Căutare

Share this article

Vorbim foarte mult despre sistemul de educație românesc. Ne plângem că nu avem profesori dedicați, că nu avem condiții în școli sau că elevii nu se duc cu drag la școală. Și cu toate astea lucrurile par să nu se schimbe deloc. Nu încercăm să adaptăm sistemul de învățământ la nevoile elevilor din zilele de astăzi, avem aceiași oameni puși în pozițiile decizionale și aceleași discuții care apar atunci când suntem în pragul unor examene.

De ce se întâmplă asta? Și ce alte variante avem? În afară auzim despre un sistem de educație prin joc sau despre cunoștințe acumulate prin experiențe practice sau lucru în echipă. La noi, însă, predarea de la catedră pare să nu fie ușor de înlocuit. Cu mici excepții, evident. Iar ce fac cei de la PlaYouth este una dintre situațiile fericite din sistemul de educație de la noi. Ce încearcă aceștia să facă? Să adapteze învățarea la un sistem care să fie personalizat pe nevoile și pasiunile copiilor, în care să nu fie evaluați toți după aceleași standarde și la aceleași materii și la cursurile cărora copiii să vină cu drag, cu dor de joc și cu poftă de cunoaștere.

Cum reușesc? Am vorbit cu ei despre ce înseamnă PlaYouth, care este modul lor de a aborda învățarea și cât de mult s-au schimbat dorințele noilor generații atunci când vine vorba despre materiile pe care vor să le învețe.

Cum arată sistemul de educație de la noi?

Din experiența noastră, de foști elevi, sistemul de educație de la noi este unul care se bazează mult pe informație teoretică și mai puțin pe practică! La unele materii informațiile sunt foarte multe, neactualizate de mulți ani și prezentate într-un mod neatractiv. Majoritatea profesorilor știu ce să predea, dar nu și cum să predea. Desigur, există și exemple bune de școli, profesori dedicați și copii care merg cu drag la școală.

Și cum ar trebui să îl schimbăm pentru a fi adaptat la nevoile copiilor din ziua de azi?

Cei mici învață mult mai ușor prin experiențe practice, jocuri sau lucru în echipă. Credem mult în adoptarea unui sistem care să fie personalizat pe nevoile și pasiunile copiilor, să nu fie evaluați toți după aceleași standarde și la aceleași materii, dacă înclinațiile lor sunt doar pentru câteva dintre ele.

Care este relația pe care, în mod tradițional, o au părinții cu copiii lor și cum ar trebui ea schimbată?

Aici nu vrem să generalizăm, fiecare relație părinte-copil este una specială, fie ea tradițională sau modernă. Ce i-am încuraja, însă, pe părinți este să aibă mai multă încredere în copiii lor și în alegerile pe care aceștia le fac. Să le lase timp în program să facă ce simt ei pentru că atunci devin creativi și, cel mai important, să petreacă timp de calitate împreună, să facă activități prin care să se cunoască mai bine și să se apropie.

Pe vremea mea, cei mici erau duși să învețe anumite instrumente muzicale, să facă sport sau să învețe o limbă străină … voi aveți cu totul și cu totul alte activități, povestiți-mi puțin despre ele și despre cum le-ați ales?

Dacă la începuturile PlaYouth aveam un număr relativ mic de activități, printre care Astronomia, Origami și Bune Maniere, acum nici nu le mai putem număra pe degete 🙂

În prezent facem și Chimie Distractivă, Spray Painting, Grafică și Desen, Animație Stop Motion, Modelino, Slime, Fotografie și Robotică și Teatru de Improvizație. Credem că fiecare atelier este deosebit, mai ales că trainerii noștri sunt foarte pasionați de ceea ce fac și le transmit din energia lor și celor mici.

Cum le-am ales? La început le alegeam în funcție de prietenii sau cunoștințele pe care le aveam și care erau dispuși să țină activitățile la noi, însă acum ne orientăm către cele pe care le cer copiii, pe care ar vrea să le facă cei mici sau partenerii cu care colaborăm.

playouth

Cât de mult s-au schimbat alegerilor celor mici atunci când vine vorba despre activitățile extracuriculare pe care și le aleg?

Odată cu trecerea timpului și cu evoluția tehnologiei și a schimbărilor care se întâmplă la nivel național și global și alegerile activităților sunt diferite. Cei mici pot opta acum pentru ateliere clasice precum muzică, dans, pictură, dar și pentru activități mai nou apărute, cum ar fi slime-ul care nu exista „pe vremea noastră”.

Și le pot alege în funcție de pasiuni, dar și de cât de aproape sunt de casă sau de școală. Sunt atenți la multe detalii înainte să ajungă să se înscrie la un anumit curs și sunt foarte bine informați.

Chiar, le aleg ei sau părinții lor?

Ne place să credem că le aleg împreună însă, uneori, decizia este aproape în totalitate a părintelui. Dar cunoaștem și copii hotărâți care știu ce vor încă de la vârste mici, iar decizia le aparține.

Și care este cel mai important lucru pe care îl învață la PlaYouth?

Unul dintre cele mai importante lucruri pe care îl învață aici este că nu este nicio problemă dacă fac greșeli, este ceva normal într-un proces de învățare. Și mai învață să fie deschiși și să le comunice trainerilor orice. Noi le oferim contextul și spațiul unde să ne spună și ce emoții au, cum se simt și nu doar să ne asigurăm că învață niște abilități practice. Dezvoltarea emoțională este un lucru important pentru ei, lucru care nu este foarte încurajat sau abordat în învățământul clasic.

playouth

Cum s-a născut PlaYouth? Și care este misiunea voastră?

PlaYouth s-a născut din dorinţa de a aduce joaca şi bucuria în educaţia copiilor, dar și de a crea o legătură mai puternică între aceștia și părinţii lor. Îi încurajăm să-şi dezvolte sănătos relaţia părinte-copil. PlaYouth se gândește la copilărie ca la cea mai frumoasă perioadă a vieţii, fapt pentru care merită să păstrăm magia, distracţia, imaginaţia şi spiritul de explorator.

De ce credeți că este nevoie de un astfel de loc în România?

Educația non-formală este un plus pentru copiii și părinții din țara noastră. Este nevoie ca aceștia să își descopere pasiunile și să facă orice activitate cu plăcere. Vrem ca cei care ne trec pragul să petreacă timp de calitate și să fie atenți la ei, la emoțiile și gândurile lor, să iasă din starea de funcționare pe pilot automat.

Cum reușim să avem un sistem de educație în care profesorii să vină cu pasiune la catedră, elevii să iubească școala și părinții să fie interesați de sănătatea emoțională a micuților? Gabriela Manda reușește să le trezească curiozitatea elevilor din laboratorul de chimie

De unde găsiți trainerii care lucrează cu voi?

Avem deja o echipă de traineri pasionați cu care colaborăm. Sunt oameni pe care îi cunoaștem personal, oameni pe care i-am întâlnit la evenimente, în școli sau care ne-au contactat în Social Media și cu care am rezonat. Lucrăm doar cu oameni cu care simțim că suntem pe acceași lungime de undă, care iubesc ceea ce fac și iubesc copiii. Suntem mereu deschiși și la noi colaborări. Dacă cineva este interesat să țină activități cu copiii, pot completa formularul de pe site sau ne pot scrie pe pagina de Facebook. Abia așteptăm să ne facem prieteni noi!

read
next

Abonează-te la newsletter-ul LIFE.RO