Căutare

Share this article

Jean René Lacoste, fondatorul brandului Lacoste este omul care a intrat în istorie datorită performanței sale fascinante în două domenii total diferite: sportul și business-ul. Nu numai că a fost cândva cel mai bun jucător de tenis din lume, însă a fost și creatorul unui tricou potrivit a fi purtat pe terenul de tenis, care a devenit cunoscut în întreaga lume și a dus la construirea unui imperiu în lumea fashion. Lacoste, poreclit „le Crocodile” pe terenul de tenis este amintit azi în primul rând pentru logo-ul reptilă, omniprezent pe hainele sale sport.

Fondatorul Lacoste, star în lumea tenisului în anii 20

Născut în sânul unei familii pariziene înstărite, la data de 2 iulie 1904, Jean René nu a jucat tenis până la vârsta de 15 ani. Conform Tenis Hall of Fame, el nu dădea dovadă de un talent natural la tenis, a fost vorba doar de dorința lui de reușită, de disciplină, multă muncă și de o inteligență menită să calculeze cea mai bună strategie pentru a ajunge un fenomen în tenis.. Fără îndoială, și ultimatumul dat de tatăl său a avut ceva de-a face cu succesul lui: Pere Lacoste a acceptat să-l lase pe René să-și urmeze pasiunea – cu condiția să devină campion mondial în cinci ani! Ceea ce s-a și întâmplat.

Fondatorul Lacoste pe terenul de tenis

Fondatorul Lacoste, crocodil și mușchetar

În 1926 și 1927, Lacoste a fost numit jucătorul numărul 1 al tenisului mondial. A câștigat câteva titluri majore în cariera sa: turneul French Open (1925, 1927 și 1929), Wimbledon (1925 și 1928) și U.S.Open în 1926 și 1927. Ca membru al celor „patru Mușchetari” (alături de Henri Cochet, Jean Borotra și Jaques Brugnon), formidabila echipă de tenis a francezilor, a câștigat Cupa Davis în 1927 și 1928.

Mai târziu, Lacoste a explicat originea poreclei sale, „Le Crocodile”: „Presa americană m-a poreclit „crocodilul” după un pariu pe care l-am făcut cu căpitanul echipei franceze ce concura la Cupa Davis. El mi-a promis o valiză din piele de crocodil dacă aveam să câștig meciul, de altfel, extrem de important pentru echipa noastră. Publicul american s-a lipit de această poreclă care exprima tenacitatea mea pe terenul de tenis, tenacitate care nu mă lăsa niciodată să renunț la țelul meu. Așa că, prietenul meu, Robert George, mi-a desenat un crocodil care a fost brodat pe bluza pe care am purtat-o pe terenurile de tenis.

Fondatorul Lacoste

 Victoria asupra lui Bill Tilden

Fără îndoială că cea mai importantă victorie a sa a fost să-l învingă pe legendarul Bill Tilden în 1927, lucru ce a pavat calea Franței către prima victorie în Cupa Davis. De la acest episod, Franța a deținut trofeul pentru următorii cinci ani.

Privind în urmă, Tilden a avut o remarcă foarte interesantă despre superba performanță a lui Lacoste din 1927: a fost unul dintre cei mai fini jucători de tenis și unul dintre cele mai agere minți pe care eu le-am întâlnit. Și l-am înțeles. Am văzut prea târziu că Lacoste și-a construit o strategie pentru a mă învinge… că a dezvoltat o manieră de servire, doar pentru a o folosi împotriva mea”.

Anul următor a pierdut în fața lui Tilden la meciul de deschidere al Cupei Davis, iar acela a fost ultimul său meci internațional de o asemenea amploare. Pierderea etapei și sănătatea sa l-au făcut să se retragă din tenis la vârsta de numai 25 de ani. El dezvoltase o boală respiratorie și, după ce a câștigat French Open în 1929, s-a retras.

O colecție de haine sport revoluționară

Astfel Jean René Lacoste s-a îndreptat către al doilea domeniu în care avea să performeze și a devenit producătorul unor haine sport de foarte bună calitate. În 1933, el a fondat La Societe Chemise Lacoste, care a început să producă un tricou de tenis nou și revoluționar pe care Lacoste îl purtase deja pe teren: în locul tricourilor cu guler și mâneci lungi care făceau parte din costumul tipic al tenismenilor vremii, Lacoste a introdus un tricou polo, cu mâneci scurte, din bumbac. Conform lui Richard Martin, curator al Institutului de costume al Muzeului metropolitan din New York, „Lacoste a creat îmbrăcăminte performantă cu mult timp înainte ca acest cuvânt să fie folosit”.

Îmbrăcămintea pentru tenis Lacoste a început să influențeze tot mai tare garderoba celor care nu erau jucători. Fiul lui, Bernard Lacoste a spus că brandul a început să se extindă tot mai mult din 1951 când albului tricourilor de tenis i s-a adăugat o gamă foarte variată de culori. Tricourile Lacoste au atins vârful popularității în SUA, în timpul anilor ’70, când au devenit o piesă esențială în garderoba foarte multor oameni. Însuși Lacoste a rămas șocat de gradul de interes pe care publicul l-a arătat emblemei crocodilului. „cred că sunt tot felul de lucruri care nu au neapărat o explicație bună. Bănuiesc că ai fi putut spune că dacă era vorba de un animal drăguț, simpatic, nimic din toate acestea nu s-ar fi întâmplat. Să presupunem că aș fi ales un cocoș. Ei bine, este un simbol al Franței, însă nu are același impact”.

Fondatorul Lacoste și aligatorul devenit haute couture

Fiul lui Lacoste, Bernanrd, a preluat compania în 1964. Astăzi este un business internațional de 1 miliard de dolari, ce vinde orice, de la ceasuri, la lenjerie intimă. În anul 2000, designerul francez, Christophe Lemaire a fost angajat pentru a-i da brandului lacoste un look mai pretențios, iar popularitatea sa a urcat din nou pe culmi. Lemaire susține că în zilele noastre „un polo Lacoste își asumă semnificații diferite în contexte diferite. Este un produs transversal ce poate fi purtat la țară de către un șofer de camion sau de către un star rap”.

Ingeniozitatea și creativitatea lui Jean René Lacoste l-au condus și în alte domenii. În anii 1960, el a proiectat prima rachetă de tenis din oțel care a devenit populară cu ajutorul lui Jimmy Connors și al altor vedete din tenis.

Mai târziu, a devenit un mare pasionat de golf. Soția sa, Simone Thion de la Chaume a fost câștigătoare la campionatul francez de golf pentru amatori, iar fiica lor, Catherine Lacoste, a câștigat turneul de golf U.S. Open în 1960.

În 1996, Jean René Lacoste a murit la vârsta de 92 de ani, însă faimosul său logo aligator este bine mersi și apare pe aproximativ 25 de milioane de articole de îmbrăcăminte noi, în fiecare an.

 

read
next

Abonează-te la newsletter-ul LIFE.RO