Social Media
Cum poţi să îţi (mai) păstrezi intimitatea pe Facebook
Atunci când citeşti despre cum Cambridge Analytica a avut acces la nu mai puţin de 50 de milioane de useri Facebook, te gândeşti dacă mai poţi vorbi despre intimitate pe cea mai mare reţea de socializare. Cum ne putem proteja datele? Oare mai avem vreo altă variantă sau trebuie să ne închidem conturile?
Andreea Toma
|Reading time: 4 mins
Atunci când citeşti despre cum Cambridge Analytica a avut acces la nu mai puţin de 50 de milioane de useri Facebook, te gândeşti dacă mai poţi vorbi despre intimitate pe cea mai mare reţea de socializare. Cum ne putem proteja datele? Oare mai avem vreo altă variantă sau trebuie să ne închidem conturile?
Andreea Toma
|Reading time: 4 mins
Share this article

Atunci când citeşti despre cum Cambridge Analytica a avut acces la nu mai puţin de 50 de milioane de useri Facebook, te gândeşti dacă mai poţi vorbi despre intimitate pe cea mai mare reţea de socializare. Cum ne putem proteja datele? Oare mai avem vreo altă variantă sau trebuie să ne închidem conturile?

Data drives all we do (datele dictează tot ceea ce facem), acesta este moto-ul pe care îl foloseşte Cambridge Analytica. Şi exact lucrul acesta se pare l-au făcut. Problema este că informaţiile pe care le-au folosit în contexte cel puţin imorale (dacă nu ilegale), au dus, se pare, la manipularea rezultatelor alegerilor electorale din Statele Unite ale Americii pe care le-a câştigat Donald Trump. Cele peste 50 de milioane de profiluri pe care le-au obţinut Cambridge Analytica reprezintă aproximativ o treime din numărul utilizatorilor activi ai Facebook în America de Nord – aproape un sfert din potenţialii alegători americani de la vremea respectivă.

Cambridge Analytica este, în acest moment, anchetată atât în SUA – din cauza alegerilor electorale care s-au terminat cu victoria lui Trump, cât şi în UK – fiind acuzaţi că s-au implicat în referendumul pentru Brexit, din 2016. Şi acuzaţiile lor nu se termină aici – se vorbeşte despre legătura pe care o are compania cu Rusia, proaspătului preşedinte reales Vladimir Putin.

Cum au fost colectate aceste date?

Informaţiile erau obţinute cu ajutorul unei aplicaţii intitulate this is your digital life (aceasta este viaţa ta digitală), construită de Global Science Research a doctorul Aleksandr Kogan, profesor la Universitatea Cambridge. Compania aceasta în colaborare cu Cambridge Analytica, a plătit sute de mii de utilizatori să-şi facă un test personal şi să fie de acord ca datele lor să le fie colectate în scopuri academice. Foarte important de reţinut asta: în scopuri academice.

Problema apare acum: aplicaţia thisisyourdigitallife a cules, de fapt, nu doar informaţii despre aceşti useri, ci şi despre prietenii lor de pe Facebook. Ceea ce a condus la colectarea datelor a milioane de persoane.

Iar lucrurile nu se opresc aici. Aceste informaţii nu au mai rămas în scop academic, ci au fost folosit pentru manipula populaţia americană şi engleză (cel puţin, doar în aceste ţări sunt anchetaţi, dar cel mai probabil lucrurile nu se opresc aici).

Mai multe informaţii despre Cambridge Analytica puteţi să citiţi în anchetele The Guardian.

Şi atunci, ce putem face pentru a ne proteja?

Începem cu vestea bună: feature-ul folosit pentru a obţine aceste informaţiile de pe Facebook, nu se mai regăseşte pe platformă. Înainte de 2016, aplicaţia putea să îţi ceară permisiunea să acceseze automat nu doar datele personale, ci şi informaţiile despre prietenii tăi. Ceea ce a făcut posibil ca peste 300,000 de oameni să îşi facă un test de personalitate, dar în realitate să se colecteze date despre 150 de ori mai mulţi oameni.

Cu toate acestea, încă este posibil ca aplicaţiile să obţină incredibil de multe informaţii despre fiecare cont din aplicaţie. De cele mai multe ori, fără să ştii că le furnizezi. Aşa că, ai grijă ce postezi (la ce dai share, comment sau like). Dar şi cine are acces la toate aceste informaţii (dacă nu vrei să le vadă toată lumea, nu le face publice). Prezenţa de pe reţele sociale nu mai este doar pentru prieteni sau persoane dragi, este pentru toată lumea (inclusiv pentru cei de la departamentul de resursele umane). 

Pentru a-ţi proteja datelor de pe Facebook, verifică şi la ce aplicaţii oferi acces. Poţi face asta direct de aici. Vei ajunge în pagina în care vei vedea toate aplicaţiile pe care le foloseşti cu logare prin Facebook. Dacă nu recunoşti vreuna, atunci apasă pe X şi şterge-o imediat (astfel nu îi vei mai acorda informaţii despre contul tău).

Dacă vrei să mergi şi mai departe, poţi apăsa pe butonul de editare din dreptul fiecărei aplicaţii (simbolul de creion) pentru a vedea ce informaţii oferi fiecăreia dintre ele. Lăsând toate casetele bifate, Facebook ne spune că ne va ajuta ca experienţa noastră în reţea de socializare să fie una mult mai bună. Însă, nu pare să fie deloc chiar aşa. Deci, dacă nu vrei să le dai toate datele tale (precum data naşterii, descriere, religie, activităţi, înclinaţii politice, adresă mail sau lista de prieteni), le poţi debifa (recomand).

Iar dacă nu vrei să le dai niciun fel de informaţii, şterge-le pe toate. Sau, chiar închide-ţi contul de pe Facebook.

Ei bine, să-ţi ştergi contul de Facebook, nu este chiar atât de uşor de făcut. Facebook o să te pună să îţi dezactivezi contul – adică îţi ştergi numele şi poza. Însă, asta nu înseamnă că o să şteargă şi informaţiile pe care le au pe servele tale. Contul tău o să rămână undeva suspendat, aşteptând (trist că ai plecat) să te întorci la el.

Aşa că, dacă vrei cu adevărat să îţi ştergi contul, trebuie să accesezi această informaţie ascunsă într-un document ajutător de pe platformă. La click pe cel de-al doilea link de pe această pagină (let us know) vei ajunge în pagina reală în care poţi să îţi ştergi contul – adică aici.

După ce îţi vei pune parola şi vei confirma că nu eşti robot vei putea să îţi dezactivezi contul. Aştepţi două săptămâni şi apoi Facebook va începe procesul de 90 de zile pentru a-ţi şterge toate datele de pe site. Practic, în mai puţin de 4 luni vei reuşi să te eliberezi de Facebook. 

Social Media
Share this article