DietHealth
Dieta norvegiană
Dietă norvegiană, cunoscută și ca dieta nordică, este una dintre cele mai sănătoase din lume, bazându-se pe cereale integrale (pline de fibre, vitamine, minerale și antioxidanți), fructe de pădure (care…
Cristina Bucur
|Reading time: 3 mins
Healthy food clean eating selection: fish, fruit, vegetable, cereal, leaf vegetable on gray concrete background copy space
Dietă norvegiană, cunoscută și ca dieta nordică, este una dintre cele mai sănătoase din lume, bazându-se pe cereale integrale (pline de fibre, vitamine, minerale și antioxidanți), fructe de pădure (care…
Cristina Bucur
|Reading time: 3 mins
Share this article

Dietă norvegiană, cunoscută și ca dieta nordică, este una dintre cele mai sănătoase din lume, bazându-se pe cereale integrale (pline de fibre, vitamine, minerale și antioxidanți), fructe de pădure (care conțin vitamina A, C și E, fier și potasiu) rădăcinoase, oleaginoase și pește sau fructe de mare. Dieta nordică este derivată din piramida alimentară a Țărilor Baltice.

Foto: piramida alimentară a Țărilor Baltice

 Uleiul de canola, recomandat în dieta norvegiană

Dieta norvegiană este foarte similiară cu cea mediteraneană, marea diferență între cele două fiind tipul de ulei preferat: în cea nordică e folosit cel de canola, iar în cea mediteraneană de măsline. Uleiul de canola este sărac în grăsimi saturate și conține omega 3.

Norvegienii consumă frecvent pește gras, bogat în omega 3 – un acid care asigură buna funcționare a inimii și menține la un nivel normal trigliceridele. Așa că somonul, sardinele, tonul albacora, heringul și macroul se regăsesc adesea pe mesele norvegienilor.

Pe lângă cereale integrale, fructe de pădure și legume, un rol major în dieta norvegiană îl au păstăile și leguminoasele, ca sursă majoră de carbohidrați complecși, fibre și proteine. Acestea pot înlocui cu succes carnea la unele mese, fiind bogate în nutrienți ca riboflavină, B 6, calciu, zinc și fier.

Tuberculii și rădăcinoasele, deși pot fi bogate în calorii, sunt o bună sursă de fibre și sunt incluse în dieta nordică. Oleaginoasele, sursa de carbohidrați complecși și fibre, sunt bogate în zinc, cupru, potasiu, vitamina E, niacină, antioxidanți și grăsimi mono și poli saturate.

Alege alimente sezoniere, cât mai naturale

Dieta norvegiană se bazează mult pe alimente sezoniere și care pot fi cultivate pe plan local. În plus, are la bază și principiul că cel mai bine e să mănânci cum o făceau strămoșii noștri –  cât mai puțin procesat și cât mai natural, fără prea mulți aditivi.

Unele studii au arătat că dieta nordică ajută la slăbit și are efecte benefice asupra sătătății, cel puțin pe termen scurt. În Țările Norice rata obezității este mult mai mică decât în alte țări.

Iată care sunt principiile pe care trebuie să le urmezi dacă vrei să ții dieta norvegiană:

–         Mănâncă fructe (sunt favorizate fructele de pădure) sau legume la fiecare masă sau gustare

–         Fructele și legumele de sezon trebuie să aibă prioritate

–         Mănâncă pește trei ori pe săptămână, în special bogat în grăsimi

–         La gustare mănâncă nuci, semințe, migdale etc

–         Mănâncă cât mai puțină carne

–         În loc de carne este recomandat să mănânci leguminoase (fasole, linte, mazăre)

–         Înlocuiește cerealele rafinate cu cele integrale

–         Consumă lactate degresate

–         Evită băuturile carbogazoase îndulcite

 Cum arată o zi în dieta norvegiană

La micul dejun, norvegienii sau nordicii, în general, consuma fructe uscate, cereale integrale, fructe de pădure sau lactate fermentate.

Prânzul este, de obicei, destul de light și conține pâine de secară, salate, produse fermentate, murături, pește sau ouă. Legumele ocupă un loc important la această masă, în special rădăcinoasele, tuberculii, ciupercile. Primăvara, în meniul de prânz se poate regăsi sparanghelul, păstăile, rubarba și fuctele proaspete.

La cină, peștele este bază, însă se consumă adesea și alt tip de carne, însă în cantități rezonabile. Desigur, alături de legume.

 

DietHealth
Share this article