Căutare

Share this article

Alimente fără gluten sunt multe, însă cei care suferă de intoleranță la gluten sau chiar boală celiacă trebuie să cunoască lista pentru a ști ce dietă să urmeze ca să nu se confrunte cu efectele alergiilor.

Glutenul este o proteină ce se găsește în anumite categorii de alimente precum cerealele.

Glutenul ajută alimentele să-și păstreze forma oferind elasticitate și umiditate. De asemenea, permite creșterea pâinii și oferă o textură masticabilă. Deși glutenul este o proteină ce nu ridică probleme majorității oamenilor, cei care suferă de boala celiacă sau de intoleranță trebuie să o evite pentru a preveni efectele adverse legate de sănătate.

Multe alimente sunt preparate cu ingrediente ce conțin gluten, așa că este extrem de important să verifici eticheta produselor atunci când le cumperi din magazin.

Iată lista celor 54 de alimente fără gluten:

1-11. Alimente fără gluten: cerealele integrale

Așa cum spuneam, majoritatea cerealelor conțin gluten, însă există o selecție de 11 astfel de alimente sigure de consumat pentru cei cu intoleranță la această proteină:

  1. Quinoa
  2. Orezul brun
  3. Orezul sălbatic
  4. Hrișca
  5. Sorgul
  6. Tapioca
  7. Meiul
  8. Amaranthul
  9. Teff (o plantă ce provine din Africa)
  10. Arorut
  11. Ovăz

Cereale de evitat:

  • Grâul sub toate formele lui (făină, grâu încolțit, arpacaș, bulgur, spelta)
  • Secara
  • Orzul

12-26. Alimente fără gluten: fructe și legume

Toate fructele și legumele proaspete nu conțin gluten. Cu toate acestea, unele fructe și legume procesate pot conține gluten deoarece pot conține conservanți și arome.

  1. Citricele
  2. Bananele
  3. Merele
  4. Fructele de pădure
  5. Piersicile
  6. Perele
  7. Cruciferele inclusiv conopida și broccoli
  8. Verdețurile precum spanacul, kale sau mangoldul
  9. Legumele cu amidon inclusiv cartoful, porumbul sau dovleacul
  10. Ardeii grași
  11. Ciupercile
  12. Ceapa
  13. Morcovii
  14. Ridichile
  15. Fasolea verde

Fructe și legume ce ar putea conține gluten:

  • Conservele din fructe sau legume.
  • Fructele și legumele conservate.
  • Fructele și legumele uscate.
  • Fructe și legume gata tocate.


Citește și: Alina Cernea, singurul nutriţionist specializat în medicină funcţională, spune că ne îmbolnăvim sau ne vindecăm prin ceea ce mâncăm


27-32. Alimente fără gluten: proteinele

Multe alimente conțin proteine, inclusiv din surse animale sau vegetale și majoritatea nu conțin gluten. Cu toate acestea, pot avea ingrediente ce conțin gluten precum sos de soia, făină sau oțet de malț. Iată care sunt sigure de consumat:

  1. Leguminoasele (mazăre, linte, fasole, arahide)
  2. Nucile și semințele
  3. Carnea roșie (de vită, de porc, de miel sau bizon)
  4. Carnea de pasăre
  5. Peștele și fructele de mare
  6. Alimentele tradiționale din soia (tofu, tempeh, edamame)

33-39. Alimente fără gluten: produse lactate

Majoritatea lactatelor nu conțin gluten. Cu toate acestea unele sunt aromatizate și conțin aditivi ce ar trebui verificați de două ori.

  1. Lapte
  2. Unt
  3. Brânză
  4. Smântână
  5. Brânză cottage
  6. Frișcă
  7. Iaurt

De verificat înainte de masă: laptele și iaurtul cu arome, produsele din brânză procesată precum crema de brânză, sosurile sau înghețata.

40-44. Alimente fără gluten: uleiuri și grăsimi

  1. Untul
  2. Măslinele și uleiul de măsline
  3. Avocado și uleiul de avocado
  4. Uleiul de cocos
  5. Uleiurile vegetale din semințe de susan, cânepă sau floarea soarelui.

45.51. Alimente fără gluten: băuturi

există câteva tipuri de băuturi pe care le poți consuma dacă ai intoleranță la gluten.

  1. Apă
  2. Suc de fructe 100%
  3. Cafea
  4. Ceai
  5. Unele băuturi alcoolice precum vinul, cidrul sau berea făcută din cereale fără gluten
  6. Energizantele sportive
  7. Limonada

52-54. Alimente fără gluten: sosuri

Sosurile de obicei conțin gluten, însă sunt câteva ingrediente 100% sigure:

  1. Tamari
  2. Coconut aminos
  3. Oțetul alb, oțetul distilat și oțetul din cidru de mere
read
next

Abonează-te la newsletter-ul LIFE.RO