Căutare

Share this article

Fondatorul Volkswagen a fost nimeni altul decât partidul nazist din Germania, însă omul care a avut inspirația primului design al celei ce avea să devină mașina poporului, a fost inginerul Ferdinand Porsche.

Pe data de 28 mai 1937, guvernul Germaniei – pe atunci sub controlul lui Adolf Hitler, conducătorul Partidului Național Socialist (Nazist) – construia o nouă companie de automobile deținută de stat. Se numea gesellchaft zur Vorbereitung des Deutchen Volkswagens mbH. Puțin mai târziu, în același an, compania a fost redenumită simplu Vilkswagenwerk sau „Compania mașinilor pentru popor”.

La început compania era operată de Frontul German al Muncii, o organizație nazistă, și își avea sediul central la Wolfsburg, în Germania.

Adolf hitler în fața primei machete a VW Beetle

Pe lângă campania sa ambițioasă de a construi o rețea de autostrăzi și șosele de mare viteză cu acces limitat în toată Germania, în planurile lui Hitler intra și dezvoltarea și producția în masă a unui vehicul accesibil la preț, dar rapid, care s-ar fi putut vinde cu mai puțin de 1.000 de mărci Reich (aproximativ 140 USD pe atunci). Îi lipsea însă mașina. Mai exact designul acestei mașini a poporului, așa că Hitler l-a chemat pe inginerul austriac, specialist în automobile, Ferdinand Porsche. Porsche conducea deja propria companie în Austria, după foarte mulți ani în care învățase de la cei mai buni, fiind pasionat de mecanică și automobile încă din copilărie.

Ferdinand Porsche

În 1938, la un raliu nazist, Fuhrerul declara: Această mașină a fost construită pentru poporul de masă. Scopul ei este acela de a răspunde nevoilor de transport ale oamenilor și intenționează să le aducă bucurie în viață”. Cu toate acestea, la scurt timp după ce mașina poporului a fost prezentată la Berlin Motor Show în 1939, a izbucnit cel de-al doilea Război Mondial, iar Volkswagen a oprit producția.

La finalul războiului, cu fabrica în ruină, aliații au făcut din Volkswagen punctul central de încercare de resuscitare a industriei auto nemțești.

Vânzările în Statele Unite ale Americii au fost inițial mult mai lente decât în alte părți ale lumii, din cauza istoricului nazist al mașinii, dar și din cauza formei sale mici și neobișnuit de rotunde.

Fabrica Volkswagen, înainte de război

În 1959, agenția de publicitate Doyle Dane Bernbach a lansat o campanie de brand, poreclind mașina „Beetle” (gândac) și a scos în evidență avantajele pentru consumatori pe care dimensiunile sale mici le aveau.

În următorii ani, mașinile Volkswagen au devenit lideri pe piața vânzărilor auto din America.

În 1960, guvernul german a licitat compania la bursă și a vândut 60% din acțiunile Volkswagen publicului, denaționalizând-o efectiv.

12 ani mai târziu, Beetle a depășit recordul mondial de producție a unui automobili. Acel record era de 15 milioane de mașini și fusese stabilit de Ford Motor Company, cu legendarul Model T, între anii 1908 și 1927.

Van-ul care a făcut istorie

Cu designul mașinii Beetle aproape neschimbat din 1935, vânzările au început să scadă la începutul anilor 1970. Însă Volkswagen nu a cedat: a introdus modele sport precum Rabbit și mai târziu Golf. În 1998, compania a început să vândă foarte apreciatul „New Beetle”, continuând în același timp producția predecesorului său. După aproape 70 de ani și peste 21 de milioane de unități produse, ultimul Beetle original a ieșit de pe linie în Puebla, Mexic, pe 30 iulie 2003.

Astăzi Volkswagen este cea mai vândută mașină în lumea întreagă, iar sloganul companiei pare să spună totul: „Volkswagen. Din dragoste pentru automobil”

read
next
promoted
articles
loading...

Abonează-te la newsletter-ul LIFE.RO