Drinks
Bucureştiul are peste 50 de magazine de vinuri şi wine baruri
În Capitală există un total de circa 50 de wine baruri şi shopuri, unele dedicate în exclusivitate vinurilor, iar altele care oferă pe lângă acestea şi produse complementare.
Răzvan Avram
|Reading time: 3 mins
În Capitală există un total de circa 50 de wine baruri şi shopuri, unele dedicate în exclusivitate vinurilor, iar altele care oferă pe lângă acestea şi produse complementare.
Răzvan Avram
|Reading time: 3 mins
Share this article

An de an, în peisajul bucureştean apar anual 2-3 noi magazine specializate de vinuri sau wine baruri menite să completeze harta deja conturată cu preponderenţă în ultimii cinci ani. Astfel că, în acest moment, în Capitală există un total de circa 50 de wine baruri şi shopuri, unele dedicate în exclusivitate vinurilor, iar altele care oferă pe lângă acestea şi produse complementare, fie că este vorba despre delicatese, produse de panificaţie sau cadouri.

O creştere semnificativă a wine barurilor şi shopurilor se simte şi în alte oraşe ale ţării, precum Timişoara sau Cluj-Napoca, unde şi consumul de vin este pe măsură.

Această tentinta confirmă încă o dată creşterea interesului şi a gradului de educare al consumatorilor în ceea ce priveşte vinul, în special cel românesc, dar şi cel din import. În ultimii ani, datorită acestui fenomen, pe piaţă din România au apărut şi tot mai multe crame, de regulă active pe segmentul premium. Iar principala lor piaţă de desfacere sunt magazinele specializate şi localurile HoReCa.

Magazinele specializate sunt cele care oferă cea mai mare varietate de vinuri din diferite ţări ale lumii, având în portofoliu vinuri din diferite soiuri de struguri, vinificate în diferite stiluri. Vinurile sunt aranjate pe rafturi prin prezentarea acestora pe ţări, zone viticole, culoare sau chiar nivel de preţ.

Atmosfera din interiorul unui magazin şi filozofia acestuia fac diferenţa între o experienţă sterilă şi una confortabilă de cumpărături. Selecţia de vinuri, temperatura de păstrare a acestora şi interacţiunea cu personalul calificat sunt trei avantaje importante pe care aceste locuri le oferă prin comparaţie cu marile lanţuri de supermarketuri şi hipermarketuri”, spune Alina Iancu, fondator CrameRomania.ro şi ReVino.ro.

O selecţie atentă, chiar dacă mai redusă de vinuri, poate fi mai putin intimidantă pentru un cumpărător aflat în proces de alegere a unui vin. Unele magazine au o abordare selectivă, astfel că au în portofoliu cu preponderenţă vinuri de la crame mici. De altfel, o mare parte dintre magazinele specializate nu vând mărci comerciale, mai ales dacă sunt disponibile în alta parte în apropiere sau în supermarketuri.

Ospitalitatea şi experienţa comerciantului sau ale vanzătorului din magazin pot face diferenţa. Acesta se poate angaja într-o conversaţie pentru a afla gusturile cumpărătorului, motivul pentru care doreşte să cumpere vinul şi bugetul pe care îl are disponibil, astfel că în final să poată face recomandarea potrivită.

Ponderea vinurilor româneşti în totalul ofertei din aceste magazine depăşeşte 60%, soiurile autohtone fiind tot mai solicitate şi apreciate. Criteriile principale în alegerea unui vin sunt culoarea (alb, roşu sau roze), iar apoi conţinutul de zaharuri (seci, demiseci, demidulci sau dulci), sau soiul de strugure.

Degustările de vinuri în magazinele specializate şi wine baruri sunt un element diferenţiator.

Degustările de vinuri au loc din ce în ce mai des în România, mai ales atunci când cramele îşi lansează branduri sau vinuri noi. Degustările sunt anunţate de cramă şi de magazine prin canalele online de comunicare. De cele mai multe ori, wine barurile vând vinurile şi pentru a fi luate acasă, iar preţul acestora este redus cu 15-25% faţă de cel din meniu.

Pasionaţii şi persoanele curioase să descopere vinurile se pot bucură de acestea inclusiv servite la pahar în cât mai multe zone ale Bucureştiului. Cele mai ofertante zone sunt Centrul Vechi, Floreasca şi Dorobanţi, acestea fiind adevărate poluri de restaurante, cafenele şi baruri. Preţurile vinurilor servite la pahar diferă în funcţie de tipul de vin, dar şi de zona în care sunt amplasate magazinele sau wine barurile. Astfel, vinurile albe servite la pahar au preţuri cuprinse între 15-30 lei/150ml, iar vinurile roşii se regăsesc la preţuri între 15-40 lei/150ml. Vinurile învechite sau produse prin anumite metode de vinificaţie, pot ajunge şi la preţuri între 50-80 lei/150 ml.

Pentru promovarea vinurilor şi a turismului viticol din România, Alina Iancu a dezvoltat proiectele CrameRomania.ro (singură baza de date bilingvă – română şi engleză – a cramelor din România), ReVino.ro (agregator de tip Trip Advisor al cramelor şi magazinelor specializate de vinuri – vinoteci şi bistrouri – din România) şi ReVino Bucharest Wine Fair (salon anual de vinuri şi turism viticol).

Drinks
Share this article