Căutare

Share this article

Regizor şi scenarist, Cristi Puiu este unul dintre cele mai controversate personaje din cinematografia românească din ultimii 20 de ani. Admis la Şcoala Superioară de Arte Vizuale din Geneva, la secţia Pictură, a abandonat cursurile după un an pentru a le începe pe cele de film, în aceeaşi instituţie. Şi-a făcut debutul ca regizor în 2001, iar filmul de atunci a fost catalogat drept cel care a pornit noul val românesc din cinematografie. Contestat frecvent pentru duritatea şi libertatea cu care îşi expune ideile, regizorul este însă şi unul dintre cei mai de succes din perioada postrevoluţionară. Cele mai bune filme ale lui Cristi Puiu au primit elogii la scenă deschisă, în special printre criticii de peste hotare.

Cele mai bune filme ale lui Cristi Puiu – Malmkrog

Malmkrog este cel mai nou film regizat de Cristi Puiu şi cel mai profund al său, conform criticilor. De altfel, începutul anului i-a adus pentru cel de-al şaselea lungmetraj al său şi premiul pentru Cel mai bun regizor la secţiunea Encounters din cadrul Festivalului de la Berlin. Deşi nu este tocmai cel mai comod film de urmărit – are 200 de minute şi este plin de discuţii filosofice – Malmkrog a primit nu doar premiu la Berlinală, ci şi multiple laude din partea criticilor. Filmul de epocă este construit pe baza unui scenariu adaptat după Trei dialoguri despre sfârşitul istoriei universale, un text al filosofului rus Vladimir Soloviov, în jurul a 5 personaje ce trăiesc la începutul secolului XX, în Transilvania. Prezenţi la o petrecere organizată în preajma Crăciunului cei 5 se lansează în discuţii din ce în ce mai profunde şi mai tensionate, care spre final se vor întoarce împotriva lor. Se discută, printre altele, despre război, religie, bine şi rău, cultură sau morală. Filmul a fost descris de critici ca unul uriaş, o capodoperă intensă, de o seriozitate intimidantă, un film ce trebuie vizionat cu atenţie pentru a surprinde cât mai multe dintre nuanţele lui.

Premiul primit pentru Malmkrog este al doilea primit de Cristi Puiu la Berlin, după Ursul de Aur primit în 2014 pentru scurtmetrajul Un cartuș de Kent şi un pachet de cafea.

Cele mai bune filme ale lui Cristi Puiu – Moartea domnului Lăzărescu

Filmul din 2005 prezintă povestea unui pensionar ce se îmbolnăveşte şi are nevoie de îngrijiri medicale în noaptea în care are loc şi un accident rutier de proporţii. Plimbarea domnului Lăzărescu printre spitale, lipsa de atenţie a celor din jur şi lipsa de îngrijiri medicale în timp util duc la moartea acestuia. Inspirat dintr-un caz real petrecut în Dolj, dar şi din experienţele personale ale lui Cristi Puiu. Recenziile criticilor din străinătate au vorbit despre o peliculă magnifică, iar premiile primite vin să le sprijine: Un certain regard la Festivalul de la Cannes şi premiul special al juriului la Festivalul de la Chicago sunt doar 2 de pe lista lungă. Nici acesta însă nu este deloc un film uşor de dus deşi este prezentat drept tragicomedie. Pelicula a fost chiar folosită drept exemplu în presa de peste ocean, pe post de argument împotriva birocraţiei.

Cele mai bune filme ale lui Cristi Puiu – Sieranevada

Filmul din 2016 a fost propunerea României la Oscar pentru premiile din următorul an, însă nu a intrat pe lista scurtă a peliculelor selectate de membrii Academiei. A primit în schimb elogii repetate în presa străină, mai ales în timpul Festivalului de la Cannes, unde a fost selectat pentru competiţia oficială. În stilul deja consacrat, Cristi Puiu a făcut şi în acest caz un film de lungă durată şi care se trăieşte intens şi dă naştere unor mulţime de idei şi interpretări. Un parastas adună laolaltă, într-o zi friguroasă de ianuarie, oameni care teoretic au multe lucruri în comun, practic sunt însă extrem de diferiţi în trăiri şi comportament. Fiecare trăieşte în propria realitate, iar realităţile lor se confruntă în funcţie de sentimentele pe care le nutresc faţă de cei cu care intră în contact.

Cele mai bune filme ale lui Cristi Puiu – Marfa şi banii

Primul lungmetraj al lui Cristi Puiu, lansat în 2001, este considerat filmul care a dat startul noului val din cinematografia românească. Contestată din plin la apariţia sa, mai ales din cauza limbajului colorat folosit de personaje, pelicula a fost cea care a schimbat traiectoria pe care se blocase cinematografia autohtonă şi a lansat un curent nou, realist şi direct. Au contat, probabil, în felul în care s-au raportat ceilalţi la ea şi numeroasele premii internaţionale câştigate. Drumul unui puştan din Constanţa, dornic să se facă proprietar de butic în oraş, spre Bucureşti este presărat cu peripeţii care mai de care mai periculoase, dar şi cu o conştientizare a realităţii faptelor şi implicaţiilor acestora. Este, în acelaşi timp, un act de curaj al regizorului care a folosit pentru rolurile principale doar debutanţi, acum actori recunoscuţi: Dragoş Bucur, Alexandru Papadopol şi Ioana Flora, aleşi însă în urma unor preselecţii extrem de dure la care au participat 150 de tineri.

Share this article
Ți-a placut povestea? Ajută-ne și promoveaz-o pe social media
read
next
promoted
articles
loading...

Abonează-te la newsletter-ul LIFE.RO