Auto
Cea mai veche mașină românească nu este Dacia. Cine a creat primul automobil 100% românesc
Dacia, mândria țării noastre în materie de automobile, nu este cea mai veche mașină românească. Primul automobil sută la sută românesc a apărut la Reșița, în anul 1945, în fabricile…
Cristina Bucur
|Reading time: 3 mins
Foto: Malaxa 1C
Dacia, mândria țării noastre în materie de automobile, nu este cea mai veche mașină românească. Primul automobil sută la sută românesc a apărut la Reșița, în anul 1945, în fabricile…
Cristina Bucur
|Reading time: 3 mins
Share this article

Dacia, mândria țării noastre în materie de automobile, nu este cea mai veche mașină românească. Primul automobil sută la sută românesc a apărut la Reșița, în anul 1945, în fabricile celebrului industriaș și inginer român, Nicolae Malaxa, al cărei nume îl și poartă.

Cine e Nicolae Malaxa, cel care a creat cea mai veche mașină românească

Nicolae Malaxa a fost unul dintre cei mai importanți industriași ai României în perioada interbelică. În numai 12 ani, uzinele sale s-au transformat dintr-un atelier de reparat material rulant într-un adevărat concern industrial, unul dintre cele mai mari de pe continent. În aceste uzine ale lui Nicoale Malaxa a apărut și cea mai veche mașină românească, în 1945.

Însă până la crearea acestui automobil sută la sută românesc, Nicolae Malaxa, absolvent al Politehnicii din Karlsruhe, Germania, s-a făcut remarcat prin producția de locomotive. Astfel, în 1928 a apărut din fabricile sale prima locomotive cu abur, care îi purta numele.  În 1933, în timp ce economia mondială se confruntă cu o criză economică uriașă, uzina “Malaxa” scotea pe piață locomotiva cu numărul 100. Pe lângă producerea de locomotive, Malaxa mai avea și o fabrică de țevi de oțel fără sudură sau o fabrică de muniții de artilerie.

Inginerul român a implementat în România industriilede aparataj pentru material rulant, motoare Diesel, transmisii mecanice pentru automotoare, tuburi de oțel fără sudură, locomotive Diesel pentru CFR, aparatură optică.

Malaxa 1C  – cea mai veche mașină românească

În fabricile lui Nicoale Malaxa a apărut și cea mai veche mașină românească, proiectul fiind  făcut de un grup de ingineri și tehnicieni de la uzinele A.S.A.M. și Malaxa din București și IAR din Brașov, conduși de ing. Petre Carp.

Despre automobilul Malaxa se spune că avea un design frumos, era încăpător, confortabil, dar și elegant. Mașina putea prinde maxim 120 km pe oră și în ea puteau merge șase persoane.

Caracteristicile automobilului Malaxa

Malaxa 1C, așa cum era denumirea oficială a mașinii, avea un motor cu trei cilindri în stea, cu răcire forţată cu aer, capabil să dezvolte 30 de cai putere (potrivit măsurătorilor din acea perioadă).

Automobilul Malaxa avea un motor de 80 kg, iar ansamblul cu diferenţialul şi cutia de viteze ajungea la 150 kg.

“Pentru a asigura răcirea motorului, între plafon şi acoperiş era lăsat un spaţiu pentru canalizarea aerului necesar. Aerul era captat din faţă, de deasupra parbrizului şi era canalizat prin acoperişul cu pereţi dubli, cu ajutorul unui ventilator, care îl absorbea, dirijând o parte peste cilindri, iar restul la carburator”, scrie auto-bild.ro.

Aceeași sursă precizează că cea mai veche mașină românească avea caroseria sub o formă aerodinamică, foarte elegantă, cu portbagajul în partea din faţă, sub capotă, unde se află şi roată de rezervă. Prinderea caroseriei pe şasiu se făcea prin tampoane de cauciuc. Consumul de benzină era de 10 l/100 km.

Între 1947 și 1947 s-au produs circa 800 de astfel de mașini, producția fiind oprită când rușii au hotărât să mute linia de asamblare în URSS. Legenda spune că liderul comunist Leonid Brejnev, transportat fiind cu un automobil Malaxa, a fost impresionat de calitățile acestuia, cerând mutarea uzinei din Reșița la Podgorye.

Auto
Share this article