Căutare

Share this article

Fie că este băută caldă sau rece, neagră sau cu diverse arome, cafeaua este una dintre cele mai populare băuturi din lume. Deşi folosită iniţial pe post de energizant, acum cafeaua este băută în multe dintre cazuri de plăcere, datorită gustului său. Finlandezii par cei mai pasionaţi oameni în acest domeniu, consumul anual de cafea pe cap de locuitor ajungând la 12 kilograme. Iar unul dintre cele mai căutate şi vândute branduri din lume este Lavazza. Puţini ştiu însă istoria acestuia, cine este fondatorul Lavazza şi cum a reuşit compania sa să ajungă printre cele mai puternice din domeniu.

Drumul de la un copil simplu şi sărac la proprietar de magazin

Luigi Lavazza s-a născut pe 24 aprilie 1859, într-o familie de agricultori, într-un sătuc din nordul Italiei. La 26 de ani decide să ia viaţa în piept şi părăseşte mica localitate natală pentru Torino, cel mai mare oraş al provinciei Piemont. Lucrează, pe rând, ca salahor, muncitor într-o fabrică de chibrituri, vânzător, în acelaşi timp făcând diverse cursuri la seral. Viaţa modestă pe care o duce timp de aproape 10 ani îl ajută să strângă suficienţi bani cât, la vârsta de 35 de ani, să poată cumpăra o mică drogherie în centrul oraşului. Luigi Lavazza vine aici de la săpunuri şi alcool la uleiuri şi mirodenii şi, bineînţeles, cafea. Treptat, locul devine nu doar magazin, ci şi cafenea, perfectă pentru spiritul sociabil al italienilor.

Dintre materiile studiate, chimia pare să-i fi fost pe plac fondatorului Lavazza, care începe să prăjească el însuşi cafeaua. Studiază aromele date de gradul de prăjire, caută furnizori diferiţi şi boabe din plantaţii din diverse zone. Numărul clienţilor creşte, la fel şi al angajaţilor. 15 ani mai târziu Luigi Lavazza face mişcarea ce avea să-i aducă succesul: începe să amestece boabe de provenienţă diferită în timpul procesului de prăjire, iar rezultatul, complet diferit de tot ceea ce exista la acel moment pe piaţă, îi cucereşte pe clienţi. Acesta este, de altfel, şi momentul în care se naşte conceptul de blending al cafelei.

Pasiune, inovaţie şi familia, secretele unei afaceri de succes

Primul război mondial vine cu o altă schimbare ce avea să crească afacerea. Rămas fără angajaţii recrutaţi şi trimişi pe front, fondatorul Lavazza se vede nevoit să îşi aducă familia să lucreze alături de el. Soţia, Emilia şi cei trei copii, Maria, Mario şi Giuseppe încep să afle tainele afacerii, magazinul este mutat într-un sediu mai mare, iar activitatea afacerii începe să se definească tot mai bine.

Foto: itslunchtime.co

La sfârşitul războiului în magazinul familiei Lavazza se vinde doar ulei, zahăr şi cafea, multă cafea.

Anul 1922 aduce în sediu un aparat inovator, un prăjitor electric ce creşte considerabil producţia de cafea şi, implicit, şi capacitatea de vânzare. Trei ani mai târziu fondatorul Lavazza îşi arată din nou geniul de antreprenor şi începe să vândă cafea la pungă de hârtie, astfel încât clienţii să se bucure mai mult de aroma ei, inclusiv acasă.

La vârsta de 74 de ani Luigi Lavazza consideră că se poate retrage şi lasă compania în mâinile copiilor: Luigi, Mario, Beppe (Giuseppe), Maria, Pericle şi Ginetta. Firma trece cu bine şi prin cel de-al doilea război mondial, iar sfârşitul acestuia reprezintă o nouă epocă pentru brandul ce avea să facă senzaţie în întreaga lume. În 1946 apare primul logo Lavazza, un scut împărţit în două, cu 3 boabe de cafea într-o parte şi o ceaşcă cu cafea din care iese abur, în cealaltă, iar în 1948 cererea de cafea în Italia depăşeşte orice previziune de până atunci, iar vânzările explodează.

Foto: lavazza.ro

De la cafeaua preferată a italienilor la brand internaţional

Peste alţi 4 ani Lavazza începe prima sa campanie publicitară şi întreaga Italie află despre „Paradisul din ceaşcă.” De altfel, publicitatea, alături de viziunea moştenitorului celui care a fost fondatorul Lavazza, a fost cea care a ajutat cafeaua produsă acum de întreaga familie să devină un brand. Nepotul lui Luigi Lavazza, Emilio, este cel care construieşte campaniile publicitare şi care încheie colaborările cu presa, inclusiv cu televiziunea aflată încă la început de drum, dar care era deja un miraj pentru foarte mulţi oameni.

Foto: advertisingrow.com

Mesajele precum „Cafeaua e o plăcere, dacă nu-i bună ce plăcere mai e?” şi „Ah, e cafea Lavazza… cu cât o dai pe gât în jos, cu atât te simţi mai voios” au făcut istorie.

Foto: sites.google.com

În acelaşi timp însă restul familiei continuă procesele de cercetare şi inovaţie începute de fondatorul Lavazza cu mai bine de o jumătate de secol în urmă. În 1979 este creat Centrul pentru Cercetare şi Studii în Domeniul Cafelei Luigi Lavazza. Ajung pe piaţă astfel produse precum espresso solid, cappuccino nitro sau Coffee Lens, o gelatină din cafea în formă de lentile de contact. În 1980 compania începe să deschidă filiale şi în străinătate, la aniversarea centenarului, în 1995, având 5 fabrici, peste 1500 de angajaţi şi peste 250 de produse. Prima cafenea Lavazza a fost deschisă un an mai târziu, în exact acelaşi loc în care, în urmă cu 101 ani, fondatorul Lavazza pornea afacerea.

read
next
loading...

Abonează-te la newsletter-ul LIFE.RO