Fondatorul Porsche, de la puștiul cu minte ascuțită la sfătuitorul lui Adolf Hitler
Când spui Porsche spui viteză, adrenalină şi lux. Cu o istorie de 72 de ani, Porsche este o emblemă a autoturismelor sport. Nimic din tot ce reprezintă acum acest nume n-ar fi fost posibil însă fără fondatorul Porsche, cel care a avut talent, viziune și inspirație, dar care a și fost contestat și chiar arestat pentru apropierea față de liderul nazist, Adolf Hitler.
Născut în 1875, în Imperiul Austro-Ungar, Ferdinand Porsche a fost un copil inventiv şi inovativ, lucru ce avea să-l dovedească pe tot parcursul vieţii. Pasionat de electricitate, la 16 ani aducea iluminatul electric în casa în care locuia. A absolvit Colegiul Tehnic de Stat Regal și Imperial din Reichenberg, iar apoi a început să lucreze pentru Jacob Lohner, furnizorul oficial de trăsuri al Curții Regale Austriece, dar și al caselor regale ale Norvegiei, Suediei și României.
La numai 25 de ani, împreună cu Lohner a proiectat și realizat primul prototip de automobil cu motor electric, numit după inventatorii săi. Modelul Lohner-Porsche a făcut furori la Expoziția Universală de la Paris, unde a și fost premiat.
6 ani mai târziu, în 1906 Fondatorul Porsche primește titlul de doctor al Universității Tehnice din Viena pentru inventarea sistemului de propulsie hibridă. În scurt timp este numit director tehnic la Austro-Daimler, locul în care cariera sa înflorește. Cum pe vremea aceea cea mai bună reclamă pentru autoturismele sport o reprezenta participarea la cursele auto, în 1910 însuși Ferdinand Porsche conduce modelul Austro-Daimler 27/80 în cea mai mare cursă a anilor respectivi, Prinz Heinrich, pe care o și câștigă.
După 10 ani de muncă pentru constructorul Austro-Daimler fondatorul Porsche este numit Director General. Din această postură proiectează primul model de competiție, ADS R Sascha, cu care câștigă cursa Targa Florio din 1923.
În același an însă Ferdinand Porsche renunță la funcția sa și se mută în Germania, la Stuttgart. Aici devine Director Tehnic al Daimler Benz și își pune amprenta asupra modelelor S, SS și SSK. Porsche însă părea să nu își găsească locul.
În 1931 înființează propriul birou de proiectare și consultanță tehnică și îi dă propriul nume. Doi ani mai târziu începe o colaborare importantă cu Auto Union pentru realizarea mai multor modele de serie și a unora pentru competițiile sportive. În vara lui 1934 primește o altă comandă în urma căreia avea să producă și primul model de mare succes. Asociația Industriei de Construcție de Autovehicule din Germania îi cere să proiecteze un model de serie pentru oamenii cu venituri medii. Adolf Hitler le promisese germanilor că vor avea cu toții acces la vehicule motorizate. Apare astfel Volkswagen-ul, iar Ferdinand Porsche devine Director General al Departamentului pentru tehnică și planificare în compania ce avea să îl construiască.
În anii următori se realizează primele teste ale prototipului Porsche Type 60 și este finalizat modelul Volkswagen pentru producția de serie: Kdf Wagen, redenumit ulterior Kaffer.
Între timp Ferdinand Porsche nu doar că îl impresionase pe Adolf Hitler, dar i-a câștigat și încrederea, devenind consilierul său pe probleme de tehnică militară.
În 1939 era prezentat Porsche Type 64, considerat și primul model Porsche. Cu o caroserie aerodinamică realizată din aluminiu și 2 locuri, Type 64 avea 50 CP și ajungea la cel mult 160 km/oră. 3 astfel de mașini au fost construite și au fost trimise să concureze în diverse curse pentru a vedea reacția publicului față de ele.
Finalul celui de-al Doilea Război Mondial l-a trimis pe fondatorul Porsche după gratii, acolo unde a și rămas vreme de 2 ani, până când a fost eliberat pe cauțiune. În tot acest timp cel care a preluat frâiele afacerii a fost fiul său. Ferry Porsche a lucrat astfel la un vis mai vechi de-al său, un automobil sport de serie, iar în 1947, împreună cu sora sa, Louise Piëch, a înființat Porsche Konstruktionen GmbH, o companie austriacă cu sediul în Gmund. În vara lui 1948 Porsche 356/1 primea omologarea pentru circulația pe drumurile publice.
Tot în același an începea și producția modelului Porsche 356, care avea însă 4 locuri și motorul amplasat în spate. Lansarea oficială a avut loc la Salonul Auto de la Geneva din 1949 în 2 variante de caroserie: coupe și cabriolet.
La începutul anului 1951 fondatorul Porsche, Ferdinand Porsche murea în urma unui atac cerebral. Avea 76 de ani și știa că numele lui era pe mâini bune. Fiul său avea să-i continue munca și istoria construcției de automobile.