Drumul de la idee la maşină din perspectiva designului japonez - LIFE.ro
Mergi la conținut

Drumul de la idee la maşină din perspectiva designului japonez

Jaromir Cech este chief designer în cadrul Toyota Europe Design Development. Călătoreşte des între Europa şi Japonia pentru că Lexus, clientul său, este unul pretenţios, dar şi preţios în acelaşi timp. Cum se naşte o maşină de la idee la execuţie, mai cu seamă când e vorba despre una de lux? Ce materiale şi ce culori se aleg? Cât de importante sunt cultura şi filosofia japoneză în fabricarea unei maşini?
Share this article

Jaromir Cech este chief designer în cadrul Toyota Europe Design Development. Călătoreşte des între Europa şi Japonia pentru că Lexus, clientul său, este unul pretenţios, dar şi preţios în acelaşi timp. Cum se naşte o maşină de la idee la execuţie, mai cu seamă când e vorba despre una de lux? Ce materiale şi ce culori se aleg? Cât de importante sunt cultura şi filosofia japoneză în fabricarea unei maşini?  

Jaromir, care este procesul, mecanismul de design, prin care o idee se transformă într-o maşină? Într-un Lexus, mai exact.

Iată care sunt, pe scurt, paşii pe care îi urmăm atunci când lucrăm la un proiect Lexus. Primul este să ne uităm la trendurile şi tendinţele ce se prefigurează în societate şi la nivel de comportament al consumatorului; astfel, definim Conceptul Produsului pentru noul Lexus care încorporează valorile şi experienţele pe care vrem să le transmitem prin noul produs. Apoi, stabilim Conceptul Stilistic, tehnica şi criteriile care vor sta la baza transformării conceptului în produs – adică arhitectura, proporţiile, senzaţia pe care ţi-o lasă suprafaţa, caracteristicile speciale sau experienţele care susţin per ansamblu produsul şi conceptul stilistic.

Aceşti doi paşi, împreună cu valorile date de posibilele erori şi filosofia de design (L-finess) definesc schema după care se va dezvolta designul propriu-zis pentru fiecare proiect. Dezvoltarea designului presupune un proces intensiv de schiţare, alături de explorarea şi experimentarea cu formele în diverse medii – de la hârtie la procesele tradiţionale specifice modelării în industria automotive şi până la forme generate algoritmic de computere. Practic, nu ne limităm designerii în ceea ce priveşte explorarea formelor, tiparelor şi volumelor.

Apoi, după ce am schiţat direcţia de studiu pentru schiţe şi forme, trecem la dezvoltarea propriu-zisă a designului în lut industrial şi, după confirmarea din partea managementului, executăm modelul cu materiale robuste, cu materiale reale ce sunt folosite pentru aspectul final. Şi, cum Lexus este un brand Progressive Luxury, suntem încurajaţi să căutăm materiale noi cu care să lucrăm în spiritul Takumi, adică al Măiestriei. Deseori lucrăm cu maeştrii şi artizani cu competenţe deosebite pentru a oferi valoare unică propunerilor noastre pentru Lexus. Acest lucru rezultă în mostre realiste care de cele mai multe ori îi provoacă pe inginerii noştri dedicaţi zonei de materiale şi execuţie.

Care sunt trendurile în design anul acesta în industria auto, dar şi în general? Se poate vorbi de trenduri în industria automotive?

Deşi sunt Interior Chief Designer – şi m-aş referi strict la trendurile de design interior, aş spune că autovehiculele care nu au nevoie de şofer şi viitorul maşinilor electrice sunt principalele subiecte de discuţie. În ceea ce priveşte designul interior, este vorba de producerea unor astfel de vehicule şi despre impactul pe care aceste tehnologii îl vor avea asupra interfeţei om-maşină în termeni de user experience (UX – experienţa utilizatorului în contact cu maşina) şi graphic user interface (UI – interfaţa grafică cu utilizatorul). Alt trend către care producătorii de maşini se uită este acela de căutare a unor materiale noi din afara industriei şi aplicarea lor la interior.

Cum alege echipa Lexus culorile pentru maşini?

Echipa de culoare şi finisaj din ED2 – Studioul European de Design Lexus, lucrează după paşi similari cu echipa de design interior şi exterior, ba chiar, de multe ori, cele două echipe lucrează împreună. Pe baza Conceptului de Produs şi Conceptului Stilistic, echipa de culoare şi finisaj îşi stabileşte conceptul care este câteodată identic cu cel al conceptului de stil la interior şi exterior sau derivat din aceste concepte. Pe baza acestui concept, designerii caută noi materiale şi vopseluri, noi tipuri de execuţie şi finisarea, de alocarea interior/exterior necesare ca produsul să ofere atmosfera cerută de Conceptul de Produs, valorile Lexus şi originalitatea japoneză.

Ce înseamnă o linie elegantă pentru tine? Care este definiţia ei?

În spiritul valorilor din filozofia Lexus – eleganţa uimitoare şi simplitate incisivă, o linie elegantă este misterioasă, definită de părţile ei, nu de întreg. Câteodată această linie poate fi implicită, nu neapărat existentă, dar prin combinarea elementelor ei o putem simţi sau percepe.

Cunoşti bine stilul de viaţă japonez. Cum l-ai descrie?

Nu aş spune că ştiu cu exactitate acest stil de viaţă, am fost de multe ori în Japonia, dar cred că felul în care japonezii trăiesc este profund şi nu atât de simplu pe cât pare la prima vedere. Din punctul meu de vedere, dacă ar fi să descriu Japonia, atunci aş spune că este o societate foarte ancorată în social şi foarte respectuoasă, care pune un accent puternic pe exprimarea şi comunicarea indirectă, fie că vorbim de relaţiile interpersonale sau despre design. Cum societatea japoneză este în permanentă schimbare, valorile progresiste sunt foarte apropiate brandului Lexus. Iar o caracteristică a atitudinii progresiste a societăţii japoneze este căutarea constantă a combinaţiei de contraste sau valori opuse necesară pentru a descoperi ceva nou şi neaşteptat. Acest lucru se poate vedea în design, arhitectură, modă şi chiar bucătărie. În afară de asta, o mare importanţă este dată respectării tradiţiei, procedurilor tradiţionale şi obiceiurilor, combinate cu tehnologie înaltă de ultim moment.

Ce fel de design admiră japonezii?

E dificil de spus ţinând cont că Japonia este o ţară mare şi diversă în ceea ce priveşte trendurile şi stilurile de viaţă. Sunt sute de magazine care sunt dedicate fiecărui stil de viaţă individual. Un factor comun poate fi dorinţa de nou.

De exemplu, în Europa, un semn de produs bun este acela care îţi păstrează forma şi execuţia peste mai multe generaţii; atâta timp cât funcţionează şi este bine primit de consumator nu se simte nevoia de schimbare. De cealaltă parte, mentalitatea japoneză spune că fiecare generaţie a unui produs ar trebui să aducă un nou mod de fabricare, o nouă expresie, care să dea impresia de progresie şi inovaţie puse în produs.  

Care sunt principalele diferenţe între cultura europeană şi cea japoneză?

Cred că cel mai bine se observă această diferenţă în cele amintite mai sus. Nevoia de noutate, comunicarea indirectă… în Japonia este semn de educaţie şi eleganţă dacă cineva este capabil să citească printre rânduri. Dacă ceva trebuie să fie explicat, înseamnă că receptorul mesajului nu este pe acelaşi palier intelectual. Un alt aspect al culturii japoneze este politeţea extremă, atitudinea respectoasă şi atentă – ca urmare ospitalitatea japoneză – Omotenashi – care este o parte importantă a filosofiei Lexus.

Cum arată viitorul în termeni de design, texturi, forme? În general şi pentru Lexus în particular? Cred că va fi provocator, desenat cu măiestrie, sigur şi misterios :).

Fără mister, nu există nici un moment de surpriză şi de emoţie fie că vorbim de design sau despre viaţă în general. Totuşi, în acelaşi timp, vrem să fim curajoşi şi provocatori prin execuţia noastră.

Ce înseamnă „Takumi”? Cum ai descrie acest concept?

Takumi în contextul filozofie de design a Lexus înseamnă „meşteşug”, spirit artistic şi dorinţa de a merge dincolo de ceea ce ni se cere. Competenţele celor care lucrează la modele noastre sunt importante în toate aspectele procesului. Durează 25 de ani să devii un Takumi şi ei reprezintă mândria şi pasiunea a tot ceea ce înseamnă Lexus.

 

Share this article

Citește mai multe


Creșterea taxelor | Ce se întâmplă cu banii de pensii ai românilor și cu investițiile la bursă
Cu investiții totale de 23,5 mld. lei pe bursă – adică aproape un sfert din banii de pensii private ai românilor – fo...
Creșterea taxelor | Biriș pune punctul pe ”i”: Pierdem miliarde din PNRR sau supărăm mediul de afaceri?
Pus în fața unui deficit bugetar scăpat de sub control, Guvernul României are în prezent de ales: crește impozitele ș...
Cum se simte oboseala cauzată de cancer. Apare aproape în toate tipurile de neoplasme avansate
Cum se simte oboseala de la cancer? Oboseala este un simptom comun al cancerelor avansate, însă acest tip de oboseală...
Asociația Caritas Alba Iulia, despre reforma sistemului de asistență socială: Serviciul social nu e muzeu
Asociația Caritas Alba Iulia, despre reforma sistemului de asistență socială: Serviciul social nu e muzeu Sectorul fu...
Animalul de companie are o respirație urât mirositoare? Iată câteva cauze
Nimic nu se compară cu afecțiunea câinelui, cu excepția cazului în care animalul de companie are un caz grav de halit...
Cum dansează pe manele mireasa lui Oțil și nașa Roxana Ionescu. Ramona Olaru și Diana Munteanu, campioane și ele
Dani Oțil și Gabriela Prisăcariu au făcut cununia religioasă duminică, 30 iulie, la 2 ani de când au devenit soț și s...
Spune-le și altora