Căutare

Share this article

Pofta de ciocolată este foarte des întâlnită, însă există dependența de ciocolată? Această nevoie puternică de a mânca un cub de ciocolată poate fi clasificată drept dependență?

În general poftim la anumite alimente din cauza impulsurilor externe și a stării noastre emoționale, mai degrabă decât din cauza foamei. Avem tendința de a fi plictisiți, anxioși sau depresivi înainte de o anumită poftă culinară, iar un mod prin care putem explica poftele ar fi automedicația pentru o stare emoțională mizerabilă.

Pofta de ciocolată este cea mai frecventă la femei, și multe dintre noi ne descriem singure ca fiind ciocoholice.

Ciocoholicii insistă că ciocolata formează obișnuința, produce o senzație instantanee de bunăstare și chiar că abstinența duce la simptome de sevraj.

Cum apare dependența de ciocolată?

Când mâncăm un aliment dulce și bogat în grăsimi cum este ciocolata, serotonina este eliberată în organism, lucru care ne face să ne simțim mai fericite. Acest lucru explică parțial de ce pofta de ciocolată este mai des întâlnită în tulburările afective sezoniere sau în cazul sindromului premenstrual.

În cazul multor femei, pofta de ciocolată apare la un interval lunar, ceea ce sugerează că are o bază hormonală.

Un raport recent publicat în revista New Scientist sugerează că oamenii pot ajunge dependenți de zahărul și grăsimile din alimentele de tip fast food. Cercetătorul de la Princeton University, Dr. John Hoebel a descoperit că șoarecii hrăniți cu zahăr suferă de anxietate atunci când acesta le este înlăturat din dietă. Printre simptomele lor se numără scrâșnitul dinților și stări de tremur, asemănătoare cu cele ale oamenilor în sevraj în lipsă de nicotină sau morfină. Dr. Hoebel consideră că alimentele bogate în grăsimi stimulează opioidele sau „chimicalele plăcerii” din creier. Această teorie este susținută de foarte multe alte studii.

Ce conține ciocolata?

Ciocolata conține câteva ingrediente biologice active și fiecare dintre ele poate cauza comportamente anormale și senzații psihologice precum acelea produse de adicția pentru alte substanțe.

Specialiștii de la University of Tampere din Finlanda au descoperit că cei care se auto proclamează dependenți de ciocolată salivează mai mult în prezența ciocolatei și afișează o stare vădit negativă și o anxietate mai mare. Cercetătorii afirmă că dependenții de ciocolată prezintă trăsături ale dependenței obișnuite, deoarece au poftă de ciocolată, un comportament alimentar neregulat și stări de dispoziție anormale.

Deși sunt similitudini între consumul de ciocolată și cel de droguri, cercetătorii cred că „dependența” de ciocolată nu este chiar o adicție. Chiar dacă ciocolata conține substanțe ce au potențialul de a schimba starea de dispoziție, acestea sunt disponibile și în alte alimente nu atât de apetisante cum ar fi, de exemplu, brocoli. O combinație de caracteristici senzoriale ale ciocolatei – dulceață, textură și aromă – substanțe nutritive și substanțe chimice, împreună cu modificările hormonale și ale dispoziției, explică în mare parte poftele de ciocolată.


Citește și: Ce determină mâncatul compulsiv şi cum ne putem trata?


Cum combați dependența de ciocolată?

Așa cum am stabilit, nu vorbim chiar de o dependență, prin urmare nu avem niște plasturi, cum sunt cei cu nicotină, pe care să-i folosim pentru a reduce sevrajul în cazul renunțării. Iată ce poți face:

  • Află dacă pofta de ciocolată este de natură emoțională pentru că adesea poate fi relaționată cu sentimente precum lipsa respectului de sine sau a depresiei. Dacă poți identifica motivul, atunci încearcă să rezolvi altfel problema aceea.
  • Încorporează mici porții de ciocolată în dietă în loc să te restricționezi pentru că moderația e cheia.
  • Dacă te simți plictisită și ai poftă de o ciocolată, fă mai bine o plimbare, sună-ți o prietenă sau citește o carte. Cu alte cuvinte, găsește-ți ceva de făcut.
  • Asigură-te că ai mereu alimente sănătoase în casă.
  • Știi vorba aia? Dacă vrei să nu mănânci, nu ține în casă. Asta este și regula numărul 1 în curele de slăbire.
  • Și, în final, este o idee foarte bună să faci mai mult sport pentru a arde caloriile, a crește rata metabolică și a elibera endorfinele care contracarează stresul, anxietatea și depresia.
read
next

Abonează-te la newsletter-ul LIFE.RO