Căutare

Share this article

În doar 10 ani, compania Fitbit, un startup hardware, s-a transformat într-o centrală tehnologică. Fiind un pionier în fabricarea trackerelor de sănătate și fitness, Fitbit a creat literalmente un fel de fitness – nebunie în întreaga lume. Dar care este secretul din spatele succesului acestui startup inovativ din San Francisco? A fost vorba de o călătorie lină sau, mai degrabă una asemănătoare unei experiențe într-un roller coaster?

Cum a fost fondată compania Fitbit?

Povestea Fitbit, asemenea altor startup-uri de succes, a pornit de la o idee inedită – folosirea senzorilor în dispozitive portabile mici. James Park și Eric Friedman au fost cei doi bărbați care au văzut potențialul transformării acestei idei într-un business, care a dus la crearea Fitbit în 2007.

Ei bine, nici unul dintre ei nu a avut experiență în procesul de fabricație. Însă s-au pus pe strâns bani și după ce au adunat 400 de mii de dolari au realizat că nici măcar o sumă atât de mare nu este suficientă. Așa că amândoi au decis să caute potențiali investitori prezentându-și ideea sub forma unei plăci de circuit plasată în interiorul unei cutii de lemn.

În decursul a zece ani, cutia de lemn cu circuit integrat a devenit o companie ce valorează 4 miliarde de dolari. Însă succesul nu a venit peste noapte. În această perioadă, compania a fost la un pas de a se desființa și nu o dată, nici de două ori, ci de șapte ori.

Cum a apărut primul dispozitiv Fitbit?

Pentru compania Fitbit, a reuși să adune primele precomenzi pentru produsele sale, nu a fost o sarcină dificilă. De fapt, la conferința TechCrunch 50 ce a avut loc pe data de 9 septembrie 2008, Fitbit a primit 2000 de precomenzi într-o singură zi. Acest lucru a depășit cu mult așteptările fondatorilor care sperau să plece de la acea conferință cu 50 de comenzi.

Provocarea cea mare, mai ales în cazul a doi oameni care nu aveau nici un pic de experiență în procesul de producție, a fost însăși onorarea comenzilor. Park și Friedman au petrecut aproape 3 luni în Asia făcând turul fabricilor, căutând materie primă și încercând să aducă produsul pe linia de producție. În curând au apărut primele probleme legate de tehnicitate și design, inclusiv cea legată de antenă. Într-un interviu, James Park declara:

„În camera mea de hotel mă gândeam la următorul lucru: Am terminat. Literalmente am luat o bucată de polistiren în care am introdus un circuit pentru a elimina problema antenei”.

Însă, în ciuda eșecului inițial de producție, Fitbit a reușit să lanseze primul tracker la finalul anului 2009. Au livrat aproximativ 5000 de exemplare direct către consumatori, ceea ce le-a adus o marjă bună de profit. Așa au mai primit 20 de mii de comenzi.

Descriind succesul inițial al companiei Fitbit, Park spunea: „a fost exact produsul potrivit la timpul potrivit și la prețul potrivit”.

Însă compania avea nevoie de mai multe fonduri pentru a produce. Cu chiu cu vai, cei doi fondatori au reușit să-l convingă pe investitorul de capital, Brad Field să-i sprijine.

Primul lor produs s-a numit Fitbit. Era un dispozitiv wireless, activat cu un detector de mișcare intern pentru a urmări activitatea fizică, somnul și numărul de calorii arse ale celui ce purta dispozitivul, în timpul zilei și noaptea. Era un dispozitiv clip-on, adică putea fi atașat la îmbrăcămintea utilizatorului.

Deși nu este un dispozitiv conectat la smartphone, stația sa de bază wireless sau unitatea de andocare îi permite să se sincronizeze cu un dispozitiv atunci când intră într-o rază de 10 metri. Dispozitivul vine cu un software de sincronizare care trebuie instalat de utilizatori pe Mac-ul sau PC-ul lor, astfel încât să poată transporta datele la portalul online Fitbit.

Controverse legate de compania Fitbit

Fitbit a avut un succes uriaș, dar nu fără a avea parte de probleme și controverse. La un moment dat, produsul Fitbit Force a fost restras de pe piață după ce mulți utilizatori (în jur de 10 mii) au raportat faptul că au suferit iritații de piele după ce au purtat tracker-ul.

Iritațiile pielii s-a speculat că ar fi fost cauzate de o reacție alergică la nichel. Produsele au fost chemate în fabrică și înlocuite cu noile Fitbit Charge și Charge HR despre care se spunea că nu au potențial iritant, deși mulți utilizatori s-au plâns și de acestea.

Următoarea controversă legată de compania Fitbit a fost legată de intimitate. Unul dintre principalele secrete ale succesului Fitbit este pagina sa web, unde utilizatorii își pot încărca informațiile despre activitatea fizică de pe dispozitiv și apoi le pot analiza și partaja. În 2011, aceasta a devenit o sursă de controverse, în principal din cauza setărilor implicite de partajare a activității site-ului. Deși utilizatorii aveau opțiunea de a face private informațiile legate de activitatea lor fizică, mulți dintre ei nu știau de asta. Astfel, unii utilizatori au introdus date legate de activitatea lor sexuală în cadrul programului de exerciții, fără a ști că informațiile lor private sunt disponibile publicului larg din cauza setărilor implicite de partajare a activității.

Fitbit a răspuns acestei crize, făcând aceste date private în mod implicit și, de asemenea, cerând motoarelor de căutare să elimine paginile de profil de utilizator indexate din bazele de date ale acestora.

Datele legate de sănătatea utilizatorilor înregistrate pe dispozitivele Fitbit nu sunt protejate în mod legal, spre deosebire de registrele medicale obișnuite. Acest lucru înseamnă că datele de pe dispozitivele Fitbit pot fi accesate de autoritățile competente în anumite situații. De fapt, datele Fitbit au fost deja folosite în instanță de mai multe ori.

În decembrie 2014, o antrenoare personală și-a făcut publice datele sale Fitbit pentru a demonstra că nu a fost capabilă să lucreze în urma unui accident. În 2016, datele de pe un Fitbit Surge au fost folosite în cazul unui atac sexual. Cazul s-a dovedit a fi fabricat și fals după analizarea datelor.

Utilizatorii Fitbit au avut un mare șoc în ianuarie 2016, atunci când au descoperit că le-au fost sparte conturile de niște hackeri cibernetici. Mai mult, aceștia din urmă au avut acces la programele zilnice și la detaliile legate de activitățile utilizatorilor.

Însă lista controverselor în care a fost implicată compania Fitbit este și mai lungă. În septembrie 2014, senatorul american, Schuman, a denumit Fitbit și alți trackeri de fitness ca fiind „coșmar de confidențialitate” și a cerut Comisiei federale a comerțului american să reglementeze astfel de dispozitive.

Fitbit a răspuns clarificând că nu vinde date terților. De asemenea, compania și-a clarificat politica de confidențialitate și a decis să angajeze firma de lobby – Heather Podesta + Partners, pentru a-i elucida pe parlamentari asupra dispozitivele de sănătate și fitness.

Discutia legală dintre Fitbit si Jawbone a fost una lungă și amară. În 2016, Comisia pentru comerț internațional a absolvit Fitbit de orice acuzație de deturnare a secretelor comerciale de la rivalul său, Jawbone. În 2017, cele două companii au ajuns și la un fel de înțelegere, creând speculații că bătălia legală s-a încheiat.

Însă, recent, procurorii americani au acuzat 6 actuali și foști angajați ai Fitbit că dețineau secrete comerciale furate din Jawbone. Se pare că angajații au primit secretele comerciale după ce au părăsit Jawbone. Totuși, aceste acuzații sunt împotriva persoanelor fizice și nu împotriva companiei Fitbit.

read
next

Abonează-te la newsletter-ul LIFE.RO