Business StoriesFashionLife Stories
Business StoriesFashionLife Stories
Ceasurile românești Optimef se întorc după aproape 40 de ani. Care este povestea lor?
Andreea Toma
|Reading time: 7 mins
Share this article

După aproape 40 de ani de la lansarea lor, Ceasurile Optimef revin pe piața din România, de data aceasta cu un concept nou pe care îl găsim de curând chiar la MoMa  – asta chiar este o super realizare pentru produsele românești.  Ceasurile sunt parte din expoziția și e-muzeul ,,100 de obiecte de design românesc”, prima arhivă istorică a designului din România ultimului secol. Le poți vedea la MATER, din 24 octombrie până pe 4 noiembrie, împreună cu toate obiectele care povestesc despre noi, despre evoluția noastră, de la perioada agrară, la cea interbelică și industrializă, până azi.

Dar care este povestea lor? Haideți să le cunoaștem împreună în interviul de mai jos, realizat împreună cu cei doi oameni care au renăscut brandul, Andrei Morariu și Bogdan Costea.

Povestea ceasurilor Optimef începe la fix

Care este povestea pe care încerca să spună ceasurile Optimef la lansarea lor în 1979?

Optimef se lansa în anul 1979, fiind o colaborare între fabrica Mecanică Fină București și Optel, un producător american de ecrane cu cristale lichide (LCD). Optimef își propunea să dea ora exactă românilor în încercarea de a ține pasul cu evoluțiile tehnice, dar și cu moda anilor 70.  După cum spunea reclama lui de la acea vreme, era un ceas modern, precis, fiabil.

Cum s-a schimbat ea de-a lungul timpului? Și care este povestea pe care încearcă să o spună astăzi … la aproape 40 de ani distanță?

La aproape 40 de ani de la lansarea inițială, am reinventat Optimef în creații minimaliste, dar întotdeauna cu un twist. Este modul în care dorim să aducem un omagiu industriei orologere din România, capabilă cândva să producă ceasuri cu un design relevant chiar și pentru zilele noastre. Optimef reflectă estetica anilor 70-80 și ne atrage atenția că România era capabilă să producă lucruri cool înainte chiar de a ști ce înseamnă cool.

Are România o istorie în ceea ce privește această industrie?

Chiar dacă are o istorie scurtă de aproximativ 20 de ani, industria orologeră din România a produs câteva milioane de ceasuri. Cel mai cunoscut brand a fost Orex,  care însă în anii ‘90 a dispărut pe fondul scăderii vânzărilor odată cu intrarea pe piață a altor brand-uri străine.

Cu cine se lupta Optimef în anii ’70-80’ și cu ce branduri se luptă astăzi?

În anii de început Optimef se lupta doar cu Ceaușescu care nu își dorea un ceas cu LCD, lucru care în final a dus la apariția Cromef și apoi Orex în anul 1985. Azi, Optimef încearcă să își facă loc în nișa ceasurilor de design și ne place să credem că odată cu lansarea pe dezeen.com și de curând la MoMA, Optimef se luptă cu brand-uri străine consacrate.

 Cum a reînceput povestea Optimef … cum se renaște (nu se reînvie) un brand în România.

Cum v-ați decis să renașteți povestea acestui brand?

Ne-am dorit foarte mult ca pasiunea noastră comună pentru design să se concretizeze într-un produs care să poată fi executat în serie și de care să se bucure cât mai mulți oameni. Observasem că în România existau foarte multe idei bune în zona creativă, însă foarte puține se concretizau într-un produs de serie cu valoare comercială. Eram descurajați de posibilitățile de producție de pe plan local așa că zeci de desene cu scaune, mese și lămpi au rămas doar la faza de concept. Căutam să lansăm ceva într-o zonă mai puțin exploatată în România, astfel am ajuns la ceasuri, în anul 2014 nemaiexistând niciun brand românesc pe piață.

Cum ați aflat de Optimef?

Întrebându-ne ce s-a întâmplat cu industria orologeră din România am dat de Optimef. Fiind primul brand lansat ni s-a părut natural sa fie și primul brand relansat. Bineînțeles, există o responsabilitate sporită atunci când decizi să te atingi de ceva vechi în comparație cu a lansa un brand nou, însă am acceptat cu entuziasm această provocare. Am tratat încă de la început relansarea Optimef ca pe o renaștere nu ca pe o continuare a vechiului brand.

Și cât de complicat este să renaști un brand în România? Care sunt pașii de urmat?

Nu e complicat însă necesită timp și o condiție: ca acel brand să nu mai fie deținut de cineva. Primul și cel mai important pas este înregistrarea lui la OSIM.

Apropo … de unde pasiunea pentru ceasuri? Și ce fel de ceasuri?

Suntem în primul rând pasionați de orice obiect frumos, cu un design onest și care spune o poveste.

Am aflat de la cei doi cum a apărut pasiunea pentru ceasuri. În cazul lui Bogdan pasiunea pentru ceasuri a început concomitent cu lansarea Dezeen Watch Store unde a descoperit o nișă de ceasuri create de arhitecți si designeri contemporani. Iar Andrei și-a cultivat pasiunea pentru ceasuri datorită sorei lui care este jurnalist specializat în orologerie și astfel a fost mereu în contact cu marile brand-uri internaționale.

Vă mândriți cu o colecție impresionantă de ceasuri? Câte aveți? Și care sunt vedetele colecției?

Nu avem o colecție impresionantă de ceasuri, dar toate sunt speciale. Vedetele colecției sunt:

  • Bogdan – un ceas Raketa din anii 60 care a aparținut bunicului său
  • Andrei – un ceas al designerului Michael Young

Optimef … niște cool românesc.

Ce înseamnă astăzi ceasurile Optimef?

Optimef este despre CURIOZITATE, PERSEVERENȚĂ și ONESTITATE, adică despre felul în care dorim să exploram diferite zone ale designului de produs, să perfecționăm modul în care realizăm aceste produse care să îmbine armonios frumusețea cu funcționalitatea și care să reflecte conceptul inițial fără a apela la artificii inutile de design sau mijloace manipulatoare de comunicare.

Cine le gândește conceptele / design-urile?

Design-ul este o muncă colaborativă între noi doi.

Unde se fabrică fiecare componentă?

Mecanismul este Miyota și vine din Japonia, carcasa, cadranul și sticla sunt este realizate în Shenzen, pielea pentru curele vine din Italia, iar asamblarea finală se face în Hong Kong.

Și cât de complex este procesul de la concept la vânzare?

Probabil acesta a fost cel mai greu proces din relansarea Optimef și unul pentru care școala sau experiențele noastre nu ne-au pregătit. Am mizat însă de la început pe unicitatea designului și calitatea produsului nostru pentru a facilita vânările. Acest lucru s-a întâmplat: la doar 5 luni de la lansarea Optimef era prezent pe Dezeen Watch Store, iar un an mai târziu se afla pe rafturile Muzeului de Artă Contemporană (MoMA) New York.

Optimef … Fărăzece: un design original care pune accent pe modul în care citim ora

Care este povestea din spatele primul model Optimef?

Fărăzece este primul model Optimef cu un design dictat de felul în care citim de fapt ora: „e fără cinci / e fără zece” – e felul firesc în care ne raportăm la curgerea timpului. Un detaliu care permite abaterea de la afișajul clasic printr-o distribuire originală a indecșilor pe cadran. Fărăzece marchează ora 12 cu un 0 și măsoară timpul descrescător spre următoarea oră după ce trece de jumătate. Simetria pe axa 0-30 oferă, în plus, un bun pretext de a începe o conversație. Aspectul clasic este tradus în limbaj contemporan prin linii simple si materiale de ultimă generație.

Cum v-a venit ideea?

Încă de când am hotărât să relansăm Optimef am vrut să dăm un twist românesc primului produs lansat. Am vrut ca primul obiect Optimef lansat să vorbească nu doar despre noi ca designeri ci și despre România. După foarte multe schițe și brainstorming-uri am ajuns la Fărăzece.

Și care este targetul pe care îl vizați cu acest model (și cu ceasurile Optimef în general)?

Ne adresăm oamenilor ca noi, oameni din industrii creative, pasionați de design și care sunt interesați de povestea pe care un obiect o spune dincolo sau prin design. În același timp mizăm și pe oamenii care nu poartă în general un ceas, dar care se identifică cu ideea unui brand românesc vechi, renăscut. Mizăm deci și pe nostalgie. Știm că un ceas nu mai este un obiect necesar in zilele noastre, însă poate fi o achiziție de statut și un detaliu stilistic esențial.

Iar la final, de ce să aleagă românii să poarte Optimef?

Pentru că în așa fel pot purta cu ei o bucățică de istorie și e important să ajute brand-uri mici și creativi din România.

De unde își pot cumpăra aceste ceasuri? Și care este prețul lor?

Online pe optimef.com, molecule-f.com, store.moma.org, qrator.com

Magazine București: Beans & Dots, Entrance

Magazin Iași: Pop Mon Art

Business StoriesFashionLife Stories
Share this article