Căutare

Share this article

Ultimele luni au dat foarte multe lucruri peste cap. A trebuit să învăţăm cum e cu distanţarea socială, să fim mult mai atenţi la normele de igienă, să jonglăm cu munca de acasă şi şcoala online, mulţi dintre noi. Unii au fost trimişi în şomaj tehnic, alţii şi-au pierdut locurile de muncă. Alţii încă se întreabă cum să-ți păstrezi jobul în pandemie. Aşa că am decis să vorbim cu un specialist în domeniu. Cristina Săvuică este Chief Happiness Officer la Lugera & Makler România, una dintre cele mai importante companii de HR de la noi.

Pandemia a schimbat multe lucruri, inclusiv piața muncii. Ce modificări ați observat în această zonă?

În primul rând, o mulţime de joburi au dispărut – companiile au fost nevoite să se reorganizeze, să micşoreze departamente sau chiar să le elimine cu totul. Tot ca o consecinţă firească, unele joburi au fost comasate. Totodată, procesele de recrutare au fost mutate, cel puţin parţial, în online. Pe de altă parte, o bună parte din procesele de recrutare au fost suspendate fără să avem un orizont de timp privind reluarea lor.

Înainte de pandemie pe de o parte angajatorii se plângeau că angajații nu sunt suficient de pregătiți sau dedicați, pe de altă parte angajații sau cei care își căutau un loc de muncă se plângeau de nivelul salariilor și de condițiile de muncă. Au rămas în picioare lucrurile acestea sau au început să se mai schimbe aşa-zisele pretenții?

Divergenţele între cele două părţi ale pieţei muncii vor fi permanente, indiferent de context. Acum apare şi dificultatea delimitării timpului (şi spaţiului) lucru/timp liber, lucrul de acasă este greu de gestionat din această perspectivă. Este important ca ambele părţi să definească nişte aşteptări realiste.

Ce joburi mai sunt în acest moment pe piață? Sau, mai bine spus, mai sunt joburi pe piață?

Se recrutează în continuare, în principal poziţii blue collars, poziţii în retail, poziţiile super specializate sunt în continuare deschise. În rest, aproape fiecare domeniu are angajări, dar în niciun caz la frecvenţa de la finalul anului trecut.

Care sunt problemele pe care le observați la interviurile de angajare?

Noi având deja experienţă consistentă cu interviurile online nu am întâmpinat dificultăţi. Bineînţeles că nu se poate muta procesul cu totul în online, dar ne-am sfătuit clienţii ca măcar o parte din acesta să se realizeze online, iar pentru unii dintre partenerii noştri a fost mai dificil.

Care sunt lucrurile de care ar trebui să țină cont cineva care caută un loc de muncă, fie că vorbim de cineva rămas șomer sau cineva care caută altceva?

În primul rând jobul trebuie să i se potrivească – nu 100%, dar dacă vizăm în procesul de recrutare un rol pentru care suntem la 50% din competenţele cerute şi dacă trecem (prin absurd) de procesul de selecţie, colaborarea nu va fi una de succes. Şi, bineînţeles, trebuie să ne placă jobul, să fie o plăcere să fim parte din echipa respectivă.

Din perspectiva specialistului în Resurse Umane, ce au de făcut cei care vor să își păstreze locul de muncă în perioadele acestea tulburi?

Organizaţiile se transformă acum, succesul va fi al celor care se adaptează rapid, rolurile se vor redefini, aşa că este important pentru angajaţi şi angajatori să fie într-un parteneriat în această perioadă în redefinirea conţinutului jobului. Frecvenţa unor responsabilităţi este mult scăzută sau eliminată cu totul, angajaţii trebuie să îşi găsească un nou set de responsabilităţi care să îi ajute să rămână relevanţi.

Cum să-ți păstrezi jobul în pandemie – Trebuie să ştii ce ai de făcut, dar şi că nu ţine totul doar de tine

Estimările specialiştilor arată că 1 din 4 oameni riscă să-i fie afectat locul de muncă de pandemie, fie prin reducerea veniturilor, fie chiar prin pierderea jobului cu totul. Este important ca fiecare dintre noi să conştientizeze că i se poate întâmpla şi lui şi că păstrarea locului de muncă depinde de foarte mulţi factori, obiectivi şi subiectivi. Pe lângă abilităţile profesionale şi, aşa cum spunea Cristina Săvuică mai sus, capacitatea de a stabili un nou set de responsabilităţi, de multe ori sunt luaţi în calcul şi factori precum vechimea în companie şi, de ce să nu recunoaştem, istoricul relaţional cu persoane din conducere. Este important să ştii să te diferenţiezi în mod pozitiv în firmă, să arăţi că te poţi adapta uşor la diferitele schimbări, să fii proactiv şi să arăţi că îţi doreşti să ajuţi compania pentru care lucrezi, că nu e doar un loc de muncă menit să-ţi asigure traiul.

read
next
promoted
articles
loading...

Abonează-te la newsletter-ul LIFE.RO