Căutare

Share this article

Mitsubishi este unul dintre producătorii auto de top, recunoscut pentru maşinile extrem de potrivite pentru drumuri nu tocmai prietenoase, dovadă stând victoriile repetate în celebrul raliu Paris-Dakar. Oficial, divizia auto a fost fondată în 1970. Compania din Tokyo este însă parte a unui consorţiu ce a fost în trecut cel mai mare grup industrial din Japonia. Fondatorul Mitsubishi este Iwasaki Yatarō, un industriaş şi investitor care a făcut istorie prin afacerile pe care le-a pus pe picioare, dar şi prin faptul că datorită muncii sale este considerat pionierul automobilului în Ţara Soarelui Răsare.

Fondatorul Mitsubishi – De la copil de fermier la membru al Guvernului

Născut în primele zile ale anului 1835, Iwasaki Yatarō a fost fiul unor fermieri cu istoric vechi în nobilimea luptătorilor samurai. Străbunicul său vânduse însă titlul ca să acopere nişte datorii, aşa că familia se ocupa acum cu munca la câmp şi îngrijirea animalelor.

Casa natală a fondatorului Mitsubishi, foto: attaka.or.jp

Iwasaki a intrat de foarte tânăr în slujba clanului Yamauchi, clanul conducător în Provincia Tosa, dar care avea legături de afaceri pe întreg teritoriul Japoniei. Avea 19 ani când a plecat la Tokyo, la studii, însă un an mai târziu a trebuit să revină în satul natal după ce tatăl său a fost grav rănit într-o dispută cu conducătorul localităţii. Iwasaki l-a acuzat de corupţie pe cel însărcinat cu respectarea legii în zonă pentru că a refuzat să-i facă dreptate tatălui său, dar el a fost cel care a ajuns la închisoare pentru 7 luni. Cu greu şi-a găsit de muncă după această întâmplare, iar prima ocazie ivită a fost un post de profesor.

Reîntors la Tokyo, a început să petreacă timp în compania unor activişti politic şi să ia lecţii de la Yoshida Toyo, un avocat implicat în modernizarea şi reformarea societăţii. S-a angajat apoi tot în familia Yamauchi şi a lucrat chiar pentru daimyo, lordul domeniului Tosa, Yamauchi Toyoshige. Dar acesta nu i-a fost doar şef, ci şi profesor. L-a învăţat despre importanţa deschiderii şi dezvoltării industriei japoneze, precum şi a comerţului internaţional.

Cu aceste lecţii bine aşezate în cap, Iwasaki s-a angajat ca funcţionar în guvernul Yamauchi, iar ceva mai târziu a reuşit să răscumpere titlul de samurai al familiei sale. Nu mult după acest moment a devenit responsabilul clanului Yamauchi pentru vânzarea de ulei de camfor şi hârtie în schimbul achiziţionării de nave, arme şi muniţie.

Fondatorul Mitsubishi – Cum a ajuns de la un simplu angajat un antreprenor de succes

Odată cu începutul Restauraţiei Meiji, revoluţia ce avea să ducă la abolirea sistemului feudal în Japonia şi să distrugă afacerile shogunilor, Iwasaki Yatarō porneşte spre Osaka. În martie 1870, la vârsta de 35 de ani, Iwasaki devine preşedinte al companiei Tsukumo, o companie de transport fondată în numele aceluiaşi clan Yamauchi, dar de la care a închiriat drepturile de tranzacţionare. Trei ani mai târziu numele companiei devenea Mitsubishi – de la mitsu (trei) şi bishi (diamant), iar emblema acesteia era o combinaţie între blazonul familiei Iwasaki, 3 romburi ce reprezentau diamantele şi blazonul familiei Yamauchi, 3 frunze de stejar aranjate simetric.

Blazonul familiei Yamauchi, foto: wikipedia.org

În anii 1874-1875 Iwasaki a lucrat cu precădere pentru Guvernul japonez, transportând atât soldaţi, cât şi armament şi muniţie. Acelaşi guvern a cumpărat o mulţime de nave pentru expediţia japoneză din Taiwan, iar la finalul acesteia navele au ajuns în posesia Mitsubishi. Era un nou fir ce avea să întărească şi mai mult relaţiile dintre cele 2 părţi, aşa că 2 ani mai târziu compania asigura transportul trupelor japoneze pentru Războiul din Seinan, o revoltă a samurailor împotriva noii forme de guvernământ. Astfel că odată cu întărirea Japoniei moderne s-a întărit şi Mitsubishi, ajungând una dintre cele mai mari companii din ţară.

Iwasaki Yatarō, fondatorul Mitsubishi, foto: wikipedia.org

Iwasaki Yatarō nu s-a culcat însă pe o ureche. A început să facă investiţii în domeniul minier şi şantiere navale, dar şi în alte ramuri ale industriei ce nu aveau legătură cu activitatea principală de transport. În 1884 Iwasaki a preluat contractul de închiriere al şantierului naval de la Nagasaki, iar Mitsubishi a început să fabrice nave la scară largă. Între timp afaceristul dădea mese impresionante, pentru care cheltuia o mulţime de bani, la care invita demnitari din cei mai mari, reuşind în acest fel să-şi creeze legături puternice şi să-şi câştige o mulţime de favoruri.

Viaţa fondatorului Mitsubishi s-a sfârşit brusc, la numai 50 de ani, din cauza unui cancer la stomac. Fratele său, Iwasaki Yanosuke a fost cel care a preluat conducerea companiei, iar ceva mai târziu, fiul său, Hisaya. Au dus-o tot mai departe, de la construcţia de nave la industria grea, producţia de petrol, producţia de oţel, industria chimică, electronice şi apoi la industria auto. În 1917, la 32 de ani de la moartea fondatorului său, Mitsubishi crea prima linie de automobile din Japonia.

read
next
promoted
articles
loading...

Abonează-te la newsletter-ul LIFE.RO