ar fi trebuit să îl învățăm, este să fim mai atenți la alegerile pe care le facem. Și totodată să nu lăsăm pe mai târziu ceea ce putem face azi.

read
next
promoted
articles
loading...

Abonează-te la newsletter-ul LIFE.RO