fbpx

Căutare

Share this article

Cum sunt creatorii de conținut din România văzuți de experții din Occident? Am vorbit despre asta cu Sonja Nisson și Sharon Tanton care lucrează ca freelancere în zona de conținut și dețin „School of Valuable Content”, un loc în care toți creatorii sunt invitați să-și găsească creativitatea, inspirația și structura de care au nevoie pentru ca ideile lor să se transforme într-un conținut valoros. Ce înseamnă asta? Le-am invitat pe cele două britanice la o discuție despre importanța conținutului și despre ce nevoie au oamenii atunci când vine vorba despre conținutul realizat de companii. Mai mult decât atât, le-am rugat să ne ofere o rețetă pentru cum ar trebui să arate o poveste de succes… te invităm să stai cu noi până la finalul interviului și o vei afla 😉

 Sonja Nisson și Sharon Tanton au început să lucreze cu mici creatori de conținut din Marea Britanie într-un mic pub local aflat la jumătatea distanței dintre casele lor. Și-au dorit să stea cât mai departe de atmosfera rigidă a unei săli de ședință, așa că au găsit un loc cu șemineu și ceai cald. Și, după scurt timp, un editor a venit la ele și le-a rugat să scrie prima carte despre content marketing din Marea Britanie.

Astăzi, Sonja Nisson și Sharon Tanton își fac timp să scrie. Organizează cursuri și retreat-uri. Au o școală de conținut. Iar Sharon scrie un roman. Spun că nu există niciodată contextul potrivit pentru a scrie, dar dacă îți face plăcere trebuie să îți faci timp pentru asta și chiar să-ți treci acest moment în calendar. Iar sfatul lor pentru toți cei care se gândesc să înceapă o mică afacere este să nu mai stea pe gânduri.

Luna aceasta trebuia să fiți în România pentru a susține masterclass-ul „From content to valuable content” în cadrul evenimentului WeContent. Ce știați despre România și despre modul în care folosesc afacerile de aici conținutul?

Sonja Nisson: Am fost în România pentru primele două ediții WeContent și am fost impresionată de public de fiecare dată. Am fost plăcut surprinsă de entuziasmul și de dorința lor de învățare, toți cei pe care i-am întâlnit voiau să se dezvolte și să câștige noi aptitudini. Mai mult decât atât, mulți dintre cei cu care am vorbit aveau propria afacere de conținut, pe lângă jobul lor normal – un blog, un podcast sau un canal de social media. Și, ce mi-a plăcut foarte mult, a fost să văd că, pe lângă scris, voiau să se dezvolte și în zona video sau audio. Există, fără doar și poate, un talent incredibil și un real spirit antreprenorial în România, ceea ce este fabulos. Abia aștept ca Sharon să cunoască, la rândul ei, acest public deosebit. 

În plus, studiul de caz din zona de content marketing care îmi este cel mai drag vine chiar din România. Este vorba despre compania UiPath.

Sonja Nisson
Sonja Nisson la WeContent

Ați început, într-un mic British pub local, să învățați grupuri mici de business owners și marketers cum să folosească content marketing-ul. Care a fost cea mai importantă lecție cu care voiați ca aceștia să plece de la întâlnirile voastre?

Voiam să înțeleagă că împărtășindu-și propria experiență printr-un conținut de calitate este cea mai importantă formă de a-ți promova afacerea. Să se concentreze pe ideea de a-și ajuta clienții, mai degrabă decât pe vânzare și, ulterior să găsească intuitiv o modalitate de a vinde mai mult și de a-și dezvolta afacerea. Voiam ca, prin cursurile noastre, aceștia să adopte o „marketing mantra” care s-ar traduce prin: ajută, nu vinde; arată, nu spune; vorbește, nu țipa.

Amândouă ați lucrat în zona de conținut timp de mulți ani. Ați creat conținut și strategie pentru afaceri B2B. Cum ați ajuns să aveți un British pub?

Din nefericire, nu era pub-ul nostru. Era un pub local care se afla la jumătatea distanței dintre casele noastre – cam la un minut distanță din fața ușii. Ne-am dorit un loc în care să facem cursurile care să fie cât mai departe de ideea plictisitoare a unui spațiu de birou, iar Fiona, proprietara barului ne-a oferit spațiul pentru după amiezele în care acesta oricum era mai mult gol. A fost o atmosferă foarte caldă și primitoare cu foc în șemineu și ceaiuri cremoase și delicioase. Puteți să citiți povestea pub-ului aici

Care este cel mai important sfat pentru femeile care vor să înceapă o afacere?

Go for it! Începe și vei învăța pe parcurs tot ce nu știi acum. Fii sigură de publicul pe care vrei să-l ajuți și pe ce vrei să vinzi și apucă-te de treabă. Învață ce vrei de la afacerea ta și de ce ai nevoie pentru a face cea mai bună treabă și fii hotărâtă să faci asta. Încearcă să faci bine cu banii folosiți. Crede în instinctele tale. Nu trebuie să fii perfecționistă, acțiunea imperfectă te va duce acolo. Cere ajutor atunci când ai nevoie. Investește în propriul tău site. Dar cel mai important sfat este primul. Dacă vrei să-ți pornești propria afacere, fă-o! Nu există niciodată un moment mai potrivit, există doar acum!

În 2012 un publisher v-a rugat să scrieți prima carte despre content marketing din Marea Britanie. Așa că ați scris Valuable Content Marketing cu speranța că această lectură o să ajute oamenii de business să gândească strategic atunci când vine vorba despre conținutul pe care îl folosesc. Cum a fost această experiență pentru voi?

Sharon Tanton: A fost lungă și pe alocuri dureroasă (râd), aproape ca o naștere. Dar asemenea acesteia, la final uiți de durere și ai vrea să o experimentezi din nou. Așa am și făcut, așa a apărut ediția a doua a cărții. 

Cea mai importantă lecție pe care am primit-o din perioada scrierii cărții a fost aceea de a ne face mereu timp pentru asta. Pentru a scrie o carte ai nevoie de timp de gândire și de scriere. Dar ne-am dat seama de asta doar atunci când vedeam că nu facem deloc progrese încercând să ne facem timp câteva minute între întâlnirile cu clienții. Atunci când ne-am dat seama că nu vom respecta deadline-urile, ne-am acordat o zi pe săptămână scrierii cărții. Am scris-o în cafenele și piscine și am făcut din această experiență una cât se poate de plăcută. 

Am învățat, de asemenea, să ne folosim de toate punctele noastre forte. Sonja este incredibilă atunci când vine vorba despre structură, iar mie scriitura propriu zisă îmi vine mai ușor. Iar o carte are nevoie de ambele lucruri care se completează perfect.

Și care a fost răspunsul pe care l-ați primit din partea cititorilor? 

Săptămâna trecută cineva din Nigeria ne-a trimis un podcast pe care l-a făcut despre cartea noastră. Ne-a plăcut la nebunie. Atunci când scrii o carte și împărtășești cu oamenii un conținut important, valoros, numai lucruri incredibile pot să se întâmple. De pildă, ne-a contactat cineva din Lanzarote să organizăm workshop-uri de content marketing pentru turiștii care aveau afaceri și voiau să aducă mai mulți oameni pe insulă. 

Sonja Nisson
Sonja Nisson și Sharon Tanton

Scrieți și astăzi? 

Sonja Nisson: Da! Scriem articole pentru newsletter-ul școlii noastre, dar și pentru afaceri independente. Ne ajutăm clienții să își creeze conținut și, ocazional, scriem pentru ei. Îi încurajăm în cadrul clubului nostru lunar de conținut și în cadrul retreat-urilor de scriere pe care le facem. Iar Sharon scrie acum un roman. Scrisul este totul pentru noi!

De unde vă găsiți timp și inspirație pentru toate acestea, de la clienți la masterclass-uri și chiar la romane?

Trebuie să-ți faci timp, mai degrabă decât să aștepți să ți-l găsești. Și este la fel și cu inspirația. Trebuie să-ți creezi condițiile care să te ajute, care să te inspire. Nu sta așteptând să-ți vină inspirația. Mișcă-te, desenează, ascultă muzică, înoată, du-te la cinema, întâlnește-te cu prietenii, citește o carte, fă sport. Fă orice îți face plăcere și te face să simți că trăiești. Inspirația o să vină negreșit.  

Cum ne facem timp pentru scris?

Ne punem în calendar timp pentru scris și oprim toate distracțiile. Este singura modalitate pentru a reuși să scrii cu succes pentru că ai nevoie de atenție și de concentrare. Nu poți face mai multe lucruri în același timp. 

De exemplu, noi facem sesiuni de scriere de două zile la care invităm și alți oameni pentru a ne concentra împreună. Organizăm un club lunar de scriere unde scriem, de obicei, articolele pentru blog și newsletter împreună cu toată lumea. Trebuie să-ți faci timp și să ai grijă de această perioadă, altfel nu vei reuși.

Ce sfat le-ați oferi antreprenorilor care acum își caută direcția de conținut pe care să o folosească în business-ul lor?

Concentrează-te pe client. Informează-te despre ce vor să afle. Care sunt întrebările la care și-ar dori să primească răspuns. Timpul pe care ți-l petreci ascultându-ți consumatorii nu este niciodată pierdut. Așa că, dacă aș fi la început de drum, mi-aș petrece timpul încercând să aflu exact ce vor oamenii cărora mă voi adresa. Ei întreabă și tu răspunzi, aceasta ar fi o gândire productivă pentru orice antreprenor care acum își caută direcția pentru conținut.

Cum poți scrie conținut care să genereze rezultate?

Începe cu de ce. Primul lucru pe care trebuie să îl faci este să știi care sunt rezultatele pe care ți le dorești. Fii clar în ceea ce vrei să spui și asupra mesajului pe care vrei să îl transmiți. Află exact cu cine vorbești și ce caută aceștia, unde se află în raportul cu acțiunea de cumpărare. Nu încerca să afli singur răspunsurile, ascultă-i pe ei și apoi creează conținutul plecând de la informațiile pe care le afli. 

Apoi folosește-ți creativitatea pentru a dezvolta un mesaj care să rezoneze cu cititorii tăi. Și folosește povești pentru a transmite mai ușor și mai personal mesajul. În cele din urmă, împărtășește-l cu toată lumea. Așa cum spune Mark Schaefer: „Creating great content is not the finish line. It’s the starting line / A scrie conținut de calitate nu este finalul drumului, este abia începutul acestuia”. 

Sharon Tanton
Sonja Nisson și Sharon Tanton și ideile lor despre ce înseamnă „conținut valoros”

Ce înseamnă conținut de calitate?

Acela care reușește să răspundă întrebărilor clienților. Este orientat către acțiune. Este util atât pentru clienți, cât și pentru tine. Și te ajută să-ți construiești și dezvolți afacerea. Uneori, atunci când spune conținut de calitate, ne gândim la unul care are inimă (HEART) – este util, amuzant autentic, relevant și binevenit (Helpful, Entertaining, Authentic, Relevant & Timely). 

Ce tip de conținut își doresc cu adevărat clienții? 

Vor conținut care să îi facă să simtă că este scris chiar pentru ei. Care îi face să se simtă înțeleși sau apreciați. Care să îi ajute să-și răspundă unor întrebări sau să-și rezolve anumite probleme. 

De cele mai multe ori în cercetările noastre, ne auzim clienții spunând că tipul de conținut de care au nevoie este cel format din povești de succes. Vor să învețe de la ceilalți – ce merge, care este procesul de lucru, care sunt capcanele și care sunt rezultatele la care se pot aștepta. Aceste povești de succes sunt diferite de conținutul tip case studies (studii de caz) pe care îl scriem cel mai adesea pentru că acestea pun clientul în focus, nu compania.

Ne puteți oferi câteva sfaturi pentru a crea aceste povești de succes…

În primul rând, gândește-te despre ce vrei să vorbești, care este schimbarea pe care ai reușit să o faci în clienții tăi. Apoi caută exemplele potrivite prin baza ta de oameni. Cine are cea mai faină poveste de spus?

O posibilă structură pentru o astfel de poveste de succes ar putea arăta așa: 

1. Un rezumat al poveștii – cine este, ce ai reușit să realizezi și de ce ar fi de interes pentru cititorii tăi

2. Povestea propriu-zisă: 

  • Context, provocare
  • Ce au făcut și cum au ajuns în această situație
  • Deznodământul – care sunt rezultatele la care au ajuns
  • Ce urmează – care sunt pașii următori din această aventură

3. Care este lecția cu care ar trebui să rămână cititorul – ce au putut învăța din articolul tău

Bineînțeles, un astfel de articol poate părea asemenea unui studiu de caz, dar acesta arată, de fapt, cum un simplu client a fost ajutat de compania ta. Iar tipul acesta de conținut este mult mai interesant și mai convingător. De fapt, prin această abordare întoarcem focusul de la „uite ce bine arăt”, la „uite ce bine reușesc să-mi fac clienții să arate”, subliniind cum, cu ajutorul companiei tale, poți să îți ridici clienții, să-i ajuți și să îi faci să își rezolve problemele și să aibă succes.

Sharon Tanton
Sonja Nisson și Sharon Tanton și ideile lor despre ce înseamnă „conținut valoros”

În sfârșit, ultima întrebare, Sonja Nisson și Sharon Tanton, la ce lucrați acum și ce planuri aveți pentru viitor?

Ne dorim să ajutăm cât mai mulți oameni să găsească conținutul valoros pentru publicul lor, acel conținut care conține idei importante și care le sprijină afacerea să crească și să prindă aripi.

Pe lângă cariera noastră de coaching, încercăm să dezvoltăm un set de instrumente și resurse online pentru colaboratorii noștri, precum și să organizăm cluburi sau retreat-uri de scriere creativă. 

Iar, în acest moment, lucrăm la un instrument de planificare de conținut care să îi ajute pe oameni să se organizeze înainte de a începe să scrie – un proces simplu prin care să-ți structurezi ce vrei să scrii și să te ajute să fii mai rapid și să ajungi mai ușor la publicul tău. Acest instrument poate să te ajute foarte mult să salvezi ore și să nu mai stai într-un ciclu de îngrijorări, modificări și rescrieri. Un instrument care să te facă să ieși din nebuloasa procrastinării și să te facă să scrii clar, creativ și cu succes.

read
next

Abonează-te la newsletter-ul LIFE.RO