fbpx

Căutare

Share this article

Într-o nouă colecție de eseuri, „My Body”, una dintre cele mai frumoase femei din lume, Emily Ratajkowski ia în calcul modul în care frumusețea ei i-a modelat relațiile personale, cariera și psihicul.

Unele nedreptăți sunt atât de evidente și cotidiene încât își pierd capacitatea de a înfuria. Povara nejustificată impusă femeilor de a-și menține frumusețea – și de a fi evaluate în mod constant pe baza atractivității fizice, atât pe ascuns, cât și pe față – este una dintre aceste nedreptăți. Chiar și în epoca presupusei pozitivități corporale și a auto-acceptării, cantitatea de resurse dedicate per femeie pentru îngrijire și menținerea unui ideal fizic aspirațional este extraordinară, și totuși atât de ușor de ignorat ca parte a vieții de zi cu zi.

Dar cum rămâne cu acele femei care sunt departe de acele idealuri fizice, femeile care nu s-au născut cu frumusețea supranaturală la care aspiră alții? (Acestea sunt femeile pe care Naomi Wolf le-a descris grosolan, în „Mitul frumuseții”, drept „caucaziene slabe, dar cu sânii mari, care nu se găsesc adesea în natură… asumate de mass-media și adesea de cititorii de reviste și privitorii de filme, să fie eterne, transcendente.”

Emily Ratajkowski
Emily Ratajkowski. Foto: Adevărul

Citește și: O fi doar în capul femeilor? #metoo.

Aceasta este poziția din care scrie Emily Ratajkowski, unul dintre cele mai bine cotate modele în industria fashion, actriță și mai nou scriitoare. Lăudată pentru frumusețea ei încă de când era o fetiță și ajunsă renumită în întreaga lume prin apariția ei topless într-un videoclip muzical, în 2013, Ratajkowski a petrecut zeci de ani acceptând privirea desfrânată a lumii, metabolizând-o, invitând-o, respingând-o, valorificând-o și suferind din cauza asta. În noua sa colecție de eseuri, intitulată potrivit „My Body”, după preocuparea ei principală, Ratajkowski încearcă să ia în calcul modul în care aspectul ei i-a modelat relațiile personale, cariera și psihicul. Dacă există o declarație de teză care trebuie desprinsă din debutul oarecum încurcat și exagerat de liric al lui Ratajkowski, aceasta este că frumusețea fizică – în special, o frumusețe aproape perfectă, este o cruce greu de dus. Frumusețea nu este un antidot împotriva suferinței emoționale sau a îndoielii de sine, ci, în schimb, un teren propice pentru mai multă nesiguranță: „Am tânjit atât de mult la validarea bărbaților, încât am acceptat-o ​​chiar și atunci când a fost înfășurată în lipsă de respect”, scrie ea.

Cine este Emily Ratajkovski?

Emily Ratajkowski
Emily Ratajkowski în copilărie. Foto: Pinterest

Ratajkowski a crescut în sudul Californiei, fiind un copil al anilor ‘90 care, la fel ca majoritatea colegilor ei, răsfoia cu nerăbdare imaginile vedetelor pop precum Britney Spears. Mama lui Ratajkowski a fost în mod deosebit obsedată de frumusețea ei, observând cu bucurie felul în care bărbații au reacționat la vederea fiicei ei, pe când ea avea doar doisprezece ani. Cu sprijinul părinților ei – pe care Ratajkowski ușor îi condamnă ca fiind excesiv de entuziasmați de perspectiva de a avea o fiică uluitoare din punct de vedere profesional – ea a semnat cu un agent de modeling în adolescență. A renunțat la facultate după un an pentru a se ocupa de modeling cu normă întreagă, o alegere care, explică ea, cu răceală, a fost doar despre bani. „Mi-am considerat viața și munca de model ca pe o situație temporară”, scrie ea. „Banii însemnau libertate și control.” Contradicția centrală, și poate cea mai exasperantă din cartea „My Body” este cea care apare în descrierile conflictuale ale lui Ratajkowski cu cariera sa. Într-un moment, expunerea în fața camerelor te poate face să te simți „proastă”, „specială” sau „fără control”.

Ce înseamnă industria modelilngului?

Industria modelingului, așa cum este examinată în documentare precum „Picture Me” și „Girl Model”, este exploatatoare prin definiție. Se pare că încă a scăpat de socoteala formală cu care s-au confruntat atât de multe industrii adiacente în urma mișcării #MeToo. Ratajkowski își amintește de condițiile de muncă tulburătoare pe care le-a experimentat și de comentariile grosolane pe care le-a primit la filmări în timp ce naviga în acest univers la începutul carierei sale.

Ea a avut marele succes când a fost distribuită în videoclipul pentru „Blurred Lines”, single-ul megahit, din 2013, al lui Robin Thicke, Pharrell și TI, care a stârnit o mulțime de dezbateri asupra versurilor sale îndoielnice.

Emily Ratajkowski a susținut multă vreme în fața presei că nu era nimic antifeminist în videoclipul în care ea cântărește sugestiv în jurul lui Thicke, dar, într-un nou eseu din carte, intitulat „Blurred Lines”, ea reconsideră acele declarații. Aceasta este doar una dintre multele încălcări fizice pe care Ratajkowski povestește că le-a suferit din partea unor bărbații licențioși din jurul ei.

Dar, în ciuda a cât de îngrozitoare par aceste incidente, Emily Ratajkowski este sinceră cu privire la mândria competitivă și plăcerea pe care le-a avut de a putea suporta astfel de situații nedemne și de a triumfa în fața lor.

Validarea și banii au meritat adesea: „prin aceste situații trec toate aceste femei, dar le voi arăta că sunt cea mai sexy și cea mai inteligentă. Că sunt specială”, acestea erau gândurile ce o dominau în timpul unei ședințe foto cu un fotograf pervers.

Primul eseu al lui Emily Ratajkovski

Emily Ratajkowski
Emily Ratajkowski pentru eseul „Buying Myself Back”

Unul dintre capitolele cărții se numește „Buying My Self Back” și descrie exact experiența trăită în fața acelui fotograf, dar mai ales examinează dinamica puterii dintre cei din fața camerei și cei din spatele ei.

În timpul ședinței foto, Ratajkovski a băut prea mult vin roșu, motiv pentru care este agresată sexual de fotograf, un incident pe care a ales să-l dea uitării la momentul respectiv.

Ani mai târziu, același fotograf, aflând ce mare vedetă a ajuns Ratajkovski, a făcut un colaj din imaginile de la respectiva ședință foto, în care ea apărea fără haine și a organizat o expoziție într-o galerie, făcând-o pe Ratajkowski neputincioasă din punct de vedere emoțional și financiar în ceea ce privește diseminarea propriei persoane.

Acesta a fost momentul în care una dintre cele mai frumoase femei din lume a decis să scrie un eseu în New York Magazine, o examinare convingătoare a problemelor legate de drepturile de proprietate intelectuală în industria modei și modeling.

A rămas aproape lefteră plătind toate taxele legale, însă s-a folosit de rețele sociale pentru a-și apăra drepturile. Ea a scris pe Twitter despre cât de nedreaptă a fost acea expoziție, despre cum fotograful respectiv s-a folosit și a abuzat de imaginea ei pentru un profit financiar, fără să aibă consimțământul ei.

Eseul ei de atunci a fost cea mai citită poveste a anului pe site-ul publicației.

Emily Ratajkowski
Emily Ratajkowski și cartea sa. Foto: Elle

O introspectivă asupra frumuseții fizice, marfă valoroasă

Nu toate celelalte eseuri din „My Body” sunt la fel de emoționante precum „Buying Myself Back”. În carte Emily Ratajkovski se plimbă între amintirile din copilărie și cele ale vieții de adolescentă, până în zilele noastre, încercând să creeze conexiuni între amintirile concrete și senzațiile ambientale – toate adăugând un sentiment omniprezent de conflict intern pe care Ratajkowski îl experimentează în ceea ce privește comercializarea fizicului său.

Într-un eseu, ea compară experiențele de schimbare a hainelor pe platoul de filmare cu cele din timpul vizitei la cabinetul ginecologului și cele de la un spa coreean – singurul loc în care i se permite să fie doar o altă formă anonimă. Conceptul de „corp” este aplicat destul de liberal, iar cititorul poate pierde firul.

Emily Ratajkowski
Emily Ratajkowski și soțul ei, producătorul Sebastian Bear McClard. Foto: Elle

„Tranzacții”

Într-unul dintre cele mai scandaloase eseuri ale cărții, „Tranzacții”, Ratajkowski recunoaște că a acceptat odată douăzeci și cinci de mii de dolari pentru a sta în loja unui miliardar la Super Bowl. Mai târziu, este invitată să meargă la Coachella, având toate cheltuielile plătite de un promotor înfiorător, o ofertă pentru care inițial a avut de înfruntat un conflict interior. În cele din urmă, ea scrie: „Am fost prea încântată să refuz”. Oricât de mult face ea aluzie la control, Ratajkowski pare incapabilă să ia o decizie care să nu o facă să se simtă rău. Ea mărturisește că este încă „dependentă” de senzația de a fi iubită pe Instagram. Desigur, toate aceste contradicții sunt încă valabile în sufletul ei.

Emily Ratajkowski
Emily Ratajkowski. Foto: The New Yorker

Ce înseamnă până la urmă frumusețea?

Ar fi necinstit să pretindem că nu există ceva puțin urât la o femeie frumoasă – o femeie albă frumoasă, slabă, înaltă care se plânge de cât de dificil este să arăți perfect. Știm că, chiar și în afara industriei divertismentului, aspectul joacă un rol enorm în succesul femeilor. O mulțime de cercetări au arătat că oamenii atractivi sunt puternic recompensați în toate aspectele vieții; frumusețea este un privilegiu certificat.

Și totuși, citind eseurile lui Emily Ratajkowski, se simte că ea este cu adevărat chinuită, asediată de un fel de îndoială de sine pentru care puțini oameni și-ar schimba trupurile. Își dorește cu disperare ca lumea să o vadă ceva mai mult decât o față drăguță. Dar ceea ce pare să nu înțeleagă este că lumea deja o înțelege: în ultimii ani, Ratajkowski a devenit un fenomen social media, o forță culturală de bună-credință, un antreprenor desăvârșit și, cel mai recent, o mamă și o persoană iubită. Și, mai mult decât atât, o activistă pentru drepturile femeilor care încearcă să convingă lumea că frumusețea nu ar mai trebui să fie o marfă tranșată pe mesele celor puternici și bogați.

Share this article
Ți-a placut povestea? Ajută-ne și promoveaz-o pe social media
read
next

Abonează-te la newsletter-ul LIFE.RO