Căutare

Share this article

Tuturor ne plac ofertele. Nimeni nu dă înapoi de la a obţine un produs cât mai bun la un preţ cât mai atractiv. Dar vorba aceea, “e prea frumos ca să fie adevărat” se transformă mult prea des în realitate, iar la adăpostul negurii internetului este foarte simplu să ajungi victima unor tâlhari virtuali care dispar cu banii tăi reali. Este important să ştii cum să te ferești de înșelătorii în mediul online, aşa că am pus cap la cap câteva dintre cele mai frecvente metode de păcăleală pe internet şi felul în care te poţi proteja.

Vânzarea de produse care nu există sau sunt defecte

Achiziţionarea de produse sau servicii pe internet a devenit pentru mulţi dintre noi aproape la fel de firească precum mersul la magazin pentru pâine proaspătă sau lapte. Iar pandemia a accelerat şi mai mult acest fenomen, oamenii preferând să facă inclusiv cumpărăturile de alimente cu ajutorul magazinelor virtuale sau al aplicaţiilor pentru mobil.

Apetitul pentru cumpărături online i-a încurajat însă şi pe cei care obişnuiesc să câştige de pe urma naivităţii sau neatenţiei altora, prin urmare poţi găsi site-uri şi pagini de Facebook sau alte reţele sociale care promovează produse extrem de atractive, la preţuri fără concurenţă. Din păcate, mulţi dintre cei ce ajung să le comande află şi de ce nu au concurenţă: pentru că ori nu primesc nimic în schimb, ori primesc produse deteriorate sau de o calitate execrabilă.

În cazul site-urilor cu magazin online puteţi verifica destul de simplu dacă sunt de încredere sau nu. Orice astfel de magazin trebuie să folosească o conexiune securizată HTTPS. Apoi puteţi căuta să vedeţi data la care a fost înregistrat sau cine îi sunt proprietarii. Dacă lucrurile acestea vi se par prea complicate există servicii gratuite care le analizează în locul vostru, dar şi dacă are activităţi suspecte sau reclamaţii pentru înşelătorii online. Printre cele mai utilizate servicii de acest gen sunt: Scamadviser şi ScamFoo.

În cazul cumpărăturilor de pe diverse pagini de pe reţelele sociale lucrurile sunt un pic mai complicate. Cel mai simplu este să verifici review-urile, dar în multe dintre cazuri acestea sunt dezactivate tocmai pentru a acoperi mai bine înşelătoria. Acelaşi lucru este valabil şi în cazul comentariilor negative, care pot fi şterse şi chiar blocate. Cel mai bine este să dai o căutare în reţeaua respectivă după numele paginii şi să vezi dacă găseşti opinii despre el. În cazul cumpărăturilor făcute prin intermediul marketplace-urilor, site-urilor de anunţuri sau grupurilor specializate în vânzări este bine să verifici profilul celui de la care intenţionezi să cumperi şi să te asiguri că nu este vorba de un cont fals. În plus, poţi cere livrarea cu plata ramburs şi cu posibilitatea de a deschide coletul înainte.

Phishing-ul, atât de vechi şi cu atâtea feţe noi

În fiecare an, zeci de milioane de oameni sunt victimele unor înşelătorii de tip phishing. Acestea folosesc mail-uri, sms-uri, apeluri telefonice încheiate înainte să apuci să răspunzi, mesaje pe whatsapp sau prin intermediul diverselor site-uri de anunţuri pe care ai conturi, site-uri copiate după cele originale şi toate au acelaşi scop final: să faci tu direct plăţi pentru care nu vei primi nimic la schimb sau să îţi introduci datele personale şi de card pe care cei din spatele “afacerii” le copiază şi le folosesc ulterior.

Înainte de orice, nu uita că nimeni nu dă bani fără să obţină ceva în schimb. De ce ţi-ar oferi tocmai ţie această megaofertă? Apoi, dacă se încearcă să se pună presiune asupra ta – expiră acum, mai sunt doar 2 produse, este nevoie de datele tale personale pentru confirmare sau să reintroduci datele cardului la o comandă deja plasată – poţi fi aproape sigur că ai de-a face cu cineva care vrea să profite de pe urma ta. Graba este cea mai lejeră metodă de a ignora semnalele care în mod normal ţi-ar da de gândit.

Nu suna niciodată la apelurile ratate din străinătate, mai ales dacă nu ştii să ai pe cineva acolo şi nu suna nici la ofertele miraculoase primite prin sms-uri sau Whatsapp care îţi cer acest lucru ca să primeşti premiul nemaivăzut şi nemaiîntâlnit. În ambele situaţii ai mari şanse să te trezeşti cu o factură telefonică astronomică la finalul lunii.

Reguli de aur despre cum să te fereşti de înşelătorii în mediul online

Nu putem verifica totul mereu şi uneori suntem mult prea grăbiţi sau nerăbdători ca să mai avem răbdare. Există însă nişte reguli pe care este bine să le avem mereu în minte atunci când vrem să facem o achiziţie în mediul online.

  • Dacă e prea frumos ca să fie adevărat, cel mai probabil chiar aşa este. Mai bine să pierzi o ofertă avantajoasă decât să pierzi banii, nu?
  • Nu trimite copii după acte sau date personale necunoscuţilor, pe internet.
  • Alege metode securizate de plată.
  • Nu da curs invitaţiilor sau ofertelor primite pe email, mesagerie privată sau Whatsapp care îţi promit câştiguri facile sau credite cu aprobare garantată. Nu, nu ai nicio mătuşă de care nu ştiai şi care a decis să îţi lase o moştenire impresionantă, nici nu vrea să facă nimeni vreun super business cu tine doar pentru că pari simpatic şi nici nu îţi trimit supermarketurile sau agenţiile de turism vouchere cu zeci sau sute de euro doar pentru că ai tu mult noroc.
  • Verifică datele companiilor sau persoanelor de la care vrei să cumperi ceva. Orice companie respectabilă le are afişate cât mai vizibil.
  • Verifică eventualele oferte sau link-uri primite pe mail sau mesagerie şi pe site-urile reale ale companiilor. Dacă nu există acolo, sunt şanse majore ca link-ul primit să fie o înşelătorie foarte bine pusă la punct.
  • Evită să plăteşti în avans de pe site-uri neverificate sau de la persoane despre care nu ai prea multe informaţii.
  • O simplă căutare pe Google cu numele ofertei îţi poate scoate la suprafaţă cazuri de persoane înşelate în acest fel.
Share this article
Ți-a placut povestea? Ajută-ne și promoveaz-o pe social media
read
next
promoted
articles
loading...

Abonează-te la newsletter-ul LIFE.RO